Van schnitzel naar pizza

Italië, San Valentino Alla Muta

Dag 41

Zondag 13 mei 2018. Van Nauders 🇦🇹 naar San Valentino alla Mutta. 19 km 🇫🇷

Voor het eerst in al die weken heb ik (Truus) vanmorgen geen zin om
op te staan. Vannacht veel wakker gelegen, waarom? Dat is voor mij ook de vraag. Er gaat veel door je heen als je wakker ligt en dan wordt het moeilijk om in slaap te komen.
Laat voor ons doen staan we op maar we zitten toch precies om 8.00 uur aan het ontbijt. Ook nu mogen we weer een paar broodjes voor de lunch meenemen en dat komt goed uit want op zondag is hier alles gesloten.
Rond 9.00 uur gaan we op pad. We lopen
langs Schloss Naudersberg het dorp uit over een mooi hellend fietspad. De zon schijnt maar het is nog aan de frisse kant. Op het pad veel fietsers, wandelaars zien we al dagen niet. Na een uurtje komen we bij de grens Oostenrijk-Italië. Er staat een lange file auto’s richting Oostenrijk. De auto’s worden gecontroleerd door politie en militairen. Wij vinden het wel leuk om bij de grens een stempel te halen voor ons paspoort dus lopen we richting grenskantoor. Dit blijkt niet bemand en een van de militairen komt op ons af. Op onze vraag om een stempel vertelt hij dat er veel om gevraagd wordt maar dat ze geen stempel hebben. Jammer.😢 Na een praatje drinken we koffie, nog net op Oostenrijkse grond. Daarna licht klimmend op weg naar de Reschenpass. We weten niet precies wat we hier van moeten verwachten. 🤭Na een uurtje licht omhoog komen we aan bij de Reschensee. Dit meer is bekend om de kerktoren in het water. Het water in de Reschensee staat momenteel erg laag zodat de toren in een afgedijkt stuk van het meer staat. Het is hier een drukte van jewelste, veel bussen met toeristen en auto’ s voor een bezoekje en foto’s. In 1955 werd het dorp met de kerk en een groot gebied eromheen onder water gezet om met dit stuwmeer stroom te produceren. De oude kerktoren uit 1350 bleef gespaard en staat nu te pronken in het water.
Natuurlijk hebben wij ook foto’s gemaakt van de toren al hebben we hem vaak op plaatjes bekeken. Wij vinden het toch bijzonder dat we hem nu met eigen ogen zien. Na een ijsje en een telefoontje met mijn zus over onze zieke zwager Jan gaan we weer in de benen en lopen nog ruim een uur langs de Reschensee. We zien veel kitesurfers, prachtig hoe ze door de stevige wind worden voortgetrokken.
De zon verdwijnt en door de wind wordt het kouder. In het verkleedhuisje van de surfers trek ik een lange broek en een trui onder mijn jasje aan. Ook eten we onze lunch onder de overkapping van het huisje, uit de wind. Na een uurtje komen we bij de stuwdam op het eind van de Reschensee en dat bevalt ons wel, we hebben het wel gehad met dit pad, mede doordat het wat kouder was geworden.
Nog even een stukje over een leuk glooiend pad door een dal en we komen in San Valentino aan. We hoeven niet te zoeken, ons hotel ‘Lamm’ ligt vooraan in het dorp langs de route. We krijgen een grote kamer maar wat ons helemaal bevalt is dat het hotel een flinke sauna heeft met een fijne relaxruimte. In een relaxstoel met uitzicht op besneeuwde bergtoppen wordt deze blog geschreven en het is fijn om zo nu en dan de sauna in te gaan om onze toch wel beproefde spieren en gewrichten wat ontspanning te geven. Jan had nog een leuk gesprek met een Duits echtpaar, Erica en Tony, dat hier een week op vakantie is.
Vanavond kunnen we in ons hotel terecht voor ons avondmaal dus sluiten we deze dag lekker lui af.

Fino a domani.

Ik geniet nog elke dag van jullie prachtige verhalen. Super dat jullie zo aan het wandelen zijn. Nog heel veel wandel plezier naar Rome.

Krista 2018-05-14 06:50:55

Ik sluit me bij de eerste schrijfster aan.... Succes maar weer.

Ria V. 2018-05-14 07:04:16

Mogge ! Ik lees weer mt veel plezier en nog meer respect jullie avonturen! Prachtig! Sauna doet je lichaam goed ! En Truus vast heerlijk slapen na saunabezoek !!fijne wandeldag ! 😘 Groetjes annet

Annet moerkrk 2018-05-14 07:37:57

Goedemorgen lieve wandelvrienden Truus, jullie zijn toch wel in de heerlijke sauna geweest? Goed voor je spieren. En even een dippie is toch niet gek, er gebeurt zo veel tijdens de reis, zoveel ervaringen en indrukken en de familie achterlaten. Dus Truus dat hoort er denk ik bij. Hier nog een spreuk van de NHD toen onze ome Piet Klaver net overleden was. Hij blijft mooi. "Afscheid nemen is niet loslaten, het is een andere manier van vasthouden" Een mooie dag en tot gauw. Auf Wiedersehen R&G

Richard & Greet 2018-05-14 07:55:59

Italië al bereikt. Gewoon niet voor te stellen. Wat vind ik het knap van jullie. Hopelijk slaap je vannacht weer beter Truus. Het is ook niet niks. Groetjes en blijf genieten. Wat zal vandaag de dag weer brengen.

Annie D. 2018-05-14 08:43:24

Italie bereikt, geweldig! Zoveel indrukken, belevenissen en nog veel meer, dan is wakker liggen niet verwonderlijk Truus. Wij genieten van jullie verhalen en belevenissen. Veel plezier verder en wij hopen dat je vanavond weer goed kan slapen! Simon en Emmy

Emmy 2018-05-14 08:58:47

Na een heerlijke week vakantie in Duitsland zitten we nu weer samen jullie verslag te lezen en het is grappig dat ik vanmorgen dacht zouden ze nou nooit eens geen zin hebben om gewoon eens een keer lekker een dagje niet te lopen, maar dat schiet natuurlijk niet op 🙄en ik vind het heel stoer van jullie dat jullie zo’n uitdaging aan zijn gegaan! Mama vertelt: Ze hebben me gisteren opgehaald (Angela, Marten en Jantsje) en we hebben een heel stuk gereden in Drenthe. We hebben lekker op een terrasje gezeten want het was heerlijk weer en we hebben een wit wijntje gedronken en bitterballen, dat was heerlijk. Christien heeft de tuin voor en achter weer helemaal netjes gemaakt en Paul zorgt voor de boodschappen en een dagelijks praatje, dus mij ontbreekt niks, ik ben tevreden dus niks te klagen op mijn 96e jaar! Alles staat zo mooi in bloei, het wil hier wel groeien, beter dan een betonnen balkonnetje of niet soms? Arriverderci of zoiets 😬 groetjes van mama en Thea

Thea van der Meulen 2018-05-14 14:32:15

Even een lui dagje , kan gebeuren hoor. Natuurlijk gaat er van alles door je heen. Zo'n eind lopen , mensen in Nederland achter laten . Vooral diegene waar je zorg om hebt. Wat een lieve foto zo samen. Fijn dat jullie dit zo samen kunnen doen.Wij genieten alle dagen nog van de foto's en verhalen . Zet hem op he.We zijn trots op jullie. Vanuit Nederland een zonnige groet.