Pasta van mama

Italië, Scritto

Dag 78

Zaterdag 30 juni 2018. Van Gubbio naar Scritto. 14 km

Toen we gisteravond na het eten op de bel van de grote voordeur van het klooster drukten om weer binnengelaten te worden was het al aan de late kant. Na het lekkere eten, midden op straat en met natuurlijk een biertje lukt het na een vermoeiende wandeldag heel goed om in slaap te vallen. Maar....de blog moest nog geschreven worden. Rond 11.00 uur zijn we gaan slapen en hebben de wekker wat later gezet. De afstand van vandaag zou niet zwaar en lang zijn. Om 8.00 uur zaten we in de mooie zaal, de kloosterzusters hadden een eenvoudig ontbijt klaargezet waar wij het prima mee redden. Aan tafel zat ook een pelgrim uit Zuid Afrika. Zij wilde verschillende etappes naar Assisi wandelen maar omdat zij een gezwollen en pijnlijke enkel heeft opgelopen moest zij haar tocht al na 3 dagen staken. Op onze weg naar Rome hebben we meer Pelgrims gezien die met pijnklachten, blaren, ziekte en andere narigheid te maken hebben gekregen. Wij staan dan weer even stil bij het geluk dat wij hebben. Tot nu toe is onze tocht vrij van klachten. Onze benen zijn niet korter geworden en onze voeten zien er nog steeds vrij normaal uit. Thuis smeren we nooit crème of dergelijke dus zijn we er hier ook maar niet aan begonnen. Scheelt ook weer een tube in de rugzak😉.
We liggen nu in twee luie stoelen die in de tuin staan van onze B&B met een prachtig uitzicht op het dal, ver beneden ons. Toen wij hier aankwamen in Scritto waren we erg moe en verhit. Gistermiddag hebben we dit gastenverblijf geboekt, niet precies op de route maar de B&B ‘s die daar wel op lagen, waren volgeboekt waarschijnlijk omdat het weekend is. We hebben een schattig huisje in de tuin met van alles erop en eraan maar het zo gewenste biertje hebben ze niet in huis, en oh wat smachtte Jan daarnaar. We hebben n.l. een onverwacht zwaar stuk in deze etappe gehad. In ruim 30 graden hebben we een steile berg moeten beklimmen. Hier hebben we iets meer dan een uur over gedaan en de snelheid was nog geen 2 km per uur. Bij iedere boom die schaduw gaf hebben we even stilgestaan om bij te komen. Dit viel mij, Truus, vies tegen want over de andere route had ik gelezen dat de etappe vandaag vlak zou gaan. Oké, wij liepen iets anders om bij ons gasthuis te komen, maar toch!
Op een van deze adempauzes zei ik voor het eerst tegen Jan: “waar ben ik in vredesnaam aan begonnen. Ik had nu ook lekker in onze tuin onder de parasol kunnen zitten.” 😎
Deze berg hield ons ook steeds voor de gek, bij elke bocht leek het of je bij het hoogste punt zou aankomen. Maar nee, weer een bocht en zo hebben we er heel wat gehad. Het kostte de nodige zweetdruppeltjes om boven te komen maar het is gelukt. Moe en blij dat de klus geklaard was liepen we verder op een rustige asfaltweg en wat gaat het dan gemakkelijk.😀 Op de weg konden we lekker opschieten, ook omdat hij iets afliep. De laatste km liep wat steiler maar dat geeft niet als je er bijna bent. Onze gastvrouw was verbaasd dat we lopend aankwamen, het huis ligt n.l. behoorlijk afgelegen. Jan heeft gisteren gezegd dat we lopend kwamen en gevraagd of er een restaurantje in de buurt lag, waarop zij dit bevestigde. In de buurt zei ze. Prima, maar dat was gerekend met de auto merkten we bij aankomst. Oké geen probleem, dan kookt mijn moeder wel voor jullie! Ze zou boodschappen gaan doen in Gubbio, (waar wij net vandaan kwamen) en vroeg wat we wilden eten. Dat laten we natuurlijk graag aan de kok over. Ook zou ze bier en wijn meenemen dus onze dag loopt goed af. Inmiddels hebben we gesmuld van de zelfgemaakte tortellini van mama en de heerlijke salade. Ook de wijn was heerlijk maar wat wil je dan ook in Italië. En de rust is hier geweldig. Af en toe een motor die de op de wegen hier cruist maar verder alleen wat vogeltjes. Heerlijk uitrusten in de tuin in de schaduw en de route van morgen voorbereiden.
Wat ook fijn is dat we overmorgen een mijlpaal bereiken. Als alles goed gaat lopen we maandag Assisi in, de stad waar wij deze route voor hebben gekozen. En vanaf nu nog twee weken, dan lopen we Rome in.
Arriverderci.

In het vliegtuig lees ik nu jullie verhaal. Het schiet al aardig op. Succes maar weer.

