Niet haasten en veel praten.

Duitsland, Lauda-Königshofen

ODag 19

Zaterdag 21 april 2018. Van Tauberbischofsheim naar Königshofen. 17 km.

Allereerst hartelijk bedankt voor alle reacties op onze blog. We lezen ze met veel plezier en ze stimuleren ons door te gaan met het schrijven van onze belevenissen op weg naar Rome.

De wekker niet gezet en toch vroeg wakker. Net als gisteren hoeven we ons niet te haasten. De etappe van vandaag is ook een ingekorte en het is een vlakke tocht. Eigenlijk een beetje aan de korte kant maar dat kan moeilijk anders i.v.m. het plannen van de onderkomens.
We zijn Tauberbischofsheim nog net niet uit of we zitten al op een bankje. Niet om uit te rusten maar onze zoon Jurjen belde even gezellig. Na nieuwtjes te hebben uitgewisseld weer op ons gemak verder, we hebben toch alle tijd.
Langs het riviertje de Tauber is het mooi. Een man die aan het wandelen is stopt en vraagt naar onze bestemming. Weer ongeloof en direct ‘Achtung’. Hij loopt elke dag vanwege hartproblemen. De appelbomen staan in volle bloei en aan de andere kant zijn volkstuintjes waar druk in gewerkt wordt. Regelmatig worden we door verschillende Leute aangesproken met de vraag waar wandelen jullie heen? Het verbaast ons niet meer zo dat de mensen verbaasd reageren. Sommigen willen het haast niet geloven en anderen zeggen: ‘Das ist doch nicht möglich’.
Een automobilist stopt en vraagt of hij kan helpen, nee we weten de weg wel maar voor een praatje hebben we wel tijd. 😃
Het valt op, er wordt hier wel gefietst maar wandelaars zien we nauwelijks en met rugzak nooit. Waarom eigenlijk niet, het is hier prachtig!
We lopen een stukje om, onze weg is afgesloten maar vandaag is dat geen probleem.
We eten even een appeltje op een bankje onder een grote kastanjeboom. Een jonge moeder achter een kinderwagen vereeuwigt ons aan het begin van de Romantische Straße.💏
Daarna verder via een Radweg langs een spoorlijntje. De zon wordt feller maar we zijn er bijna en wandelen Lauda binnen. Daar staat een prachtige St. Jakobuskirche die open is. Uiteraard tijd voor een kaarsje voor iedereen die wel een beetje steun kan gebruiken.
De pastoor is niet te vinden, dus hier geen stempel. 🤨
Verder in Lauda komen we aan op een pleintje in het centrum met wat bankjes. Volgens de gps is het nog 700 meter naar ons onderkomen. Tijd genoeg voor een stop. Met een stel dat een dagfietstocht maakt even een gezellig praatje gemaakt. Als we vragen waarom er zoveel voetballen boven de straat hangen leggen ze uit dat Lauda vroeger vrij hoog heeft gespeeld in de Bundesliga. Nu is dat financieel niet meer mogelijk voor een klein stadje. Dat geeft maar aan dat voetbal meer met geld dan met sport te maken heeft💰💰.
Bij nadere bestudering van de gps ontdekken we dat Lauda niet onze eindbestemming is maar Königshofen. Dat is ongeveer 5 km verderop. 😢
Omdat we zo getreuzeld hebben wordt het nog een warme tippel met uiteindelijk in het stadje nog een pittige klim naar ons Gästehaus Bairle. Bij aankomst hangt er een briefje aan de voordeur, we kunnen in de tuin plaatsnemen, om 15.30 is de gastvrouw terug. De stoelen hebben een ligstand en staan op het mooiste terras wat we ooit gezien hebben met een prachtig panorama omdat we zo hoog zitten.
Wij hebben het hier heerlijk, voor ons is het nu ook weekeind, morgen sjokken we weer verder.
Zonnige zondag allemaal.

Ps. We volgen nu de Romantische Straße. Een toeristische route van ruim 400 km in Beieren. Langs deze route hopen we in Füssen te arriveren en begint de tocht door de Alpen.

Jullie komen helemaal in het ritme. Mooi om te lezen en verder zien we Jan nog op de sociale media actief. Voor alle berichten in en rond de Brink. Volgens mij zijn de smartphones voor jullie een onmisbaar attribuut. Nu veel plezier bij de romantische route.

Ger en Jacky 2018-04-22 08:12:16

Jan dit was wel helemaal jou dag denk met al die praatjes onderweg want daar houdt je wel van😜. Wat een prachtige reis maken jullie. Wij zijn vandaag vertrokken voor een rondreis in oost Europa. Wel met de auto hoor😀

Karin Grooteman 2018-04-22 08:18:04

Dit zal een ontspannen dag voor jullie geweest zijn, moet ik af en toe kunnen! En nu .... op naar de Romantische route; komt er dan nog wel iets van lopen? Maar.... Truus, niet smokkelen hè, met die mooie fiets is de verleiding wellicht groot.... Veel wandel plezier verder.

