Op spi naar Porto

Portugal, Leça da Palmeira

Even een inhaalslag pindat, vanwege het supersnelle 4G internet, zélfs op zee!!😜
Vanochtend zonder wind vertrokken uit Viana do Castelo, op de rivier toch maar alvast de zeilen erop maar zonder motor werd het de eerste uren niks, wel scheen eindelijk de zon weer lekker!
De deining op de oceaan is voor Tjepko echt vreselijk, voortaan geven we hem vooraf geen eten meer, krijgt ie het 's middags, scheelt een hoop schoonmaken, arm beest!
Na een tijdje op de motor lekker de spi gehesen waardoor we flink de gang erin hadden, het waaide een knoopje of 12, later toenemend tot tegen de 20. Onderweg eten we af en toe een broodje, vanochtend gekocht voor 11 cent per stuk, sowieso is alles hier belachelijk goedkoop, tot nu toe dan, in het zuiden zal het wel anders zijn, daar zijn we nu voor aan het sparen😂
Vanwege de gemakkelijke ligging zijn we Leixões binnengevaren, net iets boven Porto, waar we vorig jaar al uitgebreid geweest zijn.
Bij nader inzien blijkt Leixões niet echt fantastisch; hele oude korte steigertjes en weinig servicegerichte havenmeester (niet gezien) maar we liggen, en er zijn plenty restaurantjes, dus...
Tjep heeft meteen het steiger volgeplast, hij houdt het ondanks zijn zeeziekte heel erg goed op, steekt na aankomst zijn pootjes naar me uit om hem op de kant te zetten en licht vervolgens bij het eerst het beste paaltje, waar de electriciteit en watervoorziening in zitten, zijn achterpoot op. De kraan spoelt het daarna weer schoon.

mooie foto's! goede vaart.

harry 2017-05-30 22:31:35

leuke foto's van jullie! Tjep heeft dus duidelijk geen zeepootjes, is dit zijn laatste zeereis? xx

Tjitske 2017-05-31 08:16:36

Nee geen zeebenen, nou is de oceaandeining ook geen pretje, bovendien is hij een beetje bang van alle geluiden aan dek die binnen nogal hard klinken, vandaag hebben we het zogenaamde slingerzeil gespannen, nu kan hij lekker op de bank liggen zonder eraf te glijden, én geen eten vanochtend, alleen pillen verpakt in een hammetje, het kan best zijn dat we hen in september thuis laten, er zijn genoeg vrijwilligers die hem graag 5 weken in huis nemen

Schotland2015 2017-05-31 11:09:39

Ach wat sneu dat Tjepko geen zeil DNA heeft. Laten we hopen dat hij gaat wennen aan het leven aan boord en dat het toch nog goed komt! Jullie zijn al volop in de vakantie modus zo te zien aan de foto's en wat je schrijft. Geniet!! Liefs uit Amsterdam ( hier trouwens ook vakantie gevoel nu de zon al dagen zo uitbundig schijnt)

Hansa 2017-06-01 15:55:28

ziet er allemaal heel relaxed uit! wij rijden met de triumph tr250 langs de sound of mull en lochaline in stralende zon, ook leuk! kom misschien over een dag of tien naar vigo. goede vaart!