Lekker, geen wekker.

Italië, Firenze

Dag 66

Maandag 18 juni 2018. Florence

Dat was lekker. Om een uur of negen rustig en uitgebreid ontbijten.
Deze dag was bedoeld voor een aantal dingen. Florence bekijken, vooral in de ochtend i.v.m. de temperatuur die vandaag oploopt tot 30 graden in de schaduw. Ook willen we samen nog eens heel goed kijken hoe we vanuit hier verder gaan. Oostelijk naar Assisi of westelijk naar Siena. En last but not least toch maar eens een luie dag hebben om morgen weer vers verder te kunnen. Er zitten nu bijna 1600 km op en we hebben nog ruim 530 te gaan.
Om 9:30 met de bus de stad in naar het centrum. Voor € 1,20 word je hier anderhalf uur vervoerd dus maar niet lopen. We zijn al snel bij de Cattedrale di Maria del Fiore. We schrokken ons een hoedje van de lange rij wachtenen voor de ticketbalie om de Dom te mogen bezoeken. Als we aansloten moesten we 5 kwartier wachten voor we een kaartje konden kopen, dat was te gek. Met onze paspoorten in de hand liepen we naar de beveiliging bij de ingang waar we informeerden waar we een stempel voor ons pelgrimpaspoort konden krijgen. Tot onze verbazing ging het dikke koord van een zij-ingang los en wees hij ons de weg naar de sacristie. Dat was even geluk hebben.😉De daar aanwezige priester was vriendelijk en geïnteresseerd en gaf ons graag de stempels. We hebben de pracht en de praal van deze op drie na grootste kathedraal van Europa goed kunnen bekijken maar eerlijk gezegd hebben we onderweg nog veel mooiere kerken gezien. Na het bezoek aan de kathedraal hadden we geen zin om in de rij te gaan staan om de toren of de koepel te beklimmen. Bij beide ruim anderhalf uur wachttijd in de zon die al goed zijn best deed.
Toen op naar de Basilica Sante Croce. De grootste Franciscanerkerk ter wereld.
Onderweg kwamen we over Piazza Signoria en daar zouden we een afsluitende stempel voor de Via Degli Dei kunnen krijgen bij een museum. Er was daar echter niets bekend over een speciaal stempel. 😢Dus dan maar een gewone.
Bij de Santa Croce werd wel heel moeilijk gedaan over een stempel. Met ons paspoort werden we verwezen naar een steegje met een achter de kerk liggende school in leerbewerking. Daar tegenover was een soort kantoor/boekshop van de kerk waar we erg vriendelijk werden geholpen en stempels kregen. Waar we altijd op vertoon van ons paspoort een kerk mogen bezoeken bleef deze gesloten. Alleen voor € 8 pp mochten we naar binnen. En dat voor het startpunt van de Franciscaanse voetreis. 😡
We hadden al snel genoeg van de drukte en besloten lopend terug te gaan naar ons Hostel voor de overblijvende actiepunten, besluiten hoe verder en dan een of twee onderkomens regelen. En lekker uitrusten natuurlijk. Een paar uur in de stad lopen in de warmte en ontzettende drukte is behoorlijk vermoeiend.
Over het vervolg een knoop doorhakken was lastig. We hebben te maken met stijgende temperaturen en die maken het zwaarder. De oostelijke, Franciscaanse route is langer en heeft meer hoogteverschillen dan de westelijke gelegen Francigena. We hebben steeds gezegd, als we in Florence zijn kunnen we nog van gedachten veranderen. Truus zit vooral over de warmte in en neigt daarom naar de minder zware Francigena. Maar vanaf de voorbereidingen wilde ze de route volgen via Assisi dus blijft ze toch bij dit besluit, bang dat ze er anders spijt van zal krijgen. Jan legt zich, zoals gewoonlijk, bij de meerderheid neer. 😊 We willen morgen rond 5 uur vertrekken uit Florence vanwege de warmte.
Onder het schrijven van dit verhaal wordt op een groot scherm de voetbalwedstrijd België tegen Panama gespeeld. We zitten lekker in de schaduw op het terras bij het hostel te schrijven en te kijken. Niemand juicht als België 3 maal scoort tegen Panama, er zitten hier dus geen buren van ons te kijken. 😉. Straks gaan we hier eten, het hostel heeft buiten een buffet staan met verschillende soorten pasta en groenten. Dan nog boodschapjes en pizza halen voor morgen en vroeg naar bed.
Tot morgen allemaal.

