Réparaciones

Spanje, Sanlúcar de Guadiana

Een luie twee weken zoals Wiger gisteren in deel twee van Triple 'A' schreef, maar dat is niet helemaal waar.
Nadat we in eerste instantie drie dagen zouden blijven besloten we dat het hier te leuk was om niet wat langer te blijven, we betaalden voor twee dagen extra, terug aan boord merkten we een euvel aan de stuurkolom die we eerder hadden, drie jaar geleden is het in Schotland door een jachtwerf gerepareerd. Het was een onschuldig wrikken wat ons ondanks het onschuldige karakter toch ongerust stemde, de leverancier van Jefa steering in Nederland mailde ons direct de handleiding en Wiger, technisch als hij is, ging direct vol goede moed aan de slag. Er moesten een aantal elementen, waaronder het kompas, worden weggehaald om bij het 'zieke' onderdeel te komen. Onderweg ernaartoe, nog slechts één laag van de ellende verwijderd begon de stemming te dalen; er klonk wat gevloek en getier vanuit de kuip, het zou hem helemaal niet gaan worden, acht dikke schroeven, die waarschijnlijk in Schotland nieuw waren geplaatst, zaten zo vast als een huis, zouden absoluut moeten worden uitgeboord, en daarna was er geen ruimte meer om nieuwe boorgaten te plaatsen dus zouden we het hele gebeuren moeten vervangen, of misschien nog beter, een nieuwe boot!
Allerlei mensen werden benaderd voor advies, ondermeer een botte winkeleigenaar hier vlakbij in Ayamonte;nul op request.
Nou hadden we al de hele week een zogenaamde 'zonderlinge' buurman, die mijns inzien nog niet zo heel erg zonderling was na één kort praatje, zijn bootje deed dit echter wél vermoeden, en ik moet toegeven, het is een bijzonder exemplaar, die boot van hem.
Ik had dus al een paar keer tegen Wiger gezegd: ' vraag hem eens, hij kan waarschijnlijk veel meer dan je zou denken!'