Over de Moesel langs de Rijn.

Duitsland, Remagen

Dag 8

10 april 2018. Van Andernach naar Koblenz.

Direct om de hoek van ons hotel konden we ontbijten bij de bakker en direct op pad. In eerste instantie langs een drukkere verkeersweg maar later weer langs onze Rijn. Onderweg veel keuzemomenten. Doorgaan langs de Rijn, langere weg, of korter door het binnenland. Toen we na een koffiestop binnendoor wilden stonden we plotseling voor een ruig graspad. Tja, wat dan? Er kwam een man langs die we advies vroegen. Het pad volgen was zeker mogelijk maar moeilijk en zwaar. Hij adviseerde de Rijnoever. Direct kregen we ook een uiteenzetting over het hele gebied. Westelijk van de Rijn was vroeger in Franse handen, ten oosten zaten de Pruisen. We zaten momenteel op een voormalig eiland. De armen van de Rijn waren later gedicht. En ja, de gronden in de omgeving waren erg geschikt voor groenteteelt. De Spargel, asperges, uit deze streek zijn beroemd. Zijn zelfgebouwde huis een eindje verderop, konden we zien liggen, kom maar even kijken. De rest heb ik niet opgeslagen. 😏Aardige man, koste ons een half uurtje.
Nee, dan een aardige oude dame op een bankje op de Rijnoever. Zij vertelde ons dat ze in deze prachtige streek was komen wonen vanwege de prachtige ongerepte rivieroevers. En dat we vorig jaar daar tot ons middel in het water zouden hebben gestaan. Ze was ontroerd toen we onze bestemming vertelden en wenste ons een veilige en voorspoedige tocht.
De intocht in Koblenz was niet overweldigend. Wat industrie en een weg waarlangs werd gehandeld in wat ze vroeger noemden: lompen en metalen. Ook zat er nog een enkele autohandelaar met overjarige modellen.
Daarna kregen we de brug over de Moezel die hier de Rijn instroomt en liepen het mooie centrum in.
Het was gezellig op de zonnige terrasjes in de Altstadt, beetje Anton Piekachtig, en tijd voor het welverdiende biertje. Helaas geen 0 % en daarom thee voor Truus. In de City-kerk kregen we een stempel voor ons paspoort.
Daarna door naar ons onderkomen. Het Marilynhotel. Dit ligt aan de andere kant van de Rijn en gelukkig vinden we een pontje dat op verzoek overvaart. Het hotel is wat verlopen, net zoals de eigenaar er uitziet maar deze blijkt erg aardig en de kamer is schoon en de lakens fris gewassen. We hebben uitzicht op de Rijn.
De tip van de hotelbaas de ruïne te bezoeken, daar hebben we geen fut meer voor.
We douchen en maken een rondje door de wijk. Al snel stijl omhoog hebben we zicht op Rijn en ruïne. Maar we zoeken een Turks restaurant. Daar eten we een fantastisch lekkere Calzanopizza.
En dan is het goed. Nog dit verhaal schrijven, onderkomen voor morgen zoeken, kortom genoeg te doen.
Welterusten. Oh nee als je dit leest is het morgenvroeg. Er kan maar een verslag per dag geplaatst worden. Fijne dag dus

We lezen niets over de zware buien die vanuit Duitsland gisteren over Zuid Nederland trokken. Daar hebben jullie dus geen last van gehad. Nu Jan en Truus veel plezier onderweg en we zijn benieuwd welke route jullie naar het zuiden zullen volgen . Voorlopig door het Rijndal of via het Moezeldal.

Ger en Jacky 2018-04-11 07:28:25

Inderdaad is het hier nu 7.30 uur 😉. Mooie verhalen schrijven jullie. Heerlijk om ze zo 's-morgens vroeg te lezen voor ik naar mijn werk ga. Wandelse weer vandaag. Blijf jullie volgen 😘

Ria V. 2018-04-11 07:28:52

Wij vertrekken ook zo wandelen de volgende route van het Grootfrieslandpad ongeveer 25 km het weer is goed, dus vol goede moed gaan we op pad. Groetjes Tiny D

Tiny 2018-04-11 08:32:42

Wat leuk al die reacties onderweg. Daar doen jullie het ook voor. Iedereen is verschillend, leuk hoor om het ook te delen met alle volgers. Succes verder en het weer zit jullie ook mee zeker? Gisteravond was het slecht in jullie omgeving.

Annie D. 2018-04-11 09:11:54

Wat leuk om jullie mooie verslagen te lezen en jullie te volgen. Mooi alle leuke ontmoetingen onderweg en de leuke reacties. Een hele belevenis zo en mooi dat jullie dit samen kunnen doen. Veel plezier!!

Gre Schrooder 2018-04-11 09:51:32

Wat weer een mooi reis verslag veel wandel plezier hoor een lieve groet voor jullie beiden👍🏻❤️

Ans Bijvoet 2018-04-11 12:33:07

Dat word een straks een bestseller schrijven Jan :Fijn dat jullie niet het Potugese weer hebben ,lopen langs de vicentina kust prachtige natuur maar het weer, smorgens zon inde middag regen en hagel.Je kan beter langs de Rijn lopen .succes v daag.

Wil & Harm 2018-04-11 14:24:31

pppffff Truus en Jan, wat een reis! Hoe gaat het met jouw knieën Jan? Als het niet meer lukt ff bellen en ik haal jullie op! 't zal er niet van komen denk ik; doorzetters als jullie zijn. Maar het aanbod staat. Maak het niet te zwaar hoor, dan maar een paar kilometer minder wandelen per dag. Je komt er gerust wel. Doe er gerust wat dagen langer over. Neem lekker een paar snipperdagen extra op! Groet Nelleke

Nelleke H 2018-04-11 16:49:34

Hey Truus en Jan. Wat een leuke verhalen van alle belevenissen. Geniet er lekker van !! Groet van Stijnie & Gerrit

StijGer 2018-04-11 19:39:52

Hoi Jan en Truus. Mooie verhalen, om elke keer te lezen. Jullie treffen het met het weer, tot nu toe. wij hadden vandaag ook een prachtige dag. we hebben genoten. Groetjes van ons.

Tinus en Joke Waaijer 2018-04-11 21:54:54

jan en Truus, wat een belevenis wat jullie daar meemaken, ik loop met jullie mee zo mooi dat er geschreven wordt. ik weet niet wie ik een compliment moet geven Truus of Jan. Nu komen jullie voor ons in een hele bekende omgeving, heerlijk langs de Moesel. Daar komen wij regelmatig. Een gastvrije omgeving met mooie locaties om een heerlijk glaasje wijn te drinken. Auf wiedersehen Richard en Greet