Anton Pieckstad.

Duitsland, Rothenburg ob der Tauber

Dag 22

Dinsdag 24 april 2018. Van Creglingen naar Rothenburg ob der Tauber. 21 km

Ha fijn, bij het openen van de gordijnen zien we dat een mooie dag gaat worden.
Om 7:50 uur zetten we de eerste stappen via een rustige klim over een fietspad het stadje uit. Het pad beviel goed en we waren blij toen we op de gps zagen dat we vandaag hoofdzakelijk fietspaden konden blijven volgen. Dat betekent minder steil klimmen en dalen en meer vergezichten.
Om tien uur is het zonnig en ongeveer 15 graden in de schaduw, prima om te wandelen.
We komen door een paar kleine slaapdorpjes met niets. We hebben trek in koffie! Bij een Gästhaus langs de Tauber beweren ze gesloten te zijn terwijl wij triomfantelijk laten zien dat de deur open is, een grote sleutelbos hing aan de buitenzijde. Daarop wilde een oudere dame ons als grote dienst wel twee koppen koffie inschenken maar we zouden die buiten op moeten drinken, in een koude hoek naast het huis. Ze was al bezig met het inschenken van een restje uit een thermoskan van andere gasten toen we bedachten dat we zo niet behandeld wilden worden. We hebben haar bedankt voor de bijzondere gastvrijheid 😒en liepen door.
Om elf uur weer een Gästhaus. Een groot complex met een bord “Terras geöffnet”.
Opnieuw een niet vriendelijke dame die aangaf pas vanaf 11:30 uur geopend te zijn. Ook haar hebben we vriendelijk bedankt voor de ongelooflijke service. 😡
Maar wij redden onszelf ook zonder deze types die gelukkig een uitzondering zijn.
Met een broodje en water en nog een stuk chocolade als vervanging voor onze koffieshot.
Intussen hebben we buurman Sjaak gefeliciteerd met zijn verjaardag maar ook contact gehad met onze zwager waar het niet goed mee gaat. Hij vond het fijn dat we even belden.
Vlak voor onze eindbestemming liepen we door Detwang, een stadje op Tauberniveau. Uiteraard gedurende de laatste 2 km naar Rothenburg nog even een toegift in de vorm van een stevige klim.
Tegen 13 uur kwamen we aan in Rothenburg en onze route voert ons langs een grote kerk. Dit blijkt de St. Jacobskirche. Een erg hoog gebouw met prachtig gebrandschilderde ramen van tientallen meters hoog.
Toen wij binnenkwamen kregen we direct een stempel en de uitnodiging de kerk gratis te bezichtigen. Weer mooi meegenomen voor arme pelgrims. 😏
Buiten sprak een Nederlands echtpaar ons aan met de vraag naar onze bestemming. Ze waren erg geïnteresseerd
en ze vertelden dat ze zelf met de caravan op doorreis waren richting Oostenrijk, Servië en Kroatië. Ook zij wilden medio juli terug zijn. Intussen wemelde het van de toeristen rond de kerk. Veel Aziatische mensen met fototoestellen en selfie sticks.
Net door het centrum van het stadje lag ons onderkomen voor vandaag. Een knus pension waar we een ruime kamer kregen.
Na de douche opnieuw de stad in. Wat gedronken, boodschapjes gedaan en genoten van de schoonheid van de gebouwen en straatjes. Anton Pieck zou ze getekend kunnen hebben.
Het winkeltje voor die boodschappen was erg leuk. Je komt binnen bij een soort groenteafdeling en dan ineens sta je tussen modelautootjes en Märklintreintjes. Vervolgens een grote drankafdeling en achterin veel meer levensmiddelen. Daar liep ook een kleine oude man, de vader van de winkelier die ons trots hielp kleine yoghurtjes te zoeken.
We hebben even met hem gepraat en toen we afgerekend hadden zwaaide hij ons uit. Terug in ons pension hebben we nog heerlijk een uurtje in de zonnige tuin doorgebracht met deze blog en het schrijven van enkele ansichtkaarten aan mensen die we anders niet bereiken. Straks ergens eten en dan duiken we er op tijd in omdat we morgen weer een flinke etappe gepland hebben met het nodige klimwerk.

Tschüss.

Hallo lieve mensen, Wat zijn jullie goede ambassadeurs van Duitsland, zo mooi dat jullie alles omschrijven. Je zou er zin in krijgen om het zelf te ontdekken. Wij hebben gister onze eerste regenbui gehad, heerlijk voor de tuin hoor, het was zo droog hier. En nu maar hopen dat het met Koningsdag zonnig en droog weer is. Tot gauw weer. Auf Wiedersehen van R&G

Greet 2018-04-25 07:08:12

Elke morgen is het eerste wat wij doen, jullie blog lezen en daarna de krant. Het is al een vast ritueel aan het worden. Volgens mij zijn het sleutelbloemen, maar ik weet het niet zeker. Een plezierige wandeling weer voor vandaag en we zijn nu al weer benieuwd naar jullie verslag van morgen.

Gerda en Tom W. 2018-04-25 08:25:22

Goed dat jullie de tijd nemen om alles te bekijken! Wat een leuk stadje is Rothenburg he! Je kunt plaatjes blijven schieten. Ik zie dat jullie de Kerstwinkel ook gespot hebben! Veel plezier verder!

Adri en Joke 2018-04-25 08:39:24

Arno herinnert zich Rothenburg ook als een stad met een prachtige stadsmuur. Mooie foto's! Hij kwam hier vroeger met zijn ouders. Dankjewel, fijne dag!

Janny van der werff 2018-04-25 11:19:16

Hoi Jan en Truus ook wij zijn in Rothenburg a/d tauber geweest toen wij een fietsvakantie hadden. Echt een prachtig stadje. Wij hebben sávonds met de nachtwaker een rondje gelopen, die kon prachtig vertellen over de stad. Wij zitten nu in polen in Zakopane, het is hier ook geweldig mooi en gaan morgen met de lift omhoog om een wandeling te maken, niet zo lang als jullie hoor.