Auf wiedersehen Bayern

Duitsland, Füssen

Dag 34

Zondag 6 mei 2018. Van Wildsteig naar Füssen. 35 km.

Zoals zoveel dagen werden we om 6.00 uur wakker door de kerkklokken. Snel opstaan, blog versturen, rugzak inpakken, genieten van het ontbijt en wegwezen want er staat een lange wandeldag op de routeplanner. Het dorp uit verliep wat stijgend en het was nevelig maar lekker fris wandelweer.
Al gauw sloegen we een smalle landweg in en zagen daar een oudere heer die net de deur van een piepklein kerkje had opengemaakt. We raakten aan de praat en toen hij van onze voetreis hoorde raakte hij ontroerd. Hij nam ons mee het kleine kerkje in en vertelde dat er om de 14 dagen nog een dienst in het kerkje was. Wij vonden dat wel bijzonder want er was maar plaats voor 12 mensen. In het kerkje stond alles wat een kerk moet hebben, het was echt prachtig om zo’n minikerk te zien. Jammer dat hij geen stempel had maar hij heeft de naam van de kerk en zijn handtekening in ons paspoort gezet. Na een hartelijk afscheid gingen we verder over het slingerende pad. Even later sprongen er twee herten voor ons langs, altijd leuk om te zien. Omdat het wat mistig was zien we weinig koeien maar aan de koeienbellen te horen liepen er nog heel wat in de mist op de alpenweidjes.
Na een uur kwamen we aan in Wies met een paar restaurantjes en een grote kerk. Deze kerk, de “Wieskirche” is bekend en trekt veel toeristen omdat het interieur zo prachtig is. Er was net een H. Mis begonnen dus de kerk was niet te bezichtigen maar omdat wij de mis wilden bijwonen konden we naar binnen. Na de dienst kregen we een stempel in onze paspoorten en gingen in het tegenover liggende restaurantje koffie drinken. Daarna weer snel op pad want we waren nog lang niet in Füssen. De rustige paden liepen door dan bos en dan weer langs alpenweidjes en waren licht glooiend.
De mist was opgetrokken maar de zon kwam er nog niet door, fijn weer om te lopen. In de verte zagen we de nog nevelige countouren van de Alpen.
De hele route naar Füssen bleef mooi. We liepen op mooie fietspaden en het landschap was afwisselend. Om 14.00 uur kwamen we aan bij een grote camping aan de Bannwaldsee met een restaurant, we konden we het niet laten om op het terras, in de schaduw, wat te drinken.
Nog 6.8 km te gaan dus hup al snel weer overeind. Na de camping verder over een smal pad met een prachtig uitzicht op de bergen. Een klein stukje over de drukke weg en daarna gelukkig weer een smalle weg de landerijen in. We zien onderweg regelmatig een roofvogel, de rode wauw, die vliegen hier veel. Hij is te herkennen aan de staart in V-vorm, de witte vlakken aan de onderkant van de vleugels en natuurlijk, maar dan moet je geluk hebben dat je het kunt zien, de mooie rode bovenkant.
Dan lopen we om 15.00 uur Schwangau in.
Links tegen de berg aan zien we een mooi kasteel, slot Neuschwanstein. Blij dat we dat niet op ons programma hadden, dat zou een aardig klimmetje geweest zijn😒
Het laatste stukje omhoog was om op de brug over de Lech in Füssen te komen, voor de brug nog even op een bankje uitgerust en door naar ons nachtverblijf. Nog 1,5 km te gaan. Om 16.15 uur komen we aan en hebben er dan 35 km opzitten. We hebben onze rugzak op de kamer gezet en zijn, om geen tijd te verliezen, meteen Füssen in gegaan. Eerst een terrasje gezocht. Nou die waren er genoeg maar wij wilden een zonnig plekje.
Er waren 2 stoeltjes vrij aan een tafeltje voor vier en ja hoor stomtoevallig zitten we naast een Nederland stel. Zij hadden de Romantische Straße per auto gedaan. Even gezellig gepraat en na het drinken van ons biertje het gezellige Füssen in gelopen totdat we bij een prachtig museumpleintje uitkwamen waar Harmoniemusik Füssen een concert gaf. Heel bijzonder was ook het spelen op de alpenhoorns door 3 muzikanten. We hebben een uurtje genoten in de zon op het plein. In de stad liepen veel Chinese toeristen. Ook in het restaurant waar we gegeten hebben zat een grote tafel vol Chinese mensen. Allemaal hadden ze een halve liter donker Duits bier maar of ze het lekker vonden was niet echt te zien. Ze nipten er alleen maar aan. Toen we op het eind even contact hadden kwam er nog een reisleider bij die behalve Engels ook nog wat Duits sprak. Er werden veel foto’s gemaakt en we denken dat we wereldberoemd in Beijing worden. Wij zijn helaas vergeten een plaatje te schieten.
Vandaag was de laatste etappe van de Romantische Straße. Morgen verlaten we Duitsland.
We zijn benieuwd hoe het zal gaan in de Alpen, echte bergen die we vandaag al zagen, op de toppen ligt nog sneeuw.
Maar intussen is de klimconditie behoorlijk op peil dus we zullen zien.

