Kroningsdag

Duitsland, Dombühl

Dag 24

Donderdag 26 april 2018. Van Bortenberg naar Dinkelsbühl. 30 km.

Met een frisse wind in de rug laten we om 8 uur Gästhaus zur Linde achter ons. Het was een prima en modern onderkomen waar we gisteravond ook nog van de Duitse keuken konden genieten.
Onder de A6 door lijkt het alsof we door een grote betonnen poort lopen. En dan al snel een eerste pukkel. Gelukkig zijn de spieren opgewarmd en even later kunnen we flink doorlopen. Na een uur zitten we al op bijna 6 km. We moeten ook wel opschieten want om 15:30 uur moet Truus bij de tandarts in Dinkelsbühl zijn. Een paar dagen geleden heeft een kroon het begeven en daar wordt vanmiddag iets aan gedaan in Dinkelsbühl.
Rond 10 uur zijn we in Feuchtwangen. Tijd voor de koffiestop. Een kleine kop graag als we zien dat ze een mok van bijna een kwart liter boordevol inschenkt. Aber dies ist ein Kleine, zegt de verkoopster.
In het centrum 2 kerken naast elkaar. De ene Evangelisch en de andere Katholisch. Binnen valt er bijna geen verschil te zien, alleen dat op alle zitplaatsen in de Evangelische naambordjes zijn bevestigd.
Twee kerken, dan moeten we toch en stempel in ons paspoort kunnen bemachtigen. Dat lukt uiteindelijk nadat we eerst op twee verkeerde adressen hebben aangebeld. Weer snel op pad want de tandarts....
Net buiten Feuchtwangen worden we aangesproken door een vrouw die langsfietst. Ze had ons al eerder zien lopen en raadde ons een wandelpad aan dat naast onze weg liep en “viel schöner war”. Dat klopte, onze route was langs een straat met autoverkeer en nu ging het over een fietspad door wat kleine dorpjes.
Er viel zo nu nu en dan weer het nodige te klimmen vandaag. De wind is koud en af en toe stormachtig. We lopen hoog, op 500 meter en regelmatig langs en onder reusachtige windturbines. Die staan hier natuurlijk vanwege de wind, “das logisch “ zou de filosoof uit Betondorp hebben gezegd.
Rond 14:15 kwamen we aan in Dinkelsbühl. De schönste Altstadt Deutschlands volgens het bord bij binnenkomst. Maar ja, Rothenburg was mooi en we hebben ook al gehoord dat Nördlingen het mooist is omdat daar de stadsmuur rondom nog helemaal intact is.
We spraken Nederlanders, de ouders wonen hier in Duitsland en zoon met gezin was over. In de prachtige kerk was geen stempel te krijgen maar uiteraard kaarsje aangestoken. Daarna naar de tandarts voor een noodkroon voor Truus. We beleven een soort kroningsdag.
We hadden intussen ingecheckt in hotel het gouden Hert. Een wat ouder hotel in het centrum maar met een prima kamer met ontbijt.
Omdat we niet veel puf meer hadden hier ook maar wat gegeten maar dat hadden we misschien beter niet kunnen doen. 😏
Wij wensen jullie een ontzettend fijne en gezellige dag toe. Wij hebben de vlag al gehesen.

Hoi lieve mensen, Gefeliciteerd met onze Koning Willem Alexander, een mooie dag om Koningsdag te vieren. Het is fris buiten maar de zon schijnt. Hier weer een spreukspreuk uit het boekje. " God zorgt voor de wind, maar je moet de zeilen hijsen" Een mooie dag toegewenst wijngaan straks aan de heerlijke tompouce Auf Wiedersehen R&G

Greet 2018-04-27 07:28:53

Sorry een foutje in de spreuk, onderstaand is juist " God zorgt voor de wind, maar de mens moet de zeilen hijsen"

Greet 2018-04-27 07:30:37

Een mooie opening op Koningsdag. De fanfare bracht de sfeer er al goed in en wat leuk alle kinderen met hun spullen in de Kerkstraat. Het is fris weer, maar nu 10.00 uur breekt de zon door. Ja wat is Obdam ook een gezellig dorp. Wat sturen jullie ook een mooie foto's mee. Het lezen van de blog en het zien van de prachtige foto' s is echt genieten. Ook voor vandaag wensen we jullie veel wandelplezier.

Ted en Ina v S 2018-04-27 10:00:42

Hoi Jan en Truus, ik wandel niet elke dag mee maar vind het wel heel leuk om de verslagen te lezen. Leuke foto met de Hollandse vlag ! Mooie wandeldag vandaag! Zelf duik ik zo voor tv. lieve groet, Christine

Christine 2018-04-27 10:03:56

Hee Truus en Jan ,we zijn er weer bij :Dus even een aantal dagen terug lezen .....jullie hebben de vaart erin leuke foto,s gelukkig ook af en tijd voor een praatje En die Duitse dorpjes prachtig. Genieten met jullie mee succes vandaag .Groet

Wil&Harm 2018-04-27 10:07:13

Jullie komen wel door heel mooie plaatsen en stadjes hoor. Door aan de hand van de foto's en jullie verslagen mee te lopen zien wij ook nog iets van, nu, Duitsland. En Truus, succes met je 👑, hoop dat ie het de rest van de reis vol zal houden! Ons dorp is rood-wit-blauw-oranje gekleurd en voor de kinderen, gelukkig droog. Lopen jullie vandaag met onze 3-kleur?

Anneke 2018-04-27 10:43:33

Hoi Jan en Truus, Wij volgen ook elke dag jullie blog en de bijbehorende foto's. Fijn dat het allemaal goed gaat, maar we wensen jullie wel sterkte met jullie zwager. We waren gisteren op het gemeentehuis van Koggenland, waar onze broer en zwager Harry een koninklijke onderscheiding in ontvangst mocht nemen. Jullie beleven heel veel onderweg en komen op mooie plekjes. Hopelijk blijft alles voorspoedig gaan. We gaan nu zelf een paar dagen weg om te fietsen rond Steenwijk en pakken daarna jullie draad weer op. Veel wandelplezier, Lieve groetjes, Bert en Lida

Bert en Lida 2018-04-27 15:28:02

Wat een prachtige kerken allemaal. Wel mooi dat ze nog niet afgebroken zijn of voor andere doeleinde gebruikt. Wij waren met Giorgio de markten af. Gelukkig droog en niet zo koud. Me huis staat vol met markt rommel maar Giorgio is een blije jongen. Ik hebt gewerkt in de zuidermeer erg gezellig op zo'n koningsdag. Voor ons dus geen kroningsdag maar een gezellige koningsdag. Veel wandelplezier .