Peniche, Cascais, Lissabon

Portugal, Lisboa

Vanaf Nazaré zeilden we naar Peniche, een niet zo bijzonder vissersdorp waar we een heerlijke cataplana mariscos aten.
De volgende dag naar Cascais, begonnen in windstilte met een tot 25 kn oplopende wind, ruim van achteren, althans, dat hadden we ervan gemaakt door een stukje de zee op te steken, en op het juiste punt na een gijp recht op Cascais af te varen.
Nu volgen er een aantal dagen zonder zee, fijn voor Tjep, die zijn lot overigens rustig ondergaat en kwispelend naar buiten komt als hij merkt dat het weer 'klaar' is. We zijn dan nog lang niet binnen, maar varen in de luwte, met minder golfslag en ruimen de zeilen op, hij weet al dat het dan voor hem weer leuk wordt.
Cascais, een drukke badplaats, het strand alleen 's ochtends vroeg toegankelijk met Tjep, met bal natuurlijk!
Op zaterdag zijn we op de motor over de Rivier de Taag naar Lissabon gevaren, gekozen voor de meest ver gelegen haven Marina de Nações, een prima plek voor de hond en goed om de auto 10 dagen achter te laten. Dinsdag komen Frank en Herma met onze auto vanuit Vigo. Scheelt weer 400 km, vanuit Faro, waar zij weer afstappen, zal Wiger hem weer ophalen.
Een tochtje over de Taag en zo Lissabon bekijken, met de felle zon erop, is wel één van de zogenaamde highlights van de citytrip Lissabon, zie foto's.
Vanuit de haven gaat een bus elk kwartier naar het centrum en ook verder naar Belém, easy going dus, dogs not allowed, dus na flink uitrazen in een parkje met een bal bewwkt hij daarna een uurtje of 4 à 5 de boot, komt altijd met een slaapkop, kwispelend naar buiten als we er weer zijn.
Het is her inmiddels loeiheet, in de boot is de koelste plek om te zijn, met name op de vloer, waar Tjep dan ook vaak gevloerd ligt