Een mooie zondag

Italië, Rieti

Dag 86

Zondag 8 juli 2018. Van Poggio Bustone naar Rieti. 18 km

De klok van de kerktoren pal naast ons sloeg drie keer toen we de deur van ons appartement achter ons dichttrokken. Dat betekende dat het precies kwart voor zeven was.
We hadden goed ontbeten en broodjes voor onderweg klaargemaakt. Lekker met gebakken eitjes.
Onze route van vandaag begon direct buiten onze deur. Via trappen en steile paadjes ging het naar beneden en al snel zagen we achterom kijkend het stadje boven ons liggen. We beseften dat het best bijzonder is daar overnacht te hebben. Zo ongeveer op het hoogste punt met alleen de kerktoren boven je uit.
Maar we liepen dus in het bos en daar ging het op en neer. De ondergrond verschilde ook nogal. Het ene moment, op de vlakke delen zachte bosgrond, even later rotsen en losse kiezels. Dat ging na een tijdje over in asfalt. Net voor het dorpje San Liberato werden we ineens vergezeld door een vijftal honden. Eerst nieuwsgierig en kwispelend maar een werd wat agressief. En daarop werd de hele meute minder vriendelijk. Wij weten intussen dat honden hier hoofdzakelijk blaffen uit angst. Eerst is het devies: negeren. Als ze dan met z’n vijven toch wat te dichtbij komen en je je omkeert, vluchten ze weg. 🤨 Eigenlijk was dit voor het eerst dat we met zoiets te maken kregen. Meestal lopen ze achter een hek. Op het eind van dit dorpje met maar een stuk of tien huizen zagen we ineens dat de weg die we volgden afweek van de route. Die liep linksaf steil omhoog. We besloten onze ingeslagen weg te blijven volgen omdat we nog voldoende klimwerk zouden krijgen en bereikten na wat bochten het prachtige stadje Cantalice. Het leek uit alleen maar verschillende verdiepingen te bestaan en wij waren dan nu op de tweede, dachten we. In het centrum was een slager gezellig bezig met een varken en ernaast was een bar en dus tijd voor onze koffieshot.
We hebben heerlijk op het terras gezeten en moesten echt even schakelen om de draad weer op te pakken. En dat ook wel een draadje. Via een paar lange trappen, kleine steile straatjes en weer trappen moesten we naar de, laten we zeggen 10e verdieping van het stadje. Het leek wel een doolhof. Maar verder een erg leuk traject dat gelukkig ook goed was aangegeven met de geel-blauwe markeringen. Als we nl geel-blauw zien weten we dat we op de juiste route zitten. Gelukkig komt die meestal overeen met de gps-gegevens.
Boven kwamen we op een plein bij een kerk waar een mis aan de gang was, de voorganger was een priester van Afrikaanse afkomst. Het was ongeveer 10:15. Jammer, geen stempel want zo lang wachten gaat niet. We maakten nog wat foto’s en filmpjes en zien plotseling een priester naar buiten komen waarvan we denken dat het de pastoor is en schieten hem direct aan voor een stempel. Daarop wenkte hij een man die op een bankje buiten de kerk zat, misschien de koster, en die regelde het vervolgens.
Weer op pad, nu meestal dalend. We kwamen langs een aantal grote huizen die uiteraard achter hekken staan. En achter die hekken weer honden. De Italianen beschermen zich goed maar waartegen precies?
We moesten een stuk sterk afdalen over een steeds slechter wordend pad dat uiteindelijk uitkwam op asfalt. Een eind verder het bos weer in en lekker omhoog, uiteindelijk zelfs via prachtige trappen met schuine treden van ronde keien en we bereikten Santuario di Santa Maria della Foresta.
Er waren verschillende dagjesmensen op bezoek. Regelmatig spreken ze ons aan en willen weten waar we vandaan komen en heengaan. Leuk dat Jan dit nu in zijn halve Italiaans duidelijk kan maken. Toen we boven waren zijn we eerst de mooie beeldengroep gaan bekijken die nog iets hoger ligt dan het klooster. Het stelt Fransiscus voor die met een groepje volgelingen het ‘Zonnelied’ zingt. Dit is een gebed wat Fransiscus van Assisi heeft geschreven.
Daarna zijn we de kapel gaan bekijken en hebben we op een bankje in het koele portaal een broodje gegeten. En toen gebeurde er weer zoiets leuks. Opeens komt de Deense Birgit binnen. Wij hebben haar ontmoet in ons hotel in Florence en hebben daar ook samen gegeten. Zij was ook van plan om vanaf Florence naar Rome te lopen. Zij vertrok later omdat ze wat langer in Florence wilde blijven en zou de eerste etappes overslaan. Wij waren daarom verrast haar te zien. Ze vertelde dat ze de tocht zwaar vond en de inspanning niet iedere dag vol kon houden. Daarom heeft ze sommige etappes met de bus en trein gedaan. Brigitte is eind vijftig, het is knap dat ze zoveel routes in haar eentje loopt. Wij zouden dat niet durven of willen. Dit is ook het mooie van een camino, ieder doet het op zijn/haar eigen manier. Na gezellig gepraat te hebben over onze gezamenlijke belevenissen zijn wij weer opgestapt, Brigitte wilde nog wat rusten. De 5 km die we nog moesten lopen om op onze B&B te komen ging over asfalt en liep geleidelijk af. Dat was een geluk omdat het op het heetst van de dag was. Net voor we aankwamen bij de B&B eerst even op een terras vlakbij wat gedronken. We hebben een ruime kamer in de B&B. De B&B is een gedeelte van een groot appartement net buiten de muur van de oude stad Rieti. Het oudere echtpaar dat hier woont is vriendelijk en behulpzaam. Morgenvroeg is 6.00 uur ontbijt, niet te vroeg.😉
Rond half zes zijn we de oude stad ingegaan. Het was er gezellig druk maar niet met toeristen, die zie je hier haast niet. Daarna teruggelopen want tegenover ons appartement is een goede pizzeria.
We hebben er lekker op het terras gegeten en ook maar meteen een pizza besteld voor de lunch van morgen. We komen dan niet veel bars of restaurantjes tegen, daarom ...😊
Buona giornata.