Succes vandaag !!! 😘 Annet

Annet Moerkerk 2018-06-19 07:04:03

Goede keuze moeders! Als je altijd al via Assisi wilde lopen, moet je dat nu ook zeker doen. En gelukkig dat je pap hebt weten over te halen 😉

Jur 2018-06-19 07:13:10

Hallo lieve wandelvrienden, Wat een prachtige stad Florence. Wij zijn er enkele jaren terug geweest. Wij ondervonden vooral in Italië dat de mannen zo vriendelijk en charmant zijn bij de vrouwen op een goede manier. Truus dat moet jij zeker zo ondervonden hebben? Jullie zitten nu op gelijke hoogte met Monaco. Wat zijn jullie al ver en natuurlijk ben ik benieuwd welk besluit jullie straks nemen. Ga vooral op je gevoel af. Bij twijfel niet doen. Er zijn ook nog vliegtuigen om je naar Assisi te brengen. Hier begint het regenachtig vandaag maar morgen wordt het 25 graden. Hier nog een toepasselijk spreuk van de NHD vandaag "Als je de weg kwijt bent, kom je nog een ergens" Vi auguro buona giornata. Richard en Greet

Richard & Greet 2018-06-19 07:14:53

Jan, maar de dames zijn ook heel charmant hoor, ha ha ha

Richard & Greet 2018-06-19 07:17:00

En de kerkdeur van de Franciscuskerk is heel bijzonder. Misschien dat jullie daar nog een keer langs komen vandaag.

Richard & Greet 2018-06-19 07:20:47

Even geen wekker, wat lekker! Kunnen nadenken en beslissen, goed gedaan hoor. Nu lopen jullie alweer, maar Rome komt steeds dichterbij kanjers!! Ja Truus je hebt het gister gelezen, de Dolo's zijn zorgzaam voor elkaar, lief hè!

Emmy 2018-06-19 09:27:34

Jullie hebben een goede keuze gemaakt om een dagje te blijven. Maar de vermoeidheid gaat niet zo maar over en de warmte blijft hangen in Italië. Doe rustig aan. Jullie hebben nu een rustdag ervaren en de indrukken van de stad Florence waren al vermoeiend genoeg. Kort de dag afstanden wat in en neem de tijd voor een goede lunch. Succes verder

Jan en Gerda Nanne 2018-06-19 09:38:56

Jan en Truus ik denk een goeie keus. Via Assisie naar Rome is een prachtige wandeling, maar ook veel hoogte verschillen!!! Na zo'n rustdag er weer fris tegenaan. Voor jullie is die 530 km een peuleschil het wandelen hebben jullie zo goed in de benen.

Tedina 2018-06-19 09:43:42

Hoop dat jullie genoten hebben van je "vrije" dag en het jullie fysiek ook goed heeft gedaan! Gezien jullie reisschema zou ik bijna zeggen, neem indien je de behoefte voelt, nog eens zo'n "ontspan"dag er tussen door, zal jullie zeker goed doen als het parcours weer wat zwaarder is. Prachtige foto's, ook met die héél smalle straatjes tussen die hoge gebouwen, heel mooi!! Een fijne wandeldag gewenst. Lieve groet.

Anneke 2018-06-19 10:14:04

Samen met jullie tuinman Jan , ga ik morgen aan de ALKMAARSE 4daagse beginnen , niet te vergelijken met jullie tocht ,maar tijdens het lopen denken we wel aan jullie, veel sterkte weer en de groeten van Nel en Theo

Theo van Nel 2018-06-19 10:19:37

Knap dat jullie toch weer kiezen voor de moeilijkste weg, maar waarom zou je het makkelijk doen, als het moeilijk kan. Sterkte met de voortzetting van jullie inspannend avontuur.

Antoon 2018-06-19 11:41:06

Wat een mooie verhalen toch weer. Keuzes maken en gevoel volgen.. Trots op jullie en nog heel veel plezier met jullie prachtige avontuur. 😉