We wensen jullie een fijne week.

Ga zo door! Hartelijk dank voor de geweldige route beschrijvingen en belevenissen. Afscheid van Duitsland waar de zon jullie pad bescheen. Veel wandel plezier verder. Wij gaan naar Engeland, een weekje langs de kust lopen in Exmoor. Hartelijk groet joke Boersema, pelgrimswegen naar Rome

Joke boersema 2018-05-07 08:30:30

Wat schieten jullie al op. Duitsland uit. Ik vond het met de auto altijd zo'n eind. En jullie hebben het lopend gedaan. Bijna niet voor te stellen. Wat een ervaring, dit nemen ze jullie nooit meer af. Ga zo door. Nu komt het er helemaal op aan. Geen vals plat meer😁. Sterkte in de strijd en blijf genieten.

Annie D. 2018-05-07 09:45:33

Wandelaars naar de sneeuw. Ik lag vanmorgen op de site van Jan Visser dat er vanaf 9 april 2 meter sneeuw weggesmolten is in Oostenrijk. Dus jullie kunnen er door!

Jan N 2018-05-07 13:31:48

Wat een prachtige schilderingen in de kerken.

Niek Snoek 2018-05-07 13:51:08

Wat een prachtige verhalen en foto's. En nu verder door Oostenrijk. We wensen u veilige wandel-kilometers door. Hartelijke groeten

Anja en Kees Vuijk, Ridderkerk 2018-05-07 15:34:08

Wat een schattig kerkje! En oppassen voor moeder koeien met kalfjes....die kunnen erg agressief worden als ze zich bedreigd voelen. Veel wandelplezier in The Alps ;)

Dikyi Ponse 2018-05-07 16:29:07

Alweer een prachtige belevenis! Ja Tiny Church. Tiny housses. Allemaal leuk toch ! Jullie belevenissen zijn fantastisch! En in Nederland nog steeds zonnig ! Hopelijk niet te heet..😁nou groetjes en wandelse xxxbig Tiny hug xannet

Annet moerkerk 2018-05-07 20:01:48

Hallo Jan en Truus, De 1000 km gepasseerd en vandaag laten jullie Duitsland achter jullie, weer een hele mijlpaal! En fijn dat het jullie goed gaat en zulke mooie momenten beleven op de route. Het bevrijdingsfestival bij de Brink was heel gezellig, de voetjes gingen van de vloer! Een hele goede en plezierige wandelweek weer toegewenst!

Petra en Bert 2018-05-07 21:46:33

Weer een prachtige dag beleefd. Ik ben daar ooit eerder geweest, maar niet lopend. Dan zie je natuurlijk veel meer. Prachtige foto's. Succes!