De eerste dag zonder de Rijn.

Duitsland, Roßdorf

Dag 14

Maandag 16 april 2018. Van Gross Gerau naar Rossdorf. (Gundernhausen) 26 km.

Het was even puzzelen om op de goede weg te komen nadat Riky en Carla ons hadden afgezet. Zij gingen weer richting Culemborg en wij richting Rome.
We moesten al gauw op de vluchtstrook van een Bundesstrasse lopen om over een klaverblad te komen, dat is soms noodzakelijk maar het is erg vervelend en ook gevaarlijk langs een drukke weg binnen de vangrail. We hebben de pas er goed ingezet om dit stuk weg zo snel mogelijk weer te kunnen verlaten. In Nederland ondenkbaar maar hier zijn deze kunsten dus soms echt nodig om op de fiets of lopend naar de andere kant van een grote weg of spoorbaan te komen. Na een kwartiertje flink de pas erin hebben gezet konden we afbuigen en liepen we gelukkig weer in een natuurgebied richting Darmstadt.
Na twee uur lopen was het tijd voor een korte stop. Waarschijnlijk lijken we nu na twee weken zo op Duitsers dat ze ons de weg komen vragen. Een oudere dame vroeg de weg naar een tuincentrum. Aan de hand van de straatnaam konden we haar helpen. 😊
We volgden de fietsbordjes naar de stad en liepen zo licht als een veertje zonder rugzak. Toen Darmstad in zicht kwam waren we blij dat we er al zo snel waren maar dat gevoel veranderde onder het lopen want om door Darmstad te komen viel niet mee. Uren hebben we erover gedaan om weer buiten de stad te komen. We wilden naar het centrum om in de grote kerk een stempel te halen maar het schiet niet op in de saaie buitenwijken en de drukte van de stad. Bij iedere oversteek staat het licht op rood, veel omlopen omdat er een winkelcentrum in de weg staat of een ander nieuw gebouw en natuurlijk om de haverklap de gps raadplegen voor de juiste richting. Nee, dit is niet waar wij van houden, geef ons de natuur maar.
Na een hele tijd bleek de grote kerk de St. Ludwig te ver en zijn we onze route weer gaan volgen en om snel mogelijk buiten de stad en dus de drukte te komen. Plots, in een buitenwijk stonden we voor een andere kerk met de deur wijd open. Wij naar binnen. Een vrijwilliger die op de kerk past vroegen we om een stempel. Nein, ein Stempel habe ich nicht, daar komt nooit iemand om vragen maar op ons verzoek heeft hij met de pen de naam van de kerk genoteerd en zijn handtekening gezet. Jan begon een geanimeerd gesprek met hem en ondertussen heb ik een kaarsje gebrand voor onze zwager die nog steeds in het AVL ligt.
Voor de kerk was een leuk pleintje met een terras en hebben daar een kopje koffie gedronken. Daarna zo snel mogelijk de stad uit. We waren blij toen we eindelijk weer ‘buiten’ liepen. Heerlijk over bospaden, akkers en velden. Het weer was prachtig en het liep gesmeerd zo zonder rugtas. Rond vier uur kwamen we moe aan in het hotel. Ik ben meteen in de ligstoel achter op het terras gaan liggen terwijl Jan bier ging halen. Na lekker nog even buiten in de zon gelegen te hebben zijn we gaan douchen en....nee we hoefden niet te wassen, dat heb ik hier in het hotel laten doen. Daarna naar een klein restaurantje in de buurt. Dit dorp is klein, we hebben geen keus nu onze favoriete Italiaan op maandag dicht is.
Morgen/vandaag gaan we op weg naar Höchst in Odenwald (mooie naam) maar hoe dat gaat horen jullie morgen weer.
Dag allemaal, prettige dag

Nu met jullie noord Nederlandse roots moet het soort klunen dat jullie beschrijven geen probleem opleveren. Als jullie maar voorzichtig doen. Want we zijn trots op jullie als buren en willen dat graag zo houden. Succes in de volgende etappe.

Ger en Jacky 2018-04-17 07:17:59

Hoi lieve mensen, Ik heb weer genoten en wij kijken er naar uit om weer snel naar Duitsland te gaan. Al gauw gaan we naar Loff aan de moesel, een prachtige mooie omgeving daar, en die gastvrijheid herkennen wij ook in Duitsland. Tot gauw weer. Auf Wiedersehen

Greet 2018-04-17 08:16:15

Hoi Jan en Truus, Ik betrap me erop dat ik s'morgens eerst even kijk of er een mail van jullie is. Heerlijk meteen even lezen. Wat een heerlijke reis en wat treffen jullie het met het weer. Succes en wij hlijven jullie volgen.

Jan en Gerda 2018-04-17 08:29:51

Net terug van onze ochtendwandeling. Mooi weer hier! We Hebben weer genoten van jullie verslag. Veel wandelplezier vandaag.

Ted en Ina 2018-04-17 08:56:57

Gauw even jullie verslag gelezen, gaat voorspoedig zie ik wel , je ontkom vaak niet aan die drukke wegen, maar gelukkig genoeg natuur om in te wandelen. Wij gaan de 2e wedstrijd van de tennis competitie vandaag spelen, het weer hebben we mee, het zonnetje komt er door. fijne wandeling. Tiny D

Tiny 2018-04-17 09:10:45

lieve Jan en Truus, wat is het toch leuk om elke dag jullie belevenissen te lezen. Wij genieten ervan. Veel wandel plezier vandaag. Dikke kus voor jullie beide. Liefs Angela

Angela 2018-04-17 09:19:30

Tja de situatie ,s onderweg het maakt je inventief dat weet ik nog van Pieterpad we halen uitgebreide atlas naar beneden zodat dat we jullie wat visueler kunnen volgen zo leuk.Groet succes morgen

Harm & Wil 2018-04-17 14:28:14

Wat een genot om jullie verhalen elke ochtend te lezen. We wandelen als het ware met jullie mee. Zonder zware rugzak loopt het wel lekker, vooral als de temp wat hoger wordt. Vandaag getennist tegen een team uit HHW. In dat team zat o.a Sonja van de kerk bij het Kruis. 3-1 hebben we gewonnen. Nog mooie wandelingen met elkaar.

Marijke de J 2018-04-17 16:13:08

Erg leuk om te lezen, vandaag jullie reisblog aan Bart doorgegeven.