Gezellig op weg naar Coruña

Spanje, Fisterra

Ben een beetje schrijflui geweest, sinds we uit Vigo vertrokken niks meer geschreven.
Een week geleden zijn Frank en Herma in Vilagarcia aan boord gekomen, zij varen al sinds 2012 elke zomer met ons mee, erg gezellig, culinair verantwoord, en wat extra handen aan dek; als Frank aan boord is raak ik het roer alleen nog aan als hij even naar de wc moet. Vanuit Vilagarcia hebben we in de Ria de Arousa wat rond gehangen, een nachtje geankerd in een klein baaitje van het eiland Isla de Arousa, alwaar in het piepkleine dorpje heerlijk gegeten en met de dinghy weer aan boord met een dikke ledlamp in de hand.
De volgende ochtend, voor het eerst in 10 jaar, weigerde de buitenboordmotor, we moesten roeien want Tjep vindt de mast niet genoeg op een boom lijken en weigert dus aan dek te plassen, om nog maar te zwijgen over de rest.
In Caramiñal naar de motor laten kijken door een mechanic die niks verkeerds constateerde, vertwijfeld namen we dan maar aan dat het nu goed was, na zelf uitproberen leek het ook zo te zijn en hebben we hem opgeborgen, we zouden pas in de baai van Corcubión, vlakbij Finisterre, weer ankeren.
Eerst gingen we naar Muros, hier zou de volgende dag een hele vloot van 17 Nederlandse zeilboten komen waarvan één van een duikvriend van Frank, wát een toeval. Deze club was bezig met een gezamenlijke tocht naar de Azoren en weer terug
( drie maanden)onder ‘leiding/begeleiding’ van ‘Oceanpeople’, twee zeilers die van hun passie hun werk hebben gemaakt door het geven van trainingen, cursussen en het organiseren van zeiltochten. Iedereen vaart met eigen boot en het jaar voorafgaand aan de tocht zijn er een aantal bijeenkomsten, trainingen en dergelijke geweest op goed voorbereid op de zee op te gaan. Er is tweemaal daags contact met iedereen via marifoon, of via de iridium ( sateliettelefoon).
Lijkt me best leuk om aan mee te doen, misschien over vijf jaar? Maar dan sowieso zonder hond.
Onze Tjepko, laat ik het daar eens over hebben, de twee en een half jaar niet zeilen/varen hebben van hem definitief een landrot gemaakt; op zee wordt hij ( niet altijd maar wel vaak) ziek, is bang en oncomfortabel.
Dit maakt het zeilen erg lastig en omdat de komende dagen wat onbestendig zullen zijn is Wiger nu met Frank de auto ophalen in Vilagarcia. Met de bus naar Santiago en daarna met de trein naar Vilagarcia, alles bij elkaar een uurtje of vijf onderweg.
Als we naar Coruña varen zal Wiger met Tjep met de auto gaan, het waait momenteel erg hard dus we wachten het even af in Muxia, vermoedelijk dinsdag of woensdag.
Eerder deze week waren we in Corcubión waar we ankerden en er achter kwamen dat de motor prima start maar na vijf meter varen stopt en dan niks meer doet, probeer je het een half uur later weer precies hetzelfde, roeien dan maar, we kijken er thuis wel weer naar.
We hebben daarna ook een nacht in de vissershaven van Finisterre gelegen, een plaats die overspoeld wordt door pelgrims van de Camino de Santiago de Compostella, want na Santiago loopt de pelgrimsroute door naar Finisterre ( het einde van de aarde zoals de Romeinen zeiden) alwaar de wandeling eindigt boven bij de vuurtoren en de inmiddels stinkende wandelaars hun kleding in zee kunnen wassen.
Het is een leuk dorp met volop horeca maar de leegte ten gevolge van Corona was nog enorm, desalniettemin waren de restaurants open en hebben we er lekker kunnen eten.
Gisteren zijn we vanuit Finisterre, om de kaap heen naar Muxia gevaren, eerst in windstilte, maar met een vreselijke zeegang, hoge ziekmakende golven, maar we waren vroeg vertrokken; nadat we Tjepko hadden uitgelaten en vers brood en appelcake gekocht, voeren we om kwart voor negen af, en het was maar 20 mijl dus vlak na de middag lagen we in Muxia. De laatste anderhalf uur hebben we gezeild, alleen op genua maar er stond genoeg wind om 5 knopen te varen, en uiteindelijk werd het best een mooie zonnige dag ( lees: in korte broek met boek op het achterdek)
Terwijl ik dit schrijf fluit de wind me om de oren en langs de masten, en helt de boot af en toe flink door, extra lijnen naar de hoger wal zijn nu geen overbodige luxe en die hebben we dus ook al gelegd.
Vanavond gaan we de plaatselijke horeca, die er veelbelovend uitziet, weer een beetje ondersteunen, geniet van de zondag!

Lekker relaxed tochtje zo te zien en te lezen. Geniet!

Pieter 2021-07-04 15:47:08

Weer leuk om te lezen ,jullie 'avontuur' . Veel plezier en groeten😘

Ankie van Oord 2021-07-04 16:48:59

Fijn weer iets te Kunnen lezen van jullie avontuur. Tjepko ik begrijp je wel. (knuffel)

Willemien 2021-07-04 21:32:51

Jouw plannen blijven doorgaan Arina, met je 'Ocean people' fanatasie :) Ik zie het je doen!! Maar kun je wel zo lang zonder Tjep ( en Wiger....)? Goeie tijd daar!!!