Ria V. 2018-07-01 06:47:34

Hallo lieve wandelvrienden, Wat mooi en afzien allemaal, maar daar kiezen jullie voor. Ik ga straks bij onze Mariakapel voor jullie een kaarsje branden. Om 10.00 uur gaan wij zingen met ons koor. En daarna het openluchtconcert waar wij beiden actief zijn. Het beloofd een mooie zonnige dag te worden hier, dus dat wordt hard werken en veel drank verkopen. Altijd weer goed voor de fanfare de Muzieklust. Na afloop speelt onze Jim met zijn band Tikkie Terug. Dit is weer heel gezellig vooral omdat jong en oud geniet op het Dekaplein. Om 19.00 uur gaan wij opruimen en dat op tijd naar bed na een gezellige zonnige dag. Een mooie dag toegewenst door ons en tot wederhoren. Dit is een hele oude spreuk die ik tijdens het Noord holland pad tegen kwam. "De grootse prestatie in het leven is niet om nooit meer te vallen, maar om iedere keer weer op te staan" Ci vediamo domani! Richard en Greet

Richard & Greet 2018-07-01 07:15:54

Hallo Jan en Truus, Weer .n prachtige wandeldag gehad met als beloning een fantastish uitzicht op jullie B .B Rome komt in zicht..... Nog even volhouden hoor! Wij hebben vandaag onze etappe naar Venlo bij 28gr. Zal we peentjes zweten worden... Vanavond weer in m.n eigen bedje! Groetjessss

Ria Bleeker. 2018-07-01 07:40:08

Omdat we van huis uit leergierig zijn . Zeer benieuwd naar het geheim van Jans ganzenbezwering. Onthouden voor tijdens het biertje na jullie terugkomst uit Rome. Want die laatste 14 dagen zullen jullie nog wel kunnen opbrengen.

Ger en Jacky 2018-07-01 08:24:14

Doordat jullie je eigen plan trekken, komen jullie wel wat opstakels tegen. Maar het boekje van Kees is ook afzien denken wij. Wij vragen ons af hoevell kilo's jullie al achter hebben gelaten tijdens jullie tocht. Maar wat krijgen jullie er veel prachtige momenten voor terug. Succes en wandelplezier voor morgen. Gisteren is onze kleinzoon getrouwd op het strand van Castricum en in een kerkje in Limmen. Een zonovergoten dag. Waar we ontzettend van hebben genoten. En IK was er lopend bij!!!!!

Tedina 2018-07-01 08:42:49

Hallo Jan en Truus, Dat was even afzien vandaag voor jullie maar daarna weer heerlijk in de tuin met de zelfgemaakte pasta! Genieten weer! Zo kun je er weer tegenaan en dat moet ook nog wel even. Zet h'm op en veel plezier hé aankomende week! Groetjes Bert en Petra

Petra R. 2018-07-01 09:44:02

Wat geniet ik weer van jullie verhaal. Iedere dag weer benieuwd hoe het met jullie gaat en een inbeelding geven aan de woorden die jullie schrijven. De foto's zijn iedere dag weer prachtig.... Succes met de laatste 2 weekjes Wij zijn trots op jullie. 😘

Raymond 2018-07-01 09:44:42

Truus en Jan deze dag was afzien en heftig ,ook weer mooi dat eind van de dag zo’n positieve draai krijgt .Vooruit kijkend naar wat komen gaat geeft vast nieuwe energie .Met weer een mooie spreuk.. 👣Ria smeer al een tube in een wandel weekend.Bewondering voor jullie doorzettings vermogen 🗣Heel veel succes vandaag

Wil&Harm 2018-07-01 11:11:12

Goh, dan komt er toch een moment waarin je je afvraagt waar je aan begonnen bent..... maar ik denk dat ik dat moment al na een week zou hebben gehad!! Logisch natuurlijk, jullie zijn veel geroutineerder met een betere conditie. Toch is het wel heel begrijpelijk hoor dat zo'n moment komt. Daarom is het des te fijner als je dit toch weer volbracht hebt en héél verdiend later met de bienen omhoog in de luie stoel, heerlijk en zeer verdiend. Jullie mogen trots zijn op jezelf!!!!!!!

Anneke 2018-07-01 11:54:58

Nog maar 2 weken te gaan, voor jullie Rome bereiken. Wat lijkt het vlug gegaan. en wat hebben jullie al veel gezien, beleeft en meegemaakt. Op naar het einddoel, Rome. Nog een hele mooie tijd in italië. Over twee weken, vertrekken wij naar Nijmegen, voor de 4-daagse. Lieve groet, Tinus en Joke.

joke waaijer 2018-07-01 17:17:13

Ik geniet iedere dag van jullie belevenissen en soms zware etappes. Maar dat hoort er bij en is ook avontuurlijk. Geniet nog van de komende twee weken.

Niek en Ellie Wever 2018-07-01 21:47:30

Wat een tegenvaller als je een gemakkelijke route verwacht en hij is zo zwaar. Maar jullie zijn echte doorzetters met het geluk dat het nog steeds zonder problemen verloopt. Ik hoop dat het zo blijft.

Antoon 2018-07-02 13:15:05

Dappere dodo,seven een downgedachte bij jouw Truus,zo van waar ben ik aan begonnen,maar het eind komt in zicht Het is ook aldoor zo warm voor jullie. Wij zijn weer terug na ruim 5 weken van een rondje rond de Oostzee.was ook weer heel mooi,.gr wil .