Dag 13. Via Verde de la Siërra.

Spanje, Ronda

Vandaag staat een fietstocht op het programma. Volgens zeggen een van de mooiste van Spanje.
Maar misschien zeggen ze dat wel van alle 120 Via Verdes die sinds 1993 zijn aangelegd op oude, nooit gebruikte spoorbanen.
Even wat feiten en een stukje uit de geschiedenis:
“Deze groene route van 36 km gaat over de oude spoorlijn die begin 20e eeuw is aangelegd tussen het welvarende Jerez de la Frontera en Almargen, tussen de provincies Cadiz en Sevilla. Het traject loopt van Olvera tot Puerto Serrano en passeert de plaatsen Coripe, Montellano en Pruna. Deze route kan per voet, per fiets of te paard worden gevolgd. Een saillant detail is dat deze spoorlijn nooit in gebruik is genomen. Na de start van de bouw begon de Spaanse burgeroorlog en daarna de economische crisis. De tunnels, viaducten, stations waren al aangelegd maar alles werd stopgezet.”

Onze Via Verde de la Sierra ligt op 50 km van Ronda waar we nu op de camping staan. De rit met camper en fietsen naar ons startpunt in Olvera was al prachtig. Het laatste stuk in de stad ging met ongeveer 20% naar beneden. In de eerste versnelling en dan nog heel krachtig remmen.
Er stond ons een tocht te wachten met 550 meter stijging en 120 meter daling. We hadden geen idee wat dat zou betekenen maar al wel begrepen dat het mee zou vallen omdat we over een pad fietsen dat een spoorlijn had moeten worden. Om de hoogteverschillen voor treinen overbrugbaar te houden zijn er in dit traject 30 tunnels en 4 viaducten aangelegd.
In het begin deden we heel zuinig met onze accu’s om in ieder geval het eindpunt weer te kunnen bereiken.
Het liep soepel. Mooie vergezichten, steile rotspartijen en verlichte tunnels wisselden elkaar af. Na ongeveer 15 km bereikten we het hoogtepunt van de rit, een natuurpark, Peñon de Zaframagón. Hier heb je vanaf een prachtig uitzicht op een van de de grootste koloniën vale gieren van Europa. Ze zweefden majestueus hoog boven onze hoofden en om de imposante rotsen. Ik heb nog aan Truus gevraagd om even als aas langs de weg te gaan liggen zodat ik een mooie foto vanuit de bosjes kon maken als ze op haar afkwamen. Maar ….
Uiteindelijk was de mooie tocht ook een lange tocht. Terug aangekomen hadden we nog ruim voldoende in de accu’s en we gingen dus vol goede moed de weg op naar de stad. Maar, 20% bleek te veel voor de combinatie Truus-Koga. Op driekwart moesten we terug. Dat ging super. Een van ons tweeën haalde de 60 km per uur. 💪🏼
Vanwege Driekoningen, dat in Spanje als bijzondere feestdag wordt gevierd, was het rustig in de stad. We besloten dan ook maar om rechtstreeks terug te rijden. Deze keer via een andere, kortere route. Dat betekende wel veel stuurwerk en veel in de tweede en derde versnelling rijden. Maar weer prachtig. Met haarspeldbochten middenin kleine dorpjes die we doorkruisten en langs diepe ravijnen.

Het was een mooie dag met 100 km toeren en ruim 70 km fietsen.
Andalusië is prachtig.
We blijven nog een dagje in Ronda.

Een mooi rondje gemaakt op de fiets, het ziet er prachtig uit. Wij hebben vandaag ook heerlijk gewandeld in het zonnetje en koffie gedronken in de boerderijschuur op de strobalen bij de dochter van Joke dit was ook weer bijzonder. Geniet nog verder van jullie reis dan genieten wij weer van jullie verhalen. Gr Tiny

Tiny 2022-01-06 22:05:09

Wat een mooie beschrijving van de route en prachtige foto‘s elke keer!

Janny van der werff-oudendijk 2022-01-06 22:13:58

Wat hebben jullie,n prachtige route gefietst ... Leuk om dat via de foto,s mee te maken. Veel plezier morgen..

Ria 2022-01-06 22:28:04

Prachtig, jullie tocht beschreven en de foto's. Enig om zo mee te beleven en deels te herkennen vanuit onze reis in dat boeiende gebied. Nog heel veel plezier! Heb Robert de info gemaild en kan hij direct zelf kijken!

Mirjam vd Hout 2022-01-06 22:33:40

Tjonge jonge wat een mooie tochten maken jullie en prachtige foto’s om het weer te geven , Heerlijk weer en mooie uitdagingen volgende keer hoofdlamp mee in d tunnels!! Want soms zijn ze lang en donker zonder licht😉fijne voorzetting .

Wil En Harm 2022-01-06 23:08:07

Oh Jan en Truus wat een belevenis de fietstocht van jullie vandaag met prachtige foto's, indrukwekkend! Maar Jan, 60 km per uur!!! Ik herinner mij dit ook. Bij ons was het ook bij één van de twee! Ik kneep maar steeds in mijn remmen. Veel plezier verder! Gr. Simon en Emmy

Emmy 2022-01-06 23:15:11

Leuk verslag, mooie foto's. Daar willen wij ook wel eens naar toe. Bij Annecy - Albertville fietsten wij vorig jaar ook over vooormalige spoorwegen, prachtig! Groet🙋‍♂️

Tjalling 2022-01-07 11:31:51

Dit was dus weer een dag met een gouden randje!!! Prachtig verslag, zie het helemaal voor me en ook de foto's, om van te genieten, bedankt en ga maar lekker door zo. Nog een dagje Ronda.... heel goed, waar je het goed hebt moet je blijven....!!

Anneke 2022-01-07 17:16:01

Jullie moeten wel een hele goede conditie hebben, maar jullie worden door die prachtige uitzichten ruimschoots beloond. Geweldig om die vale gieren te zien vliegen en zweven! Enorme dieren! Heb ze ook een keer kunnen bewonderen. Een fijne voortzetting van jullie avontuur.

Aafke Zwart 2022-01-07 18:21:50

Gelukkig hadden jullie e-bikes, anders was het even zwaar geweest als die pelgrimstocht van enkele jaren terug. Prachtige omgeving.