Dag 21. Route door Cato de Gaba naar Carboneras

Spanje, Carboneras

We werden wakker door regen op ons dak. Een gezellig geluid om je nog even om te draaien. Iets later er toch maar uit, we wilden immers weer vroeg gaan rijden. Op nog geen 20 km afstand ligt, los Albaricoques, een plaats misschien bekend bij westernliefhebbers. Hier zijn filmopnames gemaakt door Sergio Leone met Clint Eastwood. Het is inderdaad een mooi gebied en de omgeving is voor deze doeleinden prachtig. Jan heeft een foto van Clint Eastwood die daar in staal vereeuwigd is.
Het is nu droog en de zon laat zich zelfs boven de bergen uit zien. Lekker!!! Op ons gemak reden we
tussen de bergen door naar Nijar. In dit witte stadje kunnen we de camper zonder probleem in de hoofdstraat parkeren. In een bomvol supermarktje kopen we een stokbrood 🥖 en lopen verder langs een mooie winkel van Leiber met prachtig keramiek, glaswerk en kunst. Een Deense kunstenares en Franse schilder zijn hier klein begonnen maar zitten intussen in een prachtig pand. In deze straat zijn meer winkels die het traditionele aardewerk en wollen stoffen verkopen waar Nijar beroemd om is. De hoofdstraat loopt steil omhoog naar het 15e eeuwse kerkje en het marktplein. Een wachttoren torent hoog boven het dorp uit. Hier heb je een mooi uitzicht over de omgeving. Terug in de camper eerst koffie gedronken en daarna weer op pad.
We kronkelen door de bergen naar Carboneras en rijden weer lang tussen plastic met bergen als decor. Als we nu tomaten e.d. uit Spanje kopen weten we waar ze vandaan komen.
Ruim voor Carboneras (ezelsbruggetje karbonade) laten we het plastic achter ons en rijden vrij onverwachts via een boulevard het vriendelijk ogende stadje in. Vrij snel hebben we een paar kilometer verder, de berg op, op een mooie, ruime camping een plekje gevonden.
Het plan om na onze installatie op de fiets af te dalen naar het stadje moest even uitgesteld omdat het regende. Tijd om wat te lezen en siësta.
Carboneras blijkt een ontzettende mooie badplaats, prachtig strand, gezellige boulevard en centrum. Het weer is wat aan de frisse kant maar dit liever dan temperaturen van boven de 40*. Nadat we van de omgeving genoten hebben, hebben we in een overdekt Spaans terras wat gedronken en tapas besteld. Deze bestonden uit gefrituurde inktvis en sactones. Dat zijn visjes die je in z’ n geheel eet maar niet de bedreigde soort. Deze soort wordt nl met uitsterven bedreigd.
Terug de berg op gaat moeiteloos met onze e-bikes. Dat was anders voor onze Belgische buren op hun vouwfietsen. Die kwamen we lopend tegen toen wij naar het stadje fietsten.
Morgen verkennen we de omgeving verder. Lopend of fietsend.
Hasta mañana.

Ps.
Fietsen gaat hier prima en wandelen ook. Op smalle wegen houden automobilisten erg goed rekening met wandelaars en fietsers. Ze blijven achter je als een tegenligger aankomt.

Hoi Jan en Truus, heerlijk om jullie verslagen weer te lezen, ik betrap me erop dat ik voor ik naar boven ga even kijk of jullie mail al binnen is. Super. Geniet van alles en tot jullie nieuwe mail. Tot morgen.

Jan en Gerda 2022-01-14 22:29:15

Inderdaad elke avond benieuwd naar jullie avonturen, jullie genieten en optimisme doen goed! Blijkbaar ook niets te merken van Corona perikelen. Zijn ook musea e.d.open dus geen beperkingen? Merken jullie nog iets van de werkeloosheid of van Noord Afrikaanse vluchtelingen? Ik ben altijd benieuwd naar de bevolking en demografische ontwikkelingen..spreek dan ook vaak met de mensen op straat. Is Robert niet altijd blij mee, toch heeft het bijzondere ervaringen gegeven!

Mirjam 2022-01-14 23:01:19

Een goede combinatie, 's nachts een regenbuitje en overdag de zon en is alles weer opgefrist. Met jullie conditie en goede fietsen is bergopwaarts natuurlijk een eitje. Iedere dag geeft weer verrassingen, geniet van al het moois en ik geniet mee!

Aafke Zwart 2022-01-15 13:18:10

Wij vallen een beetje laat in om te reageren Leuk om er even bij te zijn en te lezen naar de avonturen van jullie, Wat heerlijk dat jullie dit weer ondernemen doen zolang het kan. Truus met de fiets is dit goed te doen berg op en af. Ook af en regen en een modderpad dat moet kunnen. Lieve groet van ons en tot de volgende keer 👍👍🍷🍷

Truus en Theo Dekker 2022-01-15 19:45:09

Genieten doen jullie, dat is duidelijk merkbaar!! Ook de afwisseling van de landschappen, het weer, de bevolking en het meemaken van wat avonturen, maken zo te lezen, deze reis voor jullie onvergetelijk! Ik kan me dat voorstellen, aan de hand van jullie verhalen en foto's moet dat wel.... En dan, elke avond in de camper weer lekker in je, inmiddels bijna "eigen" bed, ook dat avontuur bevalt jullie goed he? Groetjes.