Dag 10. Het zuidelijkste puntje van Spanje

Spanje, Tarifa

Vanochtend reden we via de prachtige Costa de la Luz verder naar het zuiden. Dit is volgens de reisgidsen de enige Costa die nog voor de Spanjaarden zelf is.
Prima wegen door prachtige landschappen en zoutvelden.
We hebben de afslag Cadiz genomen omdat we hier graag een kijkje wilden nemen in de stad die gebouwd is op een rots en omgeven is door dikke muren.
Cadiz is via een soort kleine Afsluitdijk met het vasteland verbonden. Toen we daar reden zagen we een grote groep flamingo’s 🦩 in het water staan. Een prachtig gezicht. Jammer dat er auto’s achter ons reden zodat we geen tijd hadden om foto’s te maken.
Als je in Cadiz steeds maar doorrijdt kom je vanzelf op een punt dat je niet verder kunt. En dan is er een mooi uitzicht over de baai en de Atlantische oceaan. Grote zeeschepen die hier veel varen hebben we jammer genoeg niet gezien. Wel was het een prachtige plek om koffie te drinken. Cadiz bestaat uit twee gedeelten, een nieuwe onaantrekkelijk deel en een prachtige oude stad. Omdat we naar Tarifa ook een mooi oud centrum heeft zijn we na de koffiepauze weer richting het zuiden gegaan.
De route naar Tarifa was door een mooi natuurgebied en omdat we zo hoog zitten in de camper konden we extra genieten van al dit moois. Rond een uur waren we in Tarifa waar we al snel de camperplaats in het centrum vonden. We zien hier veel campers die ‘bewoond’ worden door surfers die uit binnen- en buitenland komen om hier te surfen. Windsurfen, kitesurfen en ook met losse planken en een los zeil. En dan nog met zo’n vin eronder waardoor de plank omhoog komt. Die middag tijdens een verkennende fietstocht door de stad kwamen we bij het punt waar de hele surfwereld bezig was. Hoge en spectaculaire sprongen zagen we.
De weersomstandigheden zijn hier altijd optimaal. Er is meestal veel wind omdat de Middellandse zee en de Atlantische oceaan hier botsen. En dat blijkt wind op te leveren.
Na te hebben genoten van de diverse surfshows en het uitzicht op Marokko werd het tijd voor een terras dachten we. Maar, dat dachten veel meer mensen. De eerste twee zat alles vol maar een eind verder, bijna terug bij de camper, vonden we een leuke strandbar met heerlijke sangria. We hebben daar zitten genieten, uit de wind en in de zon.
Morgen richting Gibraltar en Ronda. We zien wel hoe ver we komen.
Met hartelijke groet,
Truus en Jan.

Wat heerlijk op terrasjes zitten, daar snakken wij ook wel naar. Maar gelukkig mag de basisschool volgende week weer draaien en ik hoorde dat de zwemscholen ook weer opengaan volgende week. Er komt weer leven in de brouwerij. Gelukkig is er bij jullie veel te beleven. Dus geniet ervan. Welterusten 😴 😘 voor straks.

Greetje 2022-01-03 22:16:52

Als ik de prachtige foto' s met een strak blauwe lucht zie, ben ik toch wel een beetje jaloers. Maar kan er ook weer van genieten hoor. Dus zal dat voor jullie helemaal gelden! Even alle sores te vergeten, heerlijk hoor. Benieuwd wat de volgende dag weer brengt.

Aafke Zwart 2022-01-03 22:37:59

Wat heerlijk om jullie vakantiebelevenissen te lezen. Veel wat jullie beschrijven, komt ons bekend voor, toen wij daar waren richting Marokko. We zijn benieuwd naar jullie volgende belevenissen.

Tom en Gerda 2022-01-04 07:53:07

Hoi Jan en Truus, we hebben gisteren langs Schellinkhout gewandeld, ook daar veel kite- en windsurfers bezig met hoge sprongen. We liepen 40 km van Hensbroek naar Enkhuizen ter voorbereiding van de Stille Omgangwandeling op 19 maart. Veel plezier en warmte toegewenst in Spanje

Jan Nanne en Theo Manshanden 2022-01-04 10:02:47

Wat weer een prachtig verslag. Leuk hoor dat jullie ons dit laten meebeleven. Heerlijk die zon, dat is wel een dingetje voor ons om te lezen. Het wordt hier kouder, maar ja daar moeten we het mee doen. We zijn al benieuwd naar het volgende verslag😲😊

Tedina 2022-01-04 19:38:22

Ja, Truus, met die laatste foto maak je ons natuurlijk wel jaloers hé.... Lekker in de zon met een sangria.... Hier was het vandaag "ietsje" anders; wij hebben vanmorgen een nieuwe kapkapel geplaatst gekregen in de, regelmatig, stromende regen...!! Prachtig verhaal weer, gaan jullie de oversteek nog maken naar Marokko?? Fijne tijd verder. Groetjes.

Anneke. 2022-01-04 19:58:17

Wat een mooie foto's. Nu ri. Ronda. Ook zeer de moeite waard. En wat hebben jullie een prachtig weer. Lekker genieten.