De Franciscaanse voetreis

Italië, Consuma

Dag 67

Dinsdag 19 juni 2018. Van Florence naar Passo della Consuma. 22 km.

Vanaf Florence volgen wij de route via Assisi naar Rome. Deze route is beschreven door Kees Roodenburg in het boekje “Een Franciscaanse voetreis”.
De 563 km lange route gaat zo veel mogelijk over paden, wegen en plaatsen die Franciscus van Assisi volgens kenners 800 jaar geleden heeft belopen en bezocht. Een omweg langs een drietal kloosters maken wij niet, wij komen waarschijnlijk op 530 km uit. De GPS-tracks hebben we van Fred Vliegen en Ruud Verkerke gekregen.

Dat was even schrikken toen de wekker ons al om 4:30 uur ruw stoorde. Omdat we besloten hadden via Assisi te gaan wachten ons wat zwaardere etappes. De eerste zou 32 km worden met ongeveer 1000 m klimmen. Dat is net iets te gek en daarom hebben we besloten de stad uit te gaan met de trein naar Sieci. Dat scheelt ons ruim 10 km door buitenwijken van de stad en maakt onze dagafstand redelijk.
Al om 5:39 uur vertrok de trein stipt op tijd en nog voor zes uur zaten we in Sieci aan de koffie. We liepen door het stadje, een stuk langs de Arno en even later noodgedwongen een gelukkig nog rustige verkeersweg en komen aan in Pontasieve. Hier ontdekten we hoe dit stadje aan zijn naam komt. Brug over de Sieve, een zijtak van de Arno. Na de brug bogen we af op een flink omhooglopende, smalle en rustige asfaltweg. Het ging een uur lang flink omhoog en de uitzichten op Toscane waren geweldig. Dat klimmen was verwacht, we moesten deze dag tenslotte boven de 1000 meter uitkomen. Na het asfalt konden we nog een flink stuk over een steenslagpad lopen en toen was het mooie pad over.
De verdere route voerde ons langs een verkeersweg met veel haarspeldbochten. Het was niet druk gelukkig en voor de veiligheid lopen we links. Maar als we een binnenbocht naderen steken we over naar de buitenbocht. We zijn dan beter zichtbaar. Het voelt wel alsof dit de afstand flink langer maakt. 😰
Onderweg komen we nog kleine dorpjes tegen. Zoals in Diacceto waar we op de stoep, ze noemen dat hier terras, koffie hebben gedronken. Daar hebben we even lekker zitten uitpuffen van de lange klimpartij. Ook buiten de dorpjes heeft vooral Truus af en toe een korte rust nodig van het langdurige klimmen, 5 minuten adempauze en ze kan er weer tegenaan, of beter gezegd, er tegenop.
Tegen 13:30 kwamen we aan bij het dorpje Consuma en moesten nog een klein stukje omhoog voor de top van de berg die goed staat aangegeven en waar ook een mooi uitzichtpunt is. Een wielrenner uit Florence had deze col voor het eerst bedwongen en toen wij hem daarmee feliciteerden vroeg hij ons om hem op de foto te zetten. En later zette hij ons erop, wij hebben de eerste cols van de Franciscaanse voetreis ook bedwongen.😃
Nog een paar honderd meter verder en we waren bij ons hotel Miramonti. We werden vriendelijk ontvangen door Luciano de eigenaar. Hij bood ons een welkomstdrankje aan en we hebben heerlijk op het terras kunnen zitten.
Toen wij op het terras zaten kwamen er 4 Duitse pelgrims van onze leeftijd aangelopen. Zij zijn vandaag ook vanuit Florence met de Franciscaanse voetreis begonnen, een van hen is de gids. Onder de maaltijd raakten we aan de praat met een echtpaar uit Australië. Tot onze verrassing lopen ook zij deze route van Florence tot voorbij Assisi maar zij hebben niet genoeg tijd om naar Rome te lopen. Jullie kunnen de reacties van al deze pelgrims vast wel voorstellen toen ze van ons avontuur hoorden.😀
We hebben hier rustig kunnen bloggen en alvast onderkomens voor de komende dagen geregeld.
Op onze vraag legde gastheer Luciano uit dat de naam van deze plaats, Consuma, afkomstig was van een belangrijke familie uit de 15e eeuw. Niet met consumeren dus. Omdat toch een eind buiten het dorp zitten consumeren wij wel ons diner hier vanavond. Geen stap teveel.

Tot slot nogmaals bedankt voor jullie lieve reacties op onze blog. Fijn dat er zoveel mensen “meelopen”, het geeft ons energie om ons doel te bereiken.
En nog een tweede slot, heel veel wandelplezier en succes voor iedereen die de Alkmaarse vierdaagse vandaag start. Zet hem op lieve wandelvrienden/vriendinnen. Dit jaar slaan wij hem maar even over.😉
Buona giornata.

