Paspoorten kwijt!

Italië, Spoleto

Dag 81

Dinsdag 3 juli 2018. Van Mattige (Foligno) naar Spoleto. 24 km.

Precies om vijf uur ging onze 81ste wandeldag van start. Het was al 24 graden en de verwachting was een hete dag. In het schemerdonker liepen we over een rustige brede weg. We hadden verwacht geen bars of bakkerswinkels tegen te komen en hadden gisteren brood, melk en beleg gekocht en vanmorgen zelf ontbijt gemaakt op de kamer en een broodje gemaakt voor de lunch. En juist dan zul het zien. Al na een paar km verschillende bars langs de weg en nog geopend ook. Het was voor ons te vroeg om te pauzeren, wij wilden kilometers maken voor de ergste warmte en speerden dus verder. We passeerden Trevi dat op een berg hoog boven ons ligt. We vroegen ons af of deze plaats iets te maken had met de beroemde fontein in Rome maar via Google zagen we dat dat niet het geval is. In het lage gedeelte van Trevi bogen we van de weg af, en kruisten onverwachts het fietspad van Assisi naar Spoleto. Dit was een mooi, rustig pad en we besloten het te volgen. Doordat de gps op wandelen stond was dit fietspad niet gepland. Op onze hoogte liep het door een mooi gebied. Aan de ene kant akkers en de andere woeste natuur langs een beek. In de wijngaarden zaten veel vogels en ook zagen we koereigers bij de beek. Wat betreft het weer viel het mee. Het was erg warm maar gelukkig bleef de zon nog achter de wolken.
Tegen acht uur verlieten we het fietspad voor een ommetje door het plaatsje San Giacomo voor de koffie. We kwamen langs een groot oud kasteel dat nu op allerlei manieren wordt gebruikt en via een prachtige oude kerk belandden we bij een prima bar waar het een drukte van belang was. Daar hebben we beiden 2 koffie gedronken en een taartje gegeten. Na ruim 3 uur lopen hadden we dat wel verdiend.😉
Om een uur of negen hadden we weer voldoende moed verzameld voor het vervolg van de warme tocht en besloten via de weg verder te gaan. Het was niet echt ver meer, niet te druk en regelmatig waren er trottoirs of paadjes langs de weg. Om 10 uur, toen we Spoleto zagen liggen liepen we langs een supermarkt en vonden het tijd voor koele melk en wat fruit. Even later liepen door de poort de stad in. Omdat ons gasthuis ‘Villa Christina’ iets buiten de stad ligt besloten we eerst de stad te bezichtigen. Vooraan bij de poort staat een oude kerk “Basilica di San Gregorio Maggiore’ en zoals zo vaak gingen we deze bezichtigen. Meestal zien we geen priesters maar hier liep er een rond en we wisten hem te strikken voor een stempel. Hij vond het leuk dat hij een van de laatste stempels mocht zetten, onze paspoorten zijn bijna vol. We hebben natuurlijk wel ruimte over voor de stempels die we in Rome gaan halen.
We hebben veel bezichtigd maar het was te warm om lang in de stad te blijven ook al omdat Spoleto op een berg ligt en we veel op en neer moeten. Zonder zon was het al 30 graden maar nu met zon willen we alleen maar schaduw en een biertje. Dus door naar Villa Christine, ons adres voor vandaag en vannacht. Na een een laatste stevige kuitenbijter kwamen we bij ons gasthuis aan. De gastvrouw ontving ons hartelijk en had direct een paar glazen koud schuimend spul voor ons klaarstaan op het terras in de prachtige tuin. Voor het inchecken wordt altijd om de paspoorten gevraagd dus automatisch wil ik, Jan ze uit het heuptasje pakken.
Maar, dat was even schrikken, nergens te vinden. Ik keerde mijn hele tas om maar niets. Terugdenkend was er maar een mogelijkheid. Ze moesten nog in onze kamer van het hotel van vannacht liggen. Dus bellen met de receptie daar. Pech, de receptionist sprak bijna geen Engels en snapte er niets van. Gelukkig wilde onze gastvrouw, Anna Maria, helpen. Toen zij ons probleem uitlegde bleek al direct dat de paspoorten na het betalen bij de receptie zijn blijven liggen. Oei, dat was niet best!🙁 En wat is het dan toch fijn dat er mensen zijn die je helpen. Samen met de receptionist regelden ze dat er iemand van het hotel, die in Spoleto woont, de passen hier langs komt brengen. Superfijn, we hoeven gelukkig niet terug om ze op te halen👍😊.
Vanavond wordt er hier voor ons gekookt, dat is ook weer een kadootje. Want om de berg eerst omlaag en dan weer omhoog te lopen voor een maaltijd...

