De laatste 12

Italië, Roma

Dag 91

Vrijdag 13 juli 2018. Van Monterotondo naar Rebibbia. 20 km

Wij hadden geen moeite om op 4.15 uur op te staan. Dat we dan al voor de middag klaar waren met de wandeling was een fijne gedachte.
Via de promenade waar we gisteren nog zo gezellig hadden gezeten liepen we in het schemerdonker de stad uit. De temperatuur was goed en de vaart zat er in. We hadden gekozen voor de fietsroute, het leek ons wel gezellig om door de stadjes te lopen die voor Rome liggen en dat we daar koffie konden krijgen was ook een erg aantrekkelijke gedachte. Achteraf hadden we dat beter niet kunnen doen want we hebben wel erg lang langs drukke wegen gelopen. In het begin viel het mee maar toen het later werd gingen er toch wel heel veel auto’s en scooters richting Rome.
Onze weg liep licht omhoog via Mentana en Casali. Om even na zeven uur kwamen we door Fonte Nuova waar de koffie al voor ons klaar stond. 😉 Het was al behoorlijk druk op straat. De mensen leven hier vroeg en laat op de dag. Van 12-16 uur heb je niets buiten te zoeken.
Af en toe konden we op het trottoir lopen. Nou ja, trottoir, stukken oud asfalt met gaten, bomen middenop en steeds maar weer op en neer bij inritten. Het trottoir hier is meer een soort hindernisbaan. 🤨
Op de weg waar we langsliepen ontstonden later zelfs files en dat is vervelend want scooters en motoren halen dan in en wij, links van de weg, moeten dan op tijd ruimte maken, lees de berm induiken. Maar ons deerde het niet. Wij hadden vanaf de weg Rome al zien liggen. Het was echt heel bijzonder om de stad waar je al 3 maanden naar onderweg bent in de verte, in de zon te zien liggen. We hebben ondanks de drukke wegen, het oversteken van verschillende knooppunten en een hoog viaduct, goed door kunnen lopen. Zo kwam het dat het nog maar half tien was dat we een buitenwijk van Rome binnenwandelden. Toen we langs een gezellig terras kwamen konden we dat natuurlijk niet zomaar passeren. Het was zo’n opluchting om zo vroeg al op 3 km afstand van onze bestemming te zijn dat we er fijn een tijdje hebben gezeten.
Bij ons vertrek wilden de plaatselijke hangouderen, die ook op het terras zaten, wat meer van ons weten. Gelukkig sprak dit keer een van de mannen een paar woorden Engels zodat het onderonsje gezellig was. Uiteindelijk wensten ze ons een goede reis en de groeten aan el Papa.
Na een buitenwijk met mooie huizen zouden we volgens de gps door een park komen, ha lekker, schaduw, dachten we. Pech, het bleek een groot stuk dor weiland te zijn met wat loopsporen. Zigzaggend verder door buitenwijken kwamen we tegen elf uur aan bij het hotel en gelukkig konden we direct onze kamer al in. Snel de airco aan en onder de douche. Bij het hotel zijn wat tuintjes met terrasjes, daar hebben we rustig wat tijd doorgebracht. Toen het te warm werd hebben we een paar uur in de koele hotelkamer allerlei dingetjes gedaan, o.a. deze blog schrijven en op internet een restaurant voor ons diner gezocht. Italiaans eten is lekker maar voor de broodnodige variatie hebben we deze keer bij een Chinees restaurant in de buurt gegeten. Niet zo goed als A Thim in Obdam maar het was erg lekker en we kregen nog een kopje koffie van de zaak toe. 👍
We zijn vroeg gaan slapen, morgenvroeg de laatste 12 km naar het St. Pietersplein waar Sjoukje op ons wacht. We krijgen in de St. Pieterskerk de een na laatste stempel op onze stempelkaart en krijgen ook het testimonium. We hebben begrepen dat we ons hiervoor moeten melden bij de Zwitserse garde, zij wijzen ons dan verder de weg, we zijn benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Morgenavond treffen we ook ook onze Australische vrienden Meredith en Tim. Onderweg hebben we gezellige momenten met elkaar gehad en als afscheid gaan we met elkaar eten.

Buona giornata.

