Rio de Guadiana roadtrip & rivertour

Portugal, Alcoutim

Zondag gingen we met de auto naar Mértola, een mooi wit dorpje dat in de capitoolgids wordt omschreven als een vila museu (museumterrein), in heel het dorpje worden op verschillende plekken Romeinse een Moorse voorwerpen tentoongesteld, we kochten er een pin voor aan het keukengordijn en twee geschilderde kaartjes van een half Nederlands hippiemeisje, zie foto's.
We lunchten op een meer dan idyllische plek boven de rivier en reden terug via het nationaal park waar vooral leegte, bomen en zonnebloemen te zien waren, zonder airco in de auto was dit niet te doen geweest, wat een hitte!
Maandag een laatste dagje in Ayamonte, hoewel we daar nog regelmatig terug zullen komen; voor de 7 weken dat we naar huis gaan blijft de boot daar liggen, het is ook een erg gezellig Spaans plaatsje, na de Algarve, waarover Wiger nog meer zal schrijven, een verademing!
De nieuwe windmeter, gekocht in Lagos, zit inmiddels weer waar hij hoort, en ik ben weer veilig terug aan dek, nu nog calibreren, dat lijkt lastig te zijn, je moet dan eerst 2 rondjes varen, dan zou er iets moeten gaan knipperen, wat niet gebeurde maar misschien was de zon te fel om het te zien, vervolgens moet je dan digitaal het een en ander instellen, we hebben het na 1 poging even op de lange baan geschoven...
Vanochtend in alle vroegte op, Tjepko was er verontwaardigd over, onder de hangbrug door de rivier op, de brug is volgens de pilot 18 m hoog, en wij zijn 18 meter hoog en varen onder minimaal 18.40m (Volkerakbrug) door, waardoor deze rivier dus afviel voor ons, ware het niet dat iedereen ons ervan wist te overtuigen dat hij zeker 20 m hoog is bij laag water, ruimte genoeg dus, en door er met laag water onderdoor te varen heb je ook nog eens de stroom mee 20 mijl de rivier op, waar het zo'n 2 knopen stroomde.
Overal voldoende bebakening en prachtige uitzichten aan beide (Spaanse en Portugese) oevers.
Aangekomen bij Alcoutim bleek aan beide zijden plaats aan het pontoon, en zijn we aan Spaanse zijde, in Sanlúcar de Guadiana, gaan liggen, compleet met electriciteit en water, voor het bedrag van €7,- per nacht, met creditcard te betalen! Je moet weten dat we meestal rond de €40,- per nacht betalen, en in de Algarve vaak wel €60,-, hahaha.
Tjep maakte een grappige vergissing, hij stapte van het steiger zo in een grote bos drijvend riet, op de foto zie je het gat er nog in nadat we hem weer op het droge hadden getild, hij was niet eens geschrokken
Er vaart hier de hele dag een voetveer op en neer dus we kunnen ook nog af en toe naar Portugal, hebben voor 3 nachten betaald, vanavond maar weer eens uit eten😜

Wat een mooie omgeving. Wat is dat genieten daar en Tjep is al een echte zeehond zo te zien. Liefs Anne en Vincent