Goedemorgen. Wat geniet ik ieder dag van jullie verhaal en de mooie foto's.. goed om te lezen dat het goed gaat en jullie zoveel plezier beleven.. succes met de laatste loodjes.. groetjes Raymond en de rest van de van Vtjes 😘

Raymond 2018-07-09 06:10:20

Na een heerlijke week Sardinië ( wij hadden daar ook te maken met heel veel trappetje en steile paadjes 😁) , lees ik jullie blog weer in de vroege morgen. Heel veel succes, het eind is in zicht... 😘.

Ria V. 2018-07-09 07:06:12

Jullie zullen in Nederland helemaal weer moeten wennen aan het Hollandse ritme lijkt mij. En wel last hebben van een jetlag! 😉 Nog een paar dagen. Zet hem op. In september ga ik per bus langs deze route. Flauw hè. Kan ik ook genieten van het mooie Italie. Want het is een prachtig land. Succes nog de laatste dagen.

Annie D. 2018-07-09 09:01:08

Hoeveel trappen hebben jullie inmiddels gezien én op/af gelopen?? Zullen er een niet meer te tellen aantal zijn.... en allemaal wel zó heel erg bij Italië horend. Leuk ook de foto's van de verscheidenheid ervan. Weer een prachtige route geweest en de ontmoetingen onderweg blijven natuurlijk ook heel gezellig. Zal afkicken worden als jullie weer in het eenvoudige Obdam terug zijn..... liefs en succes voor de laatste dagen.

Anneke 2018-07-09 11:02:34

Och wat is Italie toch mooi!!!!

Ans Schoorlemmer 2018-07-09 13:00:32

Wat een prachtige route volgen jullie. mooi die dorpen. Sterkte en ook veel plezier met jullie laatste dagen. Wij gaan de komende dagen even denken wat we nu gaan doen voordat we de krant gaan lezen als we jullie bericht ' s morgens moeten missen. Groet van ons

ria beenhakker& Henk Kenter 2018-07-09 13:20:44

Het is nu maandagmiddag en we zitten weer gezellig jullie foto’s te bekijken, maar hoe lopen de oude mensen daar in de hoogte zonder rollators? Dat vroegen wij ons af, want met een rollator kun je daar niet lopen met al die trappen, of zijn ze daar eeuwig jong😂 Christien en Marten waren hier met de boot en varen nu weer verder, maar vrijdag komen ze weer terug. We zitten nu aan de thee en gaan straks een harinkje eten die Christien meegebracht heeft. Tot de volgende keer maar weer, het waren weer prachtige foto’s, Alles gaat z’n gangetje en we houden de moed erin! De hartelijke groeten van mama en Thea

Thea van der Meulen 2018-07-09 15:14:12

Weer genoten van jullie ervaringen. Die honden vind ik triest, opgefokt en vaak te mager. We hebben regelmatig ervaren, dat ze mee lopen en soms kochten we vlees dat ze dan snel op aten. Verschil in culturen en in mogelijkheden. We zijn toch op veel gebieden bevoorrecht, al neemt armoede hier ook toe. Enfin, wens jullie nog 'even'genieten toe en stay safe!

mirjam vd hout - robert crop 2018-07-09 15:59:59

En vooral als je mensen tegenkomt die het te zwaar vinden zo 'n tocht,is het helemaal super dat jullie dit samen doen........zet 'm op de laatste kilometers!!!!!! Even een leuk weetje ,wij hebben er een kleinzoon bij die luistert naar de naam SAM vrijdag 6 juli geboren.... Ted en Nel