Trein. Auto. Bus. Tja misschien brengt een korte vliegtuigtocht jullie wel sneller en minder vermoeiend in Rome. Want het is toch wel ver begrijp ik uit de blogs. Zelfs voor die hards als jullie. Zelf zouden wij als eindbestemming Maastricht al een bijna onneembare horde zien. Sterkte.

Ger en Jacky 2018-06-20 07:10:16

Hallo lieve wandelvrienden, Ik heb bewondering voor jullie en ik weet zeker dat het ook gaat lukken. Ja, wat is Toscane prachtig. Wat heerlijk om daar door heen te loipen en te genieten maar ook afzien denk ik. Ik sta ook in de startblokken voor Alkmaar. Het is tot nu toe heerlijk weer om te wandelen. Een mooie dag verder en hier nog de spreuk van de NHD "Zelfkritiek is ook maar een mening" Vi auguro buona giornata Richard en Greet

Richard & Greet 2018-06-20 07:33:59

Een prachtig gebied waar jullie nu doorheen wandelen. Geniet van het mooie Toscane. Goed dat jullie de trein hebben genomen om uit de stad te komen. Blijf alert en luisteren naar je lichaam, want ook al zijn jullie er bijna....530 KM is nog een heel eind. Succes en zet hem op voor het laatste traject. Jullie zijn echte kanjers.

Gerda en Tom W. 2018-06-20 07:40:41

Het is gelukt hoor! Vanaf nu lezen wij ook jullie geweldige reisverslagen. Zet hem op Jan en Truus. Wij zijn jullie supporters! Dikke tuut van Tjalling en Marian

Marian Jansen 2018-06-20 08:28:11

1600km afgelegd (nog 530 te gaan )fantastisch wat jullie al bereik hebben ,wij filosoferen even nog Nijmegen /Alkmaarse /Diever enz in kilometers + bergen en warmte afzien .wat doet het met je spieren je brein ? fijn nog door prachtige landschappen met mooie foto,s verhalen met nu ook mede wandel vrienden op jullie tocht .Succes

Wil&Harm 2018-06-20 10:02:59

Dus vanmorgen weer mega vroeg op pad. Kanjers zijn jullie.Heel slim om eerst t de bus te nemen om de stad uit te komen... Mooie plek op aarde de Toscane en jullie lopen daar toch maar mooi... Probeer ook te genieten he van al dat mooi,s ondanks al dat klimmen! Respect voor jullie ... enne dankbaar dat je deze reis kan en mag beleven.... Heel veel wandelplezier vandaag. Lieve groetjes Ria

Ria Bleeker. 2018-06-20 10:26:13

Veel Sterkte en Genieten op De Franciscaanse Voetreis! Tijdens deze wandeltocht hebben jullie vast ook interessante ontmoetingen met wandelgenoten!

Janny van der Werff 2018-06-20 10:54:08

Heel bijzonder lijkt me, om de route te lopen die Franciscus van Assisi zo'n 800 jaar geleden ook heeft gelopen, dat moet een bijzonder gevoel geven tijdens deze prachtige route! De foto's spreken daarbij voor zich. Alweer een stukje dichterbij het eindpunt.... Met héél veel bewondering blijf ik jullie volgen, ook via de landkaart die aangeeft dat jullie verhoudingsgewijs al aardig in de buurt komen. Houd vol en geniet van al het moois. Lieve groet.

Anneke 2018-06-20 11:40:45

PS. kleine vergissing: Houdt vol..... moet het zijn!! sorry!!

Anneke 2018-06-20 13:10:10

Zijn jullie zo slim of word je dat door het vele lopen? Maar het is wel verdiend hoor om zonder te wachten ergens binnen te komen! Wie weet gaan er nog meerdere deuren voor jullie open. De fijne ontmoetingen e.d. horen er eigenlijk ook bij. Dat zijn ook weer van die beloningen voor al jullie inspanningen! Ga zo door!

Aafke Zwart, vriendin van Mariet 2018-06-20 13:44:21

Mama: Ik weet niks van de Fransiscaanse voettocht maar heel veel wandelpezier nog, als je al 1600 km gelopen hebt, lijkt 530 km niet meer zoveel, maar dat is natuurlijk makkelijk praten vanuit onze luie stoel, maar zoals gezegd jullie doen het jezelf aan 😨en wat zullen jullie een voldaan gevoel hebben als jullie het volbracht hebben en dan al die verhalen die jullie te vertellen hebben! Wij genieten van al die mooie foto’s, ik vind het prachtig zegt mama, ga vooral zo door en een behouden thuiskomst, dat is heel voornaam😍lieve groeten van mama en Thea

Thea van der Meulen 2018-06-20 14:31:38

Al enige tijd volgen wij jullie omdat we jullie vanaf zondag achterna gaan Wij zijn nu onderweg naar Rome toe maar gaan eerst een hele trip in Duitsland maken inhalen zullen we jullie niet meer Nog veel plezier met de laatste zware 530 km