Isle of Islay

Verenigd Koninkrijk, Bowmore

Vrijdag in volle zon de hele dag opgeruimd en ingericht, 's avonds onze bemanning voor de komende tien dagen, Vincent en Anne, opgehaald in Oban, en daarna prettig geborreld aan boord en de plannen voor de komende dagen besproken, om te beginnen dat we morgen om 7u opstaan om met het tij mee naar Islay te varen,
Zaterdagochtend op tijd weg uit Craobh Haven, om onderweg zoveel mogelijk stroom mee te hebben, zondag springtij dus het stroomt bakken, dik 5 knopen, die moet je echt mee nemen, anders ga je eerder áchteruit. Het waait de eerste uren nauwelijks; een knoopje of 6, dus de motor doet zijn werk, wat op zich wel goed is na zijn winterslaap. Later op de dag trekt de wind aan en uiteindelijk hebben we dik 25 knopen met vlagen van 30. Gereefd en wel lopen we om half vier de haven van Port Ellen binnen, op het eiland Islay, spreek uit Ayla.
Het weer is vandaag een stuk minder dan gisteren toen de zon onafgebroken scheen. Vandaag amper zon, hooguit vaag voelbaar door een waas van wolken heen, erg warm werd het dus niet, zeker toen de wind het van de motor overnam.
De loopplank die Bart gemaakt heeft, lichtgewicht, oersterk en op maat gemaakt voor ons smalle achterdek ligt prettig vastgebonden in het gangboord, zo groot als ie leek, zo klein is ie nu, geen obstakel dus maar wel onmisbaar als we ooit de Middellandse zee op gaan. Maandag vroeg op, om half 7 los om naar Noord-Ierland te varen, wederom gepland op stroom mee, anders kom je de North Channel niet veilig over. De wind zal gunstig zijn en meer dan genoeg, dus we verwachten voor een uur of drie in Glenarm te zijn. Zondag, vandaag dus, een rondje Bowmore waar de vissers vers gevangen seafood aan het uitladen zijn. De stromende regen heeft ons de rest van de zaterdag de pub ingejaagd, waar we genoten hebben van een prettige dis, waarvan geen foto's deze keer.
Laatste dag Scotland nu, gelukkig met mooi weer, vanavond gaat de cobb aan, waarop we een lekkere curry gaan maken in de nieuw aangeschafte cobbwok, zie foto
Onderweg naar het hotel voor de wifi om dit verslag online te zetten kom ik Anne tegen, zij heeft twee prettige jongens aan de haak geslagen, ze gaan zo de pan in...

Het begin is er weer. Veel plezier en vooral goed weer! Het cob verhaal doet met al weer watertanden ⛵️💋

Frank 2016-05-08 20:29:01

dat klinkt weer reuze Schots... 4 seasons in a day. goede overtocht en tot horens!

Marjolein en Just 2016-05-08 21:46:12

Veel plezier gewenst en dank voor de leuke verslagen.

Tristan 2016-05-08 23:20:16

dag allebei, heerlijk om in jullie verhalen te duiken... na Como en Zeeuws Vlaanderen hebben we weer een eerste start gemaakt...pfff... Maar plannen voor de zomer nemen langzaam maar zeker weer goede vormen aan.. Maar daarvoor hebben we elkaar weer gezien en gesproken... Geniet van jullie vrijheid, dikke kus, Claud