De Po over.

Italië, Casumaro

Dag 58

Zondag 10 juni 2018. Van Lasara naar Casumaro, 25 km.

Om 6.00 uur verwenden onze gastvrouwen (moeder en dochter) ons al met een uitgebreid ontbijt en om 6.40 uur liepen we de poort van deze mooie B&B uit om onze wandeldag te beginnen. Na een half uur lopen op mooie zand/kiezelweggetjes kwamen we bij Po aan. De Po is hier mooi en breed met eilandjes erin. Boven op de dijk, in de zon maar met een lekker briesje, hadden we een mooi uitzicht. Uiteindelijk moesten we linksaf om via het dorpje Vicaloro bij de lange brug te komen die ons aan de overkant van de Po brengt. Na een stukje autoweg liepen we op mooie rustige landwegen tussen graan, mais en zonnebloemvelden. De grote gekleurde karakteristieke huizen zijn plaatjes om te zien. En het welkomstconcert van de honden achter de hekken beginnen we normaal te vinden. Het werd snel warmer maar we zijn blij met het windje. We bereikten een riviertje met gelukkig een hoge dijk waar het waait. Om 9.00 uur houden we een korte rust onder een van de vele bomen die langs de dijk staan, heerlijk, met de wind in ons gezicht. We delen de dijk met een paar wielrenners die enthousiast zwaaien en we vragen ons af wat zij denken over die buitenlandse wandelaars die zo gek zijn in deze warmte met bepakking rond te sjouwen. Als wij van de dijk af moeten staat er bij een picknickplaats een drinkwaterkraan. Truus trok gauw haar T-shirt uit om dit nat te maken en stak haar hoofd onder de kraan, lekker koel!! Het was half 10 en al 25 gr in de schaduw. Om 9.45 liepen we het stadje Bondone in en doken het eerste terrasje op wat we zagen voor koffie met wat lekkers erbij, het is tenslotte zondag. Ook hier vragen de mensen waar we vandaan komen. (Truus heeft een Nederlands vlaggetje aan haar rugzak maar dat herkennen ze niet.😢 Als we het uitleggen zijn de complimentjes hartelijk. Uiteindelijk willen ze ook steeds weten hoe oud we zijn en als we dat zeggen begrijpen ze er niks meer van.🤭 Na de koffie zetten we de pas er weer in en verlieten we het leuke stadje. We liepen nu weer op een andere dijk. Toen we bij het dorp Santa Bianca aankwamen gingen we pas weer van de dijk af, jammer want het windje voelde erg lekker. Via een eerst rustige, schaduwrijke maar later een akelige weg waar auto’s heel hard langs ons heen raceten kwamen we om 12.30 uur in Casumaro aan. We moesten toen nog maar ruim een km naar onze agriturismo waar we geboekt hadden. Maar we waren moe en warm en hadden heel veel zin in een glas ijskoude Fanta. Dus op een terras waar we langskwamen even lekker gezeten. Aangekomen bij ons slaapadres werden we heel hartelijk ontvangen door onze gastvrouw. Het gebouw is een wijnboerderij geweest waar we in de grote tuin onder de bomen de middag lui hebben doorgebracht. We zijn de enige gasten en onze gastvrouw Marie-Clair verwende ons met drankjes en lekkere zoete hapjes in de tuin die we trouwens niet allemaal opaten. Ook heeft ze voor ons gekookt. Het was de lekkerste Italiaanse maaltijd die we ooit genoten hebben maar met zo veel gangen dat we de tel kwijtraakten. Met een volle maag en een dankbaar gevoel over zoveel gastvrijheid gaan we nu lekker slapen. Morgen om 5.30 uur gaat de wekker weer en het dreigt nog veel warmer te worden.
Buongiorno.

Hallo lieve wandelvrienden, Weer heerlijk om weer thuis te zijn in ons mooie West Friesland. En heerlijk om jullie verhalen iedere morgen weer te lezen. Hier nog een spreuk van de NHD van vandaag "Het leven is een grap voor degenen die alleen meelachen Buona giornata. A presto Richard & Greet

Richard & Greet 2018-06-11 07:31:44

Gezellig zo,n B&B en heerlijk middag met de nodige rust .en Oei die warmte dat word jullie vijand ,hoofd koel houden ! succes vandaag .

Wil & Harm 2018-06-11 07:36:32

Jan en Truus, wat indrukwekkend om te zien wat jullie allemaal al gelopen hebben. Nog even en dan zijn jullie in Florence. Ik ben benieuwd hoe jullie looproute daarna wordt!!!!!!! Een fijne dag en tot gauw. Greet

Richard & Greet 2018-06-11 07:38:15

Elke ochtend denk ik eerst even het verhaal van Jan en Truus en dan ga ik doen wat ik moet doen. Wat is het super leuk om jullie ervaring zo te mogen volgen. Succes en veel wandelplezier.

Irma Nauts 2018-06-11 08:35:11

Heerlijk om zulke lieve mensen steeds te ontmoeten, heb je nodig om de reis met plezier te vervolgen. Sterkte met de warmte, hopelijk treffen jullie meerdere van die mooie schaduwrijke plekjes !

Aafke Zwart, vriendin van Mariet 2018-06-11 09:19:39

Hoi wandelaars, weer een mooi verhaal met prachtige foto's over jullie belevenissen onderweg. Het briesje is natuurlijk heel welkom, maar zo te lezen was ook het waterkraantje langs de weg zeer plezierig..... alleen, pas op hoor Truus, de Italiaanse mannen zijn niet gewend dat een vrouw zich langs de weg van haar shirtje ontdoet..... straks heb je zomaar een aantal volgers..... Fijne wandeldag weer en ik kijk uit naar jullie volgende verhaal.

Anneke 2018-06-11 09:54:36

Het ziet er allemaal weer fantastisch uit, gezellige B&B heerlijke koffie en prachtig iets te warm weer mooie foto’s het kan niet beter en het volgen is ook een goed begin van de dag. Morgen wandelen we de 2e etappe van het Elfstedenpad, vorige week van Bolsward De Mare naar Harlingen prachtige wandeling door de Friese dorpjes op dijken en fietspaden mer een frisse zee wind heerlijk, morgen van Harlingen naar ...... Hein zoekt het nog even uit, en weer met de bus terug naar Harlingen, op tijd van huis dan gaan we weer voor ongeveer de 25 km. Groetjes Tiny D

Tiny 2018-06-11 10:25:27

Mama: Het ga je goed en een behouden terugkeer gewenst door mama. Mooie en gezellige verhalen en voor de rest heb ik niks te vertellen want ik maak niets mee, we genieten wel van jullie mooie verhalen, ik had graag meegelopen maar die tijd heb ik gehad, hartelijke groeten van mama en Thea

Thea van der Meulen 2018-06-11 14:45:44

Al jaren zeggen de fransen dat hun keuken de lekkerste van de wereld is maar de Italiaanse keuken heeft veel meer variëteiten.. Geniet van de mensen het eten en jullie mooie wandeltocht.. groetjes Raymond en de rest van de van Vtjes xxx

Raymond van Velzen 2018-06-11 14:54:44

Hallo Jan en Truus, vanaf vandaag volg ik jullie weer vanuit Obdam. Mijn bezoek aan m,n zoon en z,n gezin in Zweden zit er weer op... Ik heb daar ook gewandeld en gefietst bij temp.tussen de 25 en 30 gr. En dat viel niet mee.... Heb heel veel respect voor jullie dat te doen dag in dag uit. Toi toi toi en geniet weer van al t mooi,s onderweg. Groetjes Ria