Het eind in zicht en een prachtige ervaring rijker lijkt me succes met de allerlaatste loodjes maar de gedachte dat jullie familie staat te wachten zal jullie sterken.. geniet van de momenten.. en maak er een mooie dag van. Gr Raymond

Raymond 2018-07-14 07:10:20

Hallo lieve wandelvrienden, Vandaag naar jullie eindbestemming naar Rome. Wat een belevenis denk ik omdat daar binnen te komen na zoveel dagen wandelen. Wij wensen jullie een bijzondere dagen vooral morgen met de viering in de kerk. Tot snel in jullie vertrouwde Obdam. Dio ti benedica Hier nog een spreuk uit het pelgrimsboekje: "Een pelgrim is een zwerver met een doel" Liefs van Richard en Greet

Richard & Greet 2018-07-14 07:21:50

Geweldig en een enorme ontlading moet dat zijn als je Rome uiteindelijk binnen wandel, ontmoeting met Sjoukje en de testimonium. Alvast Felicitaties en geniet van de overwinning.Een fijne wandeld dag nog .😘💐

Wil&Harm 2018-07-14 07:53:11

Gefeliciteerd! Vandaag de grote lang verwachte dag ! Bijzonder! Wat geweldig! De Zwitserse garde gaat jullie aan de laatste officiële stempel helpen met het testimonium . Prachtig! Wat een mooi emotioneel moment! Gezellig weerzien met jullie dochter , hoe mooi! En de weg die jullie langs deze asfaltweg liepen komt mij bekend voor. Toen wij er waren zijn wij met de hus langs dit traject gegaan, recht , open, warm niet zo geweldig fraai. Maar de wetenschap dat Rome aan jullie voeten ligt maakt veel goed !! Geniet van jullie aankomst en ik heb heel veel respect voor jullie prestaties! Namaste! Groetjes Annet en ook Maurice xx

Annet Moerkerk 2018-07-14 08:17:33

Op 11 mei fietste ik jullie in Urgen aan de Inn (Oostenrijk) voorbij op mijn fietstocht naar Rome. Mijn nieuwgierigheid was gewekt door het Nederlandse vlaggetje op de rugzak van Truus. Ik stopte en stapte af, we maakten foto's van elkaar en kort een praatje. Sindsdien zijn jullie stug door blijven lopen. Hulde! Ik was op 20 mei al in Rome en heb jullie vanaf dat moment gevolgd. Dank voor jullie boeiende verslagen en de prachtige foto's van jullie tocht. Heel bijzonder! Mijn ervaring was dat ik me eigenlijk pas na mijn terugkomst realiseerde wat de tocht voor mij betekend had. Onderweg was ik eigenlijk alleen maar in het moment. Waar ben ik? Zit ik op de goede weg? Waar is de volgende koffiestop. Wat gaat het weer doen? Waar kan ik een banaan kopen en waar kan ik plassen. Dat zal met jullie niet anders en waarschijnlijk nog veel intenser zijn geweest. Geniet nog even van Rome en straks weer van thuis in Obdam. Dat zal in het begin erg raar zijn. Eerst in slechts twee uurtjes terugvliegen en daarna direct terug in Je eigen Bed, Bad en Brood! Waar kan ik de foto die ik van jullie maakte heensturen? Hartelijke groet, Rob (rob@robmollee.nl)

Rob Mollee 2018-07-14 10:16:30

Proficiat Jan en Truus! Wat n prestatie, groot respect! Geniet van vandaag! Lieve groet.

sabine & peer 2018-07-14 10:26:31

Jan en Truus gefeliciteerd met deze overwinning. Wat een prestatie. Geniet van de mooie momenten dit weekend. Het klapstuk. Hier hebben jullie het allemaal voor gedaan. blijf nog even rondzwerven in Rome. Samen met Sjoukje is dit dubbel zo mooi. Het is zo'n geweldig mooie stad. Veel plezier. In gedachte zie ik jullie al stralen daar. Eerst lopend over het St. Pietersplein en morgen voor het altaar in de Friezen kerk. (Ben ik ook geweest). Groetjes.👍

Annie D. 2018-07-14 10:32:53

Een geweldige prestatie van jullie.GEFELICITEERD dat jullie zonder kleerscheuren in Rome zijn aangekomen na zo'n barre en prachtige tocht. Geniet van de eindsprint tot dat jullie je dochter in je armen mag nemen en knuffelen. Theo en Truus D.

Theo en Truus D. 2018-07-14 11:21:40

Geweldig Jan en Truus, wat een prestatie, Gefeliciteerd we hebben er van genoten, succes Groetjes

Cor en Corrie Neeft 2018-07-14 11:38:51

GEFELICITEERD!!! Zonder blessures zo'n enerverende, lange afstand wandelen is maar weinig mensen gegeven. Jullie hebben het SAMEN volbracht. Wat zal de dag vandaag jullie een enorme voldoening geven. Ik denk heel emotioneel wanneer jullie Sjoukje ontmoeten op het St. Pietersplein, de plek waar het allemaal om is begonnen. En daarna komt de rust, dat wordt afkicken in Obdam. Lieve groet.

