Het schuine dorp

Italië, Trentino-Alto Adige

Dag 47

Zaterdag 19 mei 2018. Van Nals naar Gand. 18 km

Om 3.00 uur vannacht werden we wakker van een hoosbui, maar toen we om zeven uur opstonden was het gelukkig droog.
Omdat we in een een appartement zaten werd het ontbijt niet verzorgd en vertrokken we om 8.00 uur richting dorp om in de supermarkt boodschappen in te slaan voor het ontbijt en de lunch.
Daarna op pad het dorp uit richting Andreano. Dat was maar 4 km.
We bereikten Andreano langs een mooie weg met appeltjes in de groei en piepkleine druifjes en net voor het dorp vonden een bank met een tafel. Toen we zo ongeveer klaar waren met het ontbijt en broodjes voor de lunch hadden klaargemaakt kwam er een vrouw op de fiets langs en even later een man lopend naast zijn fiets. De vrouw was snel voorbij maar de man zei “morgen” op z’n Nederlands. Natuurlijk even gezellig een praatje met ze gemaakt. Ze kwamen uit het Westland op niet-elektrisch ondersteunde fietsen en gaan naar Rome via de Reitsmaroute.
Daarna liepen we door het dorpje Andreano. We zagen een soort café en het was rond tien uur, dus tijd voor koffie. Het was gezellig druk binnen. Veel mensen uit het dorp treffen hier elkaar. Daarna weer verder en warempel, een VVV. En nog geopend ook, dus een stempel rijker.
Verder richting Missian. Onderweg weer langs appelboomgaarden en wijngaarden, daarbij hadden we een prachtig zicht op Bolzano in de diepte.
In Missian voelden we wat regendruppels en we besloten om onder een overkapping bij een schoolgebouw op een paar stoelen met tafel ons broodje voor de middag te verorberen. Toen we er even zaten kwam de huismeester van de school er gezellig bij zitten.
Hij was erg geïnteresseerd in onze tocht en we hebben gezellig zitten praten. Maar we moesten weer verder want Rome is nog een eind. Daarna begon een enorme klim. Gelukkig heeft Truus weer een goed profiel onder haar schoenen dat gaf haar een veilig gevoel. Het inlopen gaf geen problemen omdat ze altijd op dit soort schoenen loopt die direct erg soepel zijn. Na een paar honderd meter was een oudere dame de rozen water aan het geven en ze vertelde dat het daar dus helemaal niet geregend had vannacht. Ook zij kon bijna niet geloven dat wij op weg zijn naar Rome. Daarop volgend gingen we klimmend het bos in, voor ons gevoel bijna recht omhoog. 😰 We hadden dan ook de korte route gekozen en die is natuurlijk veel steiler dan de lange. Maar...uiteindelijk kwamen we boven en begon een stukje lichte daling. Het onweerde inmiddels boven in de bergen en wij voelden druppels. Eerst dachten we dat het mee zou vallen en gingen we even schuilen onder een carport. Maar het duurde langer en dus toch maar de regenjassen aan en verder. Bij het dorp Gand aangekomen, ons eindpunt voor vandaag, regende het nog steeds. In Gand moesten we behoorlijk dalen. Wat een ingewikkeld stadje met zijn ontzettende hoogteverschillen. Op weg naar een restaurant voor ons avondeten op 500 meter moesten we naar ons gevoel ongeveer 100 meter dalen. Maar ook weer terug natuurlijk. 🤨
We hebben in de middag dus wat regen gehad maar verder was het een mooie dag. De onderkomens voor de komende Pinksterdagen zijn geboekt. Dat boeken wordt spannender want er wordt steeds minder Duits gesproken naarmate we verder komen. En per telefoon heb je niet zoveel aan je handen en je voeten. ✌️🖐

Fijne Pinksterdagen.

Er zijn toch wel veel mensen die op een niet alledaagse manier naar Rome reizen, moeten wij uit jullie reisblog opmaken. Meer dan je zo algemeen in gedachten hebt. Nu jullie zijn lekker op weg en volgens mij ook niet zo ver achter op het originele schema. Ooit gaf Jan aan met de Pinksteren in Florence te willen zijn . Nu zover is dat niet meer. Fijne Pinksteren en la belle Italië.

Ger en Jacky 2018-05-20 07:42:08

Het wordt nog druk in Rome!! Als jullie daar aankomen kun je een reünie houden met alle passanten en gezellig een Italiaans wijntje erbij. Fijn dat je weer even uit de voeten kan met je nieuwe schoenen....

Anneke 2018-05-20 07:54:59

Fijn hoor Truus nieuwe schoenen. Zonder profiel met al dat klimmen en dalen is niet prettig. Van Assisie naar Rome hebben wij ook zo moeten zoeken naar overnachtingen. In Italie kijken ze vreemd op van wandelaars. Gelukkig hebben jullie het tot nu toe nog steeds goed getroffen. Dat geeft moed. Jan is vast trots op zijn gepolijste voetjes. Voor vandaag wensen we jullie weer een mooie tocht.

Ted en Ina 2018-05-20 08:36:32

Op een mooie pinksterdag, zit ik op een stoel. 😔 Wat super leuk weer de ontmoetingen, dit keer ook met fietsers. De Reitsmaroute lag voor ons helemaal klaar. Maar nu is al zeker dat het dit jaar niet gaat lukken met mijn pols. Niet zeuren hoor, dan volgend jaar. Maar Jan en Truus wat gaan jullie lekker, super leuk weer om de verhalen te lezen. Nieuwe schoenen en lekkere voeten geeft weer nieuwe moed voor de mooiste wandeling van jullie leven.

Emmy 2018-05-20 09:57:37

't gaat skoftig, skoôn voor weze !

Fred 2018-05-20 15:03:24

Nu zal ook eens een reactie geven. Ik heb zo'n respect voor jullie dat jullie dit doen. Een echte voettocht naar Rome. Wat doen jullie dit goed zeg.

Gerda 2018-05-20 19:20:57

Het lijkt steeds interessanter weer te worden in Italië. In Nederland weer mooi weer, dan krijgt Zuid-Europa buien. Op weg naar Santiago lieten we de hospita van de overnachting naar het volgende adres bellen, met haar telefoon. Dat gaf ons een heleboel rust. Want zelf konden we die mensen niet verstaan.