Dag 19. Cabo de Gato. Of eigenlijk Pujaire.

Spanje, Níjar

We zijn aangeland op het meest zuidoostelijke punt van Spanje. Nu om half zes ‘s middags nog heerlijk in de zon. Toen we vanmorgen vertrokken uit La Zubia, net onder Granada, was het zeven graden en het miezerde. De route hierheen ging door de Siërra Nevada en onophoudelijk omhoog en omlaag.
Bij Motril bogen we linksaf om de kustweg te volgen. We hadden al gelezen en gehoord dat dit niet het fraaiste deel van Spanje is. De onherbergzame gebieden zijn hier bedekt met plastic kassen voor de teelt van augurken, courgettes, tomaten en paprika’s. Maar wat een lelijkheid tegen de bergen. Onafzienbare gebieden met plastic. Het lelijke beeld wordt verslechterd door plastic kassen die niet meer gebruikt worden omdat ze vergaan zijn door zon. Die laten ze gewoon staan en ze bouwen weer nieuwe. Het ziet er niet uit.
Ons eerste plan was een camperstandplaats in Roquetas de Mar. Een stad voor Almería. Toen we de snelweg afreden zaten we dus tussen het plastic. Die kassen staan tot op enkele centimeters van de straat. En, er staat zelfs nog een enkele woning tussen.
Op de camperplaats aangekomen bleek dat die vol stond met overwegend Nederlanders. Voor het eerst geen plek. Maar niet erg, we wilden eigenlijk wel graag verder.
In een volgende stad vinden we een Decatlon en daar wilden we een noodgasstelletje halen. Drama, wel een gasstel maar geen bijpassend gastankje.
Een uur verder arriveerden we in Pujaire en zagen daar direct een mooie ruime camperplaats. Van Maria van de receptie mochten we een plaats uitzoeken. We kozen een plekje met het meeste zon. Gelukkig geen bomen hier. Nu fijn, zomers zal dat anders zijn.
We werden dus uiterst vriendelijk ontvangen door Maria die op ons gasprobleem reageerde met veel begrip. Zij gaf aan dat de handige medewerker van de camperplaats vast een oplossing zou kunnen bedenken. Na wat uitleg hebben we aangegeven daarmee graag akkoord te gaan. Vervolgens regelde Juan dat er een contract kwam, een speciale adapter en een volle Spaanse gasfles. Hij is daar flink voor bezig geweest en we dachten dat dat minstens €100 zou kosten. Nou, ongeveer de helft. Uiteraard is hij flink getipt.
De rest van de middag heerlijk van de zon genoten met een biertje en een knabbeltje. Het is hier op 7 meter boven zeeniveau veel zachter dan op 720 meter.
Morgen gaan we de regio verkennen. Veel ruige natuur en mooie stranden.
Hasta mañana.

Heerlijk om de verslagen te lezen. Er kwamen veel herinneringen boven toen wij ook daar waren in Granada en Selvilla. Vreselijk hè al die kassen bij Almería. Wij waren daar met een vogel tentoonstelling. Hier alles goed, was vandaag heerlijk zonnig weer. Geniet van de mooie omgeving en het mooie weer. Liefs van ons.

Sjoerd en Alie 2022-01-12 20:57:05

Helaas, ik ben een paar dagen op achter geraakt, kwam er even niet van om te reageren, ga m'n reactie dan nu maar samenvatten. Kan me goed voorstellen dat jullie een heel indrukwekkende reis maken; zoveel moois, o.a. het Alhambra, prachtige foto's, op zulke plekken blijf je fotograferen. Fijn dat Truus 't sleuteltje weer terug heeft. en ja, het gasprobleem.... laat de Groningers het maar niet horen.... Maar fijn dat het voor jullie nu opgelost is door Juan. Wij waren ooit ook in Almeria en Roquetas de Mar, toen onze kinderen nog klein waren, dus wel "even" geleden!! Zal wel veel veranderd zijn, kan me geen "plastic" herinneren. Nog een paar mooie weken gewenst. Groetjes van ons.

Anneke 2022-01-12 22:38:38

Net voor het slapen gaan nog jullie verslag gelezen. Wat fijn dat het gasprobleem is opgelost. Wat heerlijk om te genieten van de zon, ook al is de omgeving vandaag wat minder geweest. Hier ook zonnig weer, maar wel fris. Op naar morgen en natuurlijk weer genieten.

Tedina 2022-01-12 23:11:33

Fijn dat jullie weer gas hebben! X

Sjoukje 2022-01-13 06:19:18

Wat een Globetrotters zijn jullie trouwe lezers. Ik merk wel er valt nog veel te ontdekken in Europa. Het wordt tijd dat wij richting Spanje reizen. Wij zijn ooit met de 🚗 naar Javea/ Xavia geweest wat heerlijk was. Vandaag wordt het hier een ☀️ dag net zoals andere dagen. Dus hier is het ook genieten. De dagen worden al wat langer en nog even en dan gaat onze mooie lichtjes 🎄 weer naar binnen. Tot gauw weer en geniet 😊 Hasta mañana

Greetje 2022-01-13 06:38:07

Zo leuk om jullie verhalen/belevenissen te volgen. We genieten ervan. En ..... wat zijn jullie creatief!!!! Goed om te lezen dat het gas "probleem" is opgelost. Geniet verder van jullie prachtige reis.

Erna en Wilem 2022-01-13 10:34:18

Hè, gelukkig! We kunnen weer aan het gas.