Het spoor bijster

Italië, San Piero a Sieve

Dag 64

Zaterdag 16 juni 2018. Van Monte di Fo naar San Piero a Sieve. 25 km.

Gisteravond hadden we ons ontbijt en de lunch voor vandaag al geregeld. Het ontbijt bestond uit melk met koekjes en voor de lunch hadden we pizza, koekjes en water. We konden precies om zeven uur de deur achter ons dichttrekken. Op basis van de routegegevens gingen we rechtsaf de weg op en direct al linksaf naar beneden de bush in. Na een km of twee moesten we volgens onze apparaten scherp naar rechts. Maar er was geen enkele aanduiding zoals we die gisteren om de haverklap zagen. Toch maar dat pad op, flink omhoog, richting Panna.
Al snel merkten we dat dit pad niet of nauwelijks belopen werd en sloeg de twijfel toe. Weer terug naar de laatste aanduiding en zoeken naar het vervolg. Niet te vinden. Tja, wat te doen in het grote enge bos om iets over half acht ‘s morgens 🤨?
Idee, we bellen Francesco, de gids van de grote groep. We hadden kaartjes uitgewisseld en hij had hulp aangeboden als we dat nodig zouden hebben. Hij reageerde inderdaad erg behulpzaam en stuurde per mail zijn complete gps-track van de Via Degli Dei. Maar dat hield wel in dat we helemaal terug moesten en dus om 8:30 uur kwamen we weer langs de camping. En begonnen we eigenlijk opnieuw.
Op basis van de gegevens van Francesco liepen we lekker op de route van de Via Degli Dei. Op naar de Monte Gazzaro, 1125 meter hoog. Direct al weer veel klauterpartijen, maar ook vlak en naar beneden. En we kwamen in de buurt van de Gazzaro maar even later gaf de gps aan dat we afweken van de route. Toch maar verder omdat er geen alternatief was dat ons naar de gps-route zou leiden. Maar we weken steeds verder af en de route was ronduit lastig. Veel omhoog en dan weer dalen over paadjes met lastige en gladde keien. En niet van die kleintjes. Om een uur of tien komen we op een driesprong. Links naar een diep modderspoor, terug naar de route met nog vier of vijf bergtoppen of rechts naar nota bene Panna, en vandaar via asfalt naar het eindpunt. Omdat we al zolang aan het klooien waren en nauwelijks opgeschoten, kozen we voor het asfalt en zo kwamen we om half twaalf op de weg, twee km na Panna. Hemelsbreed waren we maar een km of vier opgeschoten en hadden er nog 15 te gaan. Het was intussen wel 28 graden in de schaduw, ongeveer 32 in de zon en op het asfalt vies warm. En we hadden geluk dat we voor een normale weg konden kiezen want normaal gesproken betekent dat veel kilometers omlopen. Maar we konden eindelijk weer eens speren zoals thuis. Na een uurtje zat er al ruim zes kilometer op en naderden we het dorpje Gaillano. Hier konden we bij de plaatselijke fontein onze flessen bijvullen maar we hoorden dat er ook een bar was. En dus een afslag voor onze eerste kop koffie en een ijsje. Na weer moed verzameld te hebben gingen we voor de laatste 9 kilometer onder de inmiddels fel schijnende zon. Gelukkig dat de wind nog wat verkoeling bracht. Om kwart voor drie kwamen we bijna kokend aan in San Piero a Sieve.
Gelukkig konden we snel inchecken in onze kamer. Ook de keuken stond tot onze beschikking. Toen we inkopen gingen doen en een drankje halen waren ook Marie en Anja uit Duitsland net gearriveerd. Die avond nog gezellig gezeten met hen maar toch op tijd naar bedje toe. Morgen wacht ons weer een zware dag.
Ciao.

Hallo lieve wandelvrienden, Het is hier koud vanmorgen, het is helemaal even wennen. Bij jullie is dat even anders denk ik. Straks ga ik weer te zingen om 10.00 uur. Een speciale viering met Mgr. Hendriks en vanzelf onze eigen pastor Bert. Jullie wens ik een mooie zonnige Vaderdag. De spreuk van gister van de NHD "Als je dicht bij jezelf blijft, kun je ver komen" Ci vediamo domani! R&G

Richard & Greet 2018-06-17 07:54:46

Super leuk om zojuist contact te hebben gehad via FaceTime! Heerlijk om te zien hoe jullie aan het genieten zijn ondanks de warmte en de zware wandelpaden. Dikke kus van ons. 😘

Jur, Juud, Nicky en sjoerd 2018-06-17 08:57:10

Echte pad"vinders" zijn jullie! Regelmatig is het pad immers zoek. Kanjers zijn jullie. FIjne wandeldag.

Janny van der werff 2018-06-17 09:09:34

Bikkels zijn jullie 😀. Hier is het inderdaad een stuk kouder, maar prima wandelweertje. Ik heb de wandelschoenen weer aan ☺.

Ria V 2018-06-17 09:28:53

Zonder gps zouden jullie echt verdwalen Ondanks de zware tocht weer veel km gemaakt. Klasse hoor Succes voor morgen

Tedina 2018-06-17 11:54:34

Dat was dus duidelijk een flinke puzzel gisteren; héél knap dat jullie, zei het met wat hulp, toch het pad weer gevonden hebben!! Misschien toch nog een heel klein hulpmiddeltje cq tipje ..... mocht je het even niet meer weten, hou de zon in de gaten, loop in die richting waar de zon staat, jullie moeten immers in zuidelijke richting. Wellicht een overbodige tip, maar toch, je weet maar nooit. Hopelijk morgen weer een wat betere dag, veel succes. Lieve groet.

Anneke 2018-06-17 19:46:51

Toen jullie de Alpen nog over moesten, vroeg ik me af, hoe jullie dat voor elkaar zouden krijgen en hoe zwaar dat zou zijn. Maar de route in Italië is veel zwaarder. En jullie blijven maar lachen en moed houden. Heel knap. Succes en hopelijk wordt het binnenkort allemaal wat begaanbaarder.