Buona giornata

Mogge! Jee wat fijn dat jullie de paspoorten weer terug hebben gekregen! En dat ze gebracht zijn👍Lieve mensen zijn er ook nog gelukkig. Je schrikt je een hoedje! Ja en de warmte is zuigend als je berg op berg af gaat. Jullie zijn echte kuitenbijters respect ! Geniet van de mooie dingen in het leven! Veel suk6 vabdaag! Groetjes , anney

Annet Moerkrk 2018-07-04 08:14:33

De 81ste wandeldag..... worden het er 100 of halen jullie dat net niet?? Maakt natuurlijk helemaal niets uit, als je maar geniet van al dat moois; de afwisselende natuur, de prachtige gebouwen of, de heerlijke en welkome biertjes bij het, soms te, warme weer! Maar dat doen jullie gelukkig wel én ik ook hoor! Wel fijn dat er van die aardige mensen zijn die jullie wilde helpen je paspoort terug te krijgen; daarvoor moet je dan wel Anna Maria heten....... ik ken er nog één.......! Grapje.

Anneke 2018-07-04 10:07:50

Jeetje dat was flink schrikken,paspoorten kwijt... Na de eerste schrik zijn er gelukkig hele lieve mensen om jullie te helpen. Wat n doorzetters zijn jullie in die hitte... Dus ook fijn dat er gekookt word en jullie even konden genieten van de rust! Weer veel succes vandaag... Groetjes Ria

Ria Bleeker 2018-07-04 10:13:54

Blijf me verbazen van jullie wandeling nu ik het via mijn fotoboek volg. Een gps ie duidelijk een pre. Wij liepen van Trevi naar Spoleto, maar de klim de dag ervoor naar Trevi was een kuitenbijter. Wat is Spoleto ook een prachtige plaats. Ik ben zeer benieuwd waar jullie morgenavond slapen. Wat een geluk dat de paspoorten werden gebracht. Ja de Italianen zijn zeer behulpzaam, dat hebben wij ook meerdere keren ervaren!

Tedina 2018-07-04 10:39:16

Wat een mazzel zeg van jullie paspoorten.Gelukkig zijn jullie daar goed geholpen, je zal toch terug moeten. Ja hoor dat taartje hadden jullie verdient . Prachtige foto's weer.

ciska 2018-07-04 12:27:04

En gelukkig komt alles weer goed. Wat een prachtige kerk komen jullie tegen op jullie tocht. Geniet ervan.

Antoon 2018-07-04 12:38:38

Nou dat liep weer goed af met de paspoorten. Ze heten niet voor niks paspoort: je moet er goed op passen ! Enne, zullen we één ding afspreken ? Als je in juli door Italië gaat wandelen dan kun je verwachten dat het behoorlijk warm is. Probeer dus te vermijden dat je zowat in iedere zin meldt dat het zo warm is ! Fijne wandeling verder. Don

Don de Draper 2018-07-05 08:42:12

Het valt me op dat jullie veel mazzel hebben op deze reis. Veel aardige mensen ontmoet, leuke slaapadressen en de gebeurtenis met jullie paspoorten! Jullie hebben het duidelijk verdiend! Succes verder.