Steil naar beneden

Oostenrijk, Tirol

Dag 37

Woensdag 9 mei 2018. Van Lermoos naar Nassereith. 20 km.

Na het ontbijt vertelde onze gastvrouw ons dat er een stuk Fernpas is afgesloten wegen werkzaamheden. Fietsers en voetgangers zouden waarschijnlijk een stuk met de bus moeten. Er zit niets anders op dan maar gewoon op pad te gaan dus om 7:45 uur liepen we. Het was nog fris en we konden lekker opschieten. Lermoos ligt op ongeveer 870 meter hoogte en via een prachtig maar steil voetpad door het bos waren we al snel bij de Weissensee en die ligt op 1030 meter. Eigenlijk moeiteloos zijn we dus al flink gestegen. Overigens is dit een andere Weissensee dan die wij kennen van het schaatsen.
Daarna ging het via paden en stukken Römer Straße op naar de Fernpas. We liepen hoog boven het autoverkeer waarvan het geluid door de weerkaatsing tegen de bergwanden nog hoorbaar was.
Toen we ergens links aan wilden houden stonden er borden dat de weg “Gesperrt” was wegens werkzaamheden in het bos. Maar er was niets te zien of te horen dus besloten wij als voetgangers toch maar door te lopen. Anders hadden we een omweg van meer dan een uur moeten maken. We klommen door naar 1300 meter en liepen vervolgens een tijd vlak langs een diepe afgrond. Ver beneden ons reden miniatuurauto’s. Ook zagen we nog een soort bok of hert wegrennen toen wij een bocht omkwamen. We gingen nog een tijd verder over het prima pad. En toen ineens was de weg afgelopen. Volgens de kaarten op de telefoon zouden we een zijweg krijgen maar die was er niet. Alleen een onmogelijk smal paadje steil naar beneden. Er stond hier en daar een rood-witte markering. Dat leek ons te gek maar het betekent minstens een uur terug en een uur extra omlopen. We begonnen aan de terugweg maar na een paar honderd meter bedachten we dat we het pad naar beneden toch zouden proberen.
Nou, dat hebben we geweten. Die Ammerschlucht van vorige week zaterdag was avontuurlijk maar ook nog onderhouden met bruggetjes en trappen.
Hier was niets, geen trap, geen brug en geen leuning en we moesten stap voor stap met uiterste voorzichtigheid naar beneden. Losse kiezels, boomstronken en erg erg steil. Dat duurde bijna een uur en wat waren we blij dat we weer in de min of meer horizontale wereld waren op 900 meter. Vierhonderd meter dalen met naar schatting gemiddeld meer dan 25%. Het was eigenlijk niet verantwoord. Onderaan zagen we dat het een route was met een rode stip.
Daarna liepen we de laatste kilometers het dorp Nassereith in en al snel vonden we ons pension.
Daar hebben we ingecheckt, gedoucht en even gerust waarop we via de supermarkt op een klein km afstand bij een pizzeria lekker hebben gegeten.
Morgen is het Hemelvaartsdag en dat betekent dat de meeste zaken gesloten zijn. Via de VVV hadden we een kamer geboekt in Prutz. Maar dat blijkt op 40 km te liggen dus die kamer is geannuleerd. Morgen moeten we op zoek naar onderdak maar we denken dat het wel gaat lukken. Anders moeten we in de berm slapen. 😢

We wensen jullie een fijne Hemelvaartsdag.

Jullie zijn toch ook wel een stel kanjers hoor!! Zo'n pad te gaan lopen met zoveel risico.... Maar ja, soms kom je voor moeilijke keuzes te staan en hoop je dat je de goede kiest! Fijn dat dit avontuur goed afgelopen is! Wat een schitterende foto's weer; bij jullie nog steeds de zon? Hier nu tegen. Fijne wandeldag!

Anneke 2018-05-10 08:27:49

Tegen moet regen zijn.

Anneke 2018-05-10 08:29:08

Oeps het is al een en al avontuur maar nu ...ook goed koppie erbij .(Wij kennen zulke momenten ook )jullie blijven alert goed om te lezen .Succes vandaag ,genieten v jullie verslag het levert vaak flashbacks op van eigen ervaringen zo leuk.

Wil&Harm 2018-05-10 09:23:23

Wat een enge tocht en dat nog met je rugzak op. De beloning is wel een prachtige omgeving, echt schitterend. Zijn jullie al andere pelgrims tegen gekomen ??? Ben benieuwd waar jullie een onderkomen hebben gevonden. Groet van ons

Ria Beenhakker en Henk Kenter 2018-05-10 09:44:11

Wat een avonturiers zijn jullie toch. Je moet af en toe een gokje wagen. Dit vergeet je ook nooit meer. Petje af. Als ik dan de route zie op de kaart, dan denk ik alleen maar WAT KNAP van jullie. Zo veel al gewandeld. En wat een geweldige ervaring om dit samen mee te mogen maken. Succes verder.

Annie D. 2018-05-10 09:50:20

Het is iedere dag weer een verrassing om jullie dagervaring te lezen.

Peter Veltheer 2018-05-10 10:18:43

Wat een avontuur! Maar jullie hadden in ieder geval geen file op de Fernpas! Het is daar vaak raak! Groeten!

Adri en Joke 2018-05-10 10:41:36

Wat een avonturen maken jullie mee zeg! Ik kan me een tocht herinneren in Oostenrijk, de bergtour Passauer Hütte. Nou we hebben het geweten! Halverwege dacht ik ik blijf hier zitten en ga nooit meer weg! We waren ook op het verkeerde tijdstip vertrokken, zo rond 11:00 (later zeiden ze in ons pension dat zij deze tocht altijd om 5:00 beginnen om voor de ergste hitte terug te zijn)dus met een brandende zon en behoorlijk steil omhoog en we moesten ook weer naar beneden, de kinderen (toen nog klein) vonden het prachtig maar ik dacht eens maar nooit meer 🤪en wat een spierpijn! En we waren nog maar in de dertig. Dus alle respect voor jullie, maar jullie genieten ervan en wij mogen meegenieten door jullie enthousiaste verslagen. Dank jullie wel daarvoor 👋🏻

Thea van der Meulen 2018-05-10 12:06:18

Wat een Leuk en spannende dag.. goed om te lezen dat het allemaal goed gaat en jullie foto's geven een mooi beeld van de belevenissen.. wij hebben vandaag met Hemelvaart onze jaarlijkse familie dag van m'n moeders kant. We zijn op weg naar Wijdenes aan het markermeer.. geniet van jullie Hemelvaart groetjes van Raymond en de rest van de van Vtjes 😘

Raymond van Velzen 2018-05-10 13:05:22

Prachtige verhalen Jan en Truus kan zo een boek van worden gemaakt. Knap om elke dag een verslag te schrijven en jullie maken veel mooi vooral spannende wandelingen. Maar dat hoort er bij anders wordt het saai. Veel wandelplezier nog. groeten Niek en Ellie Wever

Niek en Ellie Wever 2018-05-10 21:12:02

Oeps, Mooi moet veel zijn.

Ellie Wever 2018-05-10 21:13:36

Lieve mensen,het wordt zo langzaamaan een survivaltocht ,doen jullie wel voorzichtig!!!!! Truus ,we zijn gister in de stad van Mata Hari geweest,maar die hield volgens Theo niet zo erg van wandelen . Wij hebben enorm genoten van een prachtig dagje uit ,samen met Herman en Anneke. Veel wandelplezier en houdt vol.groeten Theo en Nel