Triple A (2)

Spanje, Andalusia

Het heeft even geduurd, druk,druk, maar hier de tweede episode.
We komen aan het begin van de avond in Lagos en vinden een plekje in de marina.
De Algarve is de meest zuidelijke streek van Portugal, bestrijkt de volledige zuidelijke kust tot Spanje ( 150 km ) en gaat zo ongeveer 50 km landinwaarts. In de westelijke helft liggen vier grote marina's, in de oostelijke helft alleen laguna's waar je kunt ankeren.
Goed, in Lagos dus; wel even wennen na de rust aan de atlantische westkust, maar in ieder geval een oud en authentiek stadje.
De meisjes "winkelen", Frank doet stoer werk en haalt de kapotte windmeter uit de mast.
We kunnen hier ( tegen veel € ) een nieuwe kopen.
Na enige dagen door naar twee volgende havens, Albufeira en Vilamoura.
Het zeilen is prima, veel wind, goede richting, prachtig weer.
Maar de havens en bijhorende vakantieoorden!!😰Albufeira is één van die plaatsen waar de jeugd uit heel Europa bijeenkomt om dingen te doen die ouders nooit willen weten. ( er schijnen zelfs tv- programma's over te zijn )
Vilamoura heeft een giga-marina waaromheen een gigantisch horeca-gebeuren is gebouwd: restaurants, bars, winkels,ijssalons, Karaoke-clubs, touristenattracties op het water etc etc. Op de kades een constant traag heen- en weerbewegen van apatische toeristenmassa's.
De engelse nationaliteit voert hierbij duidelijk de boventoon; Bleke, deels roodverbrande, vrijwel altijd getatoeëerde,rokende en vanaf openingstijd bierdrinkende inwoners van het eens zo trotse Albion; hele familie's met schrijnend overgewicht die tot diep in de nacht vertier zoeken in luidruchtige Karaoke-bars en Ierse pubs met voetbal wedstrijden op wel 20 schermen. BB's ( Britse Bimbo's ) die zich vertederd op Tjepko werpen, zo heb je als oude man ook nog wat aandacht. Nelson en Napier, de stoere zeehelden hadden waarachtig niet kunnen vermoeden tot welke mate van degeneratie hun nazaten zouden afzakken.
Maar er is nu een oplossing: maak de Brexit niet hard maar spijkerhard: visumplicht voor alle Britten!
Frank en Herma gaan van boord na een, zoals altijd, ontzettend leuke tijd, ik haal de auto op in Lissabon.
We maken een uitstap naar de Alentejo ( de tweede A ), de streek boven de Algarve.
Vervolg naar het oosten. Met windkracht 6 / 7 varen we de lagune bij Faro op om in Olhão aan het pontoon te liggen; tot onze verbijstering worden we niet toegelaten door een in uniform gestoken portugese havenambtenaar; we zijn woedend want er is plaats, het is 16.00 uur, het waait enorm en eigenlijk teveel om te ankeren.
We maken een berekening: één uur varen om de laguna uit te komen en vervolgens 25 mijl naar de volgende haven. Bij het invallen van de schemering lopen we binnen in Ayamonte, de eerste haven in atlantisch Andalusië (de derde en zelfs vierde A )
Hier begint een "luie" periode die bijna twee weken zal gaan duren.......

tjonge jonge Wiger. maar ik steun je in de Britse visumplicht hoor harry

harry de Vries 2017-07-08 20:48:21

Ahum... kleine kanttekening; Athelstan, de eerste man die, met zijn stam, een groot deel van Engeland onder zijn bewind wist te plaatsen en eigenlijk de eerste koning van Engeland is te noemen, had Saksische (jawel, Duitse) voorouders... Zelfs de Pickten kwamen oorspronkelijk uit Oost-Europa. En vergeet niet de Noormannen en, oh ja, de Fransen (Normandië) in 1066... die visumplichtig had al veeeel eerder ingesteld moeten worden! 😜🙃

Carla 2017-07-09 10:34:55

prachtig verwoord Wiger de teloorgang van het Britse ras!

pieter 2017-07-09 11:17:45

Er moet wel een uitzondering gemaakt worden voor zeilende Britten. Dat zijn bijna altijd hele geciviliseerde, gastvrije, vriendelijke, GT (gin tonic) drinkende mensen, met heel veel humor. Direct een visum geven dus.