Tedina 2018-07-14 13:38:55

Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie en bedankt voor al die mooie reisverslagen die ga ik missen ze hoorde bij mijn dagindeling dus zal het wel weer even afkicken worden als ik ze moet missen👍👍👍👍👍🏃🏻🏃🏻🏃🏻🏃🏻🏃🏻🏃🏻👣👣👣

Niek Snoek 2018-07-14 14:00:48

Gefeliciteerd!!! Wat een geweldige prestatie! 🤭 Geniet van de komende dagen! 💐🍻

Greta Meutstege 2018-07-14 14:43:31

Nu alvast gefeliciteerd met deze geweldige prestatie en morgen de ontmoeting met jullie dochter Sjoukje en testimnium. Wat moet dat heerlijk zijn dat jullie zonder kleerscheuren deze wandel/klimreis hebben volbracht. Geniet nog even van deze prachtige stad.

lydia buter 2018-07-14 14:55:32

Op het moment dat ik dit schrijf, 't is nu zaterdag 15.00 uur, zullen jullie zeker wel gearriveerd zijn op het Sint Pietersplein en Sjoukje omarmd hebben in ROME! Wat zal dat een bijzonder gevoel zijn; w.s. beseffen jullie zelf op dit moment nog niet wat een giga prestatie je hebt neergezet; daar is die "roes" weer.... ! Zal nog wel even duren vóór je tot dat besef komt. Neem er de tijd voor en geniet van nog een paar heerlijke dagen samen met Sjoukje en de wandelvrienden. Ik heb in ieder geval hééél grote bewondering voor wat jullie hebben gedaan en kan niet anders zeggen dan: Bedankt voor alle dagen jullie gezellige verhaal en de prachtige foto's. Ik kijk nog wel ff uit naar een blog over de aankomst in Rome, maar dat zie ik dan morgen wel. Nogmaals veel dank en tot ziens in ons dorp Obdam. Lieve groetjes, Anneke. PS, beetje late reactie vandaag, was naar zkhs. Alkmaar waar m'n moeder sinds 2 dagen is opgenomen.

Anneke 2018-07-14 15:11:31

GEFELICITEERD Petje af voor deze prestatie. We doen het jullie niet na. Zijn daar dan ook te lui voor. We hebben jullie reis met heel veel leesplezier gevolgd. groetjes

Cees en Wil Oost 2018-07-14 17:29:46

!!!! RESPECT HOOR!!!!!! Heel knap van jullie. Bloid dat jullie je doel hebben bereikt maar ok bloid dat jullie straks weer terug in het durp zijn ;) (en Bootz ook) Groetjes Patrick en Claudia

Patrick&Claudia 2018-07-14 17:55:30

Een diepe, diepe buiging. Met veel doorzettingsvermogen en natuurlijk een sterke body kun je dit dus bereiken. En dan zonder noemenswaardige mankementen!!! Genoten van jullie reisverhalen. Het gaat jullie verder goed en thuis heerlijk nagenieten! Wie weet oan't sjen.

Aafke Zwart 2018-07-14 18:10:38

Geweldige prestatie die jullie hebben geleverd. Morgen nog een klein stukje naar het St Pieterplein en het testimonium ophalen. Dan zondag de misviering in de Friezenkerk wat ook een zeer bijzondere ervaring zal zijn. Hier spreken wij uit ervaring. Een Nederlandse mis met bisschop Hurkmans die ook jullie dan de zegen zal geven. Aan de koster hebben wij bijzondere herinneringen. Nogmaals proficiat en een mooie mis toegewenst

Hans van Diepen en Tinek Bleeker 2018-07-14 19:27:47

Respect, gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie en heel veel dank voor jullie mooie verhalen en prachtige foto’s

Karin grooteman 2018-07-14 20:36:06

Chapeau wat een prestatie .alle loftuitingen zijn al genoemd en Wij sluiten ons daar graag bij aan . Tot gauw in Obdam. Groeten van nel en mij.

Theo van nel 2018-07-14 22:44:13

Cari Jan en Truus, Rispetto, Auguri, wat een geweldige prestatie. Wij hebben enorm meegenoten van dit huzarenstuk. Baci💋

Paul en Jannette 2018-07-15 08:35:53

Eindelijk in Rome. Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Ik heb jullie avonturen met plezier, belangstelling en bewondering en soms verbazing gevolgd en neem mijn petje ervoor af. jullie zullen blij zijn dat je er bent en zonder kleerscheuren en jullie dochter weer zullen kunnen omarmen. Op naar de kerk van de Friezen en il papa.

Antoon 2018-07-15 11:22:24

Zoals alle mensen voor mij schreven, we hebben genoten van jullie verhalen en ook wij zullen ze missen. En diep respect voor jullie doorzettingsvermogen. Wat zal het gek voor jullie zijn omdat alles niet meer te hoeven en zometeen gewoon in jullie eigen bed te slapen in Obdam. Maar eerst nog het super slot mee maken en jullie dochter ontmoeten. Veel plezier en een goede terug reis. Bert en Marijke