Dag 25 en 26. Rust en Valencia.

Spanje, Valencia

Gisteren werd het een rustdag. We hebben 6 km gefietst en heerlijk in de zon gezeten. De nachten zijn fris, rond de 2 graden maar ‘s middags in de zon is het genieten. De omgeving hier is mooi qua natuur. Langs de weg links en rechts mooie begroeiing. Verderop aan de ene kant strand en zee. Aan de andere kant zoutpannen en rijstvelden en nog een meer.
Het dorp op ruim 2 km is overwoekerd door nu leegstaande appartementencomplexen. Het doet doods aan. Dan is het in de zon bij onze camper gezelliger. Met een wijntje en musjes die om je stoel huppelen voor de kruimels. Dan geniet je van de zonsondergang en ga je naar binnen omdat het dan snel afkoelt.
Vandaag hebben we na een tip van onze buurvrouwen Dolly en Yvonne een begeleide fietstour in Valencia geboekt. Zij gingen zelf ook. We konden boeken via Verrassend Valencia en kregen snel een bevestiging. Onder leiding van een Nederlandse gids krijgen we drie uur lang uitleg bij interessante punten in de stad. Dat gaat van de Moorse bezetting tot Franco en de verdedigingsmuren tot de prachtige moderne gebouwen die de stad de naam Stad van Kunsten en Wetenschappen oplevert.
We fietsen door de Turiatuin. Dit is een park van 9 km in de bedding van een rivier. Die rivier is omgeleid omdat in 1957 door een combinatie van extreem veel regen en een stormvloed Valencia voor een groot deel overstroomde. In dit park wordt nu volop gesport, gefietst en gewandeld en het is het grootste natuurlijke stadspark van Spanje.
De architectonische hoogtepunten zijn ontworpen door Santiago Calatrava. Ze zijn echt spectaculair. Vooral als de weerspiegeling in het water zichtbaar is krijg je mooie beelden. Grappig detail is dat hij weliswaar groots ontwierp maar dat bijna al zijn gebouwen last hebben van lekkage.
Onderweg was nog een koffiepauze ingelast en werden we getrakteerd op een typisch Valenciaanse lekkernij. Een soort zoet koekje. (Zo worden die bij ons niet gebakken.)
Ook vertelde onze gids over de historie van de Valenciaanse taal. Deze is onder Franco verboden geweest maar wordt nu weer onderwezen op scholen.
Al met al hebben we een leuke kennismaking met de stad gehad. Een mooie en drukke stad. Ook hier weer veel elektrische steps. Die zijn hier toegestaan met een maximale snelheid van 25 km/u en je moet een helm dragen. En ze racen aan alle kanten om je heen.
Toen we ongeveer vier uur weer terug waren konden we in het zonnetje bijkomen van een mooie dag met erg veel indrukken.
Hasta mañana

Ps. Er staan twee foto’s in de reeks die afkomstig zijn van internet.

Wat ,n heerlijke dag vol met cultuur.Mooie foto,s hoor dan kunnen wij ook meegenieten.... Heel leuk om jullie zo te volgen op jullie toer. Groetjes ...

Ria 2022-01-19 22:27:37

Dank weer voor jullie verslag en mooie foto,s een bijzondere stad veel te zien het moderne en het oude gedeelte zo’n contrast het prachtig het park . (in de zomer veel stand werkers😄)een mooie reis nog .Groet

Wil en Harm 2022-01-19 23:07:08

Prachtig jullie tocht en genoot van de oude bijzondere boom! Wens jullie nog veel genieten!

Mirjam 2022-01-19 23:15:44

Wauw wat heerlijk om te lezen! Herinneringen aan onze vakantie in 2019 ; Valencia veel gezien gefietst en heerlijk gegeten. Wij zaten in oude stadsdeel. Erg leuk. Prachtige architectuur etc etc .. enjoy !! In Nederland ook frisjes ! Gr annet

Annet moerkerk 2022-01-19 23:49:30

Dank aan jullie voor het meegenieten van de verhalen en de foto’s, fijne vakantie nog! Gr Janny

Janny van der werff- oudendijk 2022-01-20 08:42:31

Na jullie rustdag zal het weer extra genieten zijn om die mooie rondtoer in Valencia te doen. Van horen/zeggen is het een prachtige stad. Het is ook weleens fijn om alles van een gids te horen. Zo hebben jullie denk ik, toch een beetje een indruk gekregen van wat Valencia allemaal te bieden heeft. Mooie foto' en een prachtige boom!

Aafke Zwart 2022-01-20 09:32:08

Ik moest even een paar dagen inhalen van jullie verhalen, maar dat waren rustige dagen. Mooie stad en mooie foto's ervan. Wel een stuk kouder, omdat je noordelijker zit, maar dat deert jullie niet, neem ik aan. Veel plezier verder.

Antoon 2022-01-20 11:58:57

Na zo'n heerlijke rustdag kun je wel weer wat hebben... en dán heb je ook wat.... Wat een prachtig verteld- maar ook beeldverhaal sturen jullie weer. Lijkt me inderdaad een heel mooie stad met veel prachtige oude- maar ook moderne gebouwen. Leuk om dat op je eigen fiets van dichtbij te kunnen bekijken. Geniet maar van het mooie weer, hier is het erg koud vandaag!!

Anneke 2022-01-20 12:08:11

Ik ben er vanmorgen even voor gaan zitten en heb de verslagen gelezen vanaf 15 januari. Zo kon ik een stukje met jullie meereizen. Jullie laten ons echt meegenieten van de reis. Wat een afwisselende dagen en wat heerlijk om zo zelf de dagen te kunnen plannen. Ja dan is zo’n camper ideaal. Geniet nog van de laatste tijd van de warmte, want hier is het ongezellig weer, dus lekker de kachel aan.

Tedina 2022-01-21 12:29:52

Wij zijn 2 jaar geleden ook in Valencia geweest met de ARO. Een aantal lopers heeft toen de hele of halve marathon gelopen. We hebben toen ook de fietsexcusie gedaan. Heel mooi en interessant. Het natuurgebied in de oude bedding van de rivier was ook heel bijzonder Een heel mooie stad met oude maar ook heel moderne gebouwen met bijzondere architectuur. Geniet nog van de mooie dagen.. Geniet nog van de miie dagen