Anneke 2018-04-22 08:58:13

Sorry, ik moet natuurlijk ook zijn.

Anneke, 2018-04-22 08:59:56

Jullie kennen me niet, maar ik geniet van de beschrijving van jullie tocht. Mijn echtgenote en ik plannen de francigena naar Rome later dit jaar en het doet me deugd dat het bij jullie zo vlot loopt. Jullie beschrijvingen zijn prachtig, het verwondert me dat jullie na de tocht nog de tijd en de moed vinden het met ons te delen. Nog een prettige dag. Guido

Guido Impens 2018-04-22 09:20:11

Hoi lieve mensen, Hier nog een spreuk uit het boekje Leven als een Pelgrim " Door te gaan leer ik waarheen" Auf Wiedersehen en de zonnige groeten van R&G

Greet 2018-04-22 09:35:29

prachtig allemaal weer iedere dag ff jullie blog lezen en stiekem een beetje meewandelen.. veel plezier op de romantische Route en een super mooie zondag gewenst . dikke knuffel Ray en de rest van de van Vtjesxx

Raymond 2018-04-22 09:37:20

Elke morgen bij het ontbijt lezen we jullie verslag.Wordt al een gewoonte! Met markeerstift op de kaart volgen we jullie route en dan hebben jullie al een heel eind gelopen hoor! Wij hebben bij de Romatische Strasse ook gewandeld, maar inderdaad zonder rugzak, want we kwamen elke avond weer bij de camper terug! Veel wandelplezier nog en geniet ervan, maar dat doen jullie wel!

Adri en Joke 2018-04-22 09:43:44

Geweldig al die verhalen en foto"s. Wat een mooie tocht maken jullie Het is genieten om het te lezen.. Gister in Abbekerk 15 km gewandeld met ook geweldig weer. Fijne tocht. Groetjes Gré

Gré.Bankras 2018-04-22 09:50:43

Vanmorgen meerdere afleveringen achter elkaar gelezen. We waren even afwezig. Maar wat weer een prachtige verhalen. Ook als het even niet "loopt" zo als je zou wensen. Maar daarna is de euforie weer groot. Heerlijk dat het weer zo mee zit. Weer een mooie dag gewenst, hier schijnt de zon volop. SAMEN zo'n prachtige tocht kunnen gaan is toch echt een cadeau. Merken jullie al dat het klimmen al in de benen zit.

Ted en Ina 2018-04-22 10:25:57

Wat een gezellig en prachtig reisverhaal,wij genieten er elke dag weer van. Wij hebben vrijdag de Lingeroute gefietst,prachtig zo mooi, De bomen stonden in volle bloei wij hebben het nog nooit zo mooi gezien,een leuk kadootje op 20 April 26 graden en dat in Nederland. Jullie nog heel veel reis plezier en ontmoetingen met gezellige mensen dat maakt de reis compleet.En de foto's maken het volmaakt.😀😀👍👍🍷🍷Groetjes Theo en Truus.

Theo en Truus D. 2018-04-22 10:48:14

Hallo Barre Lopers Wat is het leuk om zo met jullie de tocht mee te lopen Jan heeft het gras gemaaid en hij denkt dat het lavendel ? het niet meer zo goed doet voor de rest mooi weer hier en rustig aan verder groetjes van ons Jan en Ida

Jan de Tuinman 2018-04-22 11:23:46

Dat gaat jullie wel goed af, dat praten. Ik wist niet dat je ook je fiets mee had Truus, niet smokkelen he gewoon door lopen. Recht zo die gaat. Gisteravond voor het laatst Toneel , volle bak erg gezellig. Vanmiddag om een uur naar de kerk, Justin doet zijn eerste communie ook weer mooi. En natuurlijk prachtig mooi weer in het geweldige dorp Obdam. Ik miste nog een foto van taart ijs bier enz misschien de volgende keer?Of hebben maar een dag niets gegeten?

ciska 2018-04-22 12:30:34

Heel leuk om jullie verhalen te lezen, mooie foto's en wat een prachtige omgeving. We lopen in gedachten met jullie mee en komen uitgerust aan.. Nooit bij stilgestaan dat je zoveel mensen spreekt als je loopt; dat is met fietsen wel anders. Veel plezier en groeten, Ton en Mia.

Ton en Mia 2018-04-22 14:06:48

Prachtig om jullie verhalen te volgen. Ook bij ons staat opeens alles in bloei, tulpen, bloesem en pinksterbloemen. Ook de aardbeien staan in knop. Vijf weken geleden was alles nog bevroren. Het is hard gegaan. Morgen nog maar 13 graden in NL, Jan en Gerda N

Jan en Gerda N 2018-04-22 16:57:20

Heel leuk dat jullie ons ook toegevoegd hebben aan de bloglezers! We dromen helemaal weg bij de verhalen. Heerlijk om zoiets te kunnen doen!

Nicole en Johan 2018-04-22 21:39:32

Niet te veel sjokken anders kom je er niet. En smokkelen mag ook niet, Truus, met die fiets. Succes, jongens en respect voor jullie. Prachtige foto's overigens.