Vaarklaar maken voor de bemanning

Spanje, Carrer La Marina

Onze reis verloopt dit jaar even iets anders, wij kunnen zelf niet gaan varen omdat Wiger aan zijn hart geopereerd moet worden, gelukkig hebben we dit alles op tijd ontdekt en zijn we niet op zee verrast door hartproblemen, dan is hulp ver weg.
Slechts één week voor de geplande vertrekdatum van 17 mei kwam de diagnose en direct ook het behandelplan, dat geeft duidelijkheid, geen discussie of twijfel, dit is wat het is.
Maar... de boot een heel jaar laten liggen zag ik niet zo zitten, Valencia is in de zomer wel héél erg heet, daar wordt ons bootje niet beter van.
Weekje overleggen, bellen en overdenken resulteerde in wederom een ‘strak’ plan; Harm en Frits gaan half juni samen aan boord en varen haar naar La Coruña, Gideon en Bart varen met twee vrienden, Klaas en Niels, eind augustus vanuit Coruña naar Nederland, dat was sowieso al het plan.
Gelukkig heeft mijn vader zich er ook nog even mee bemoeid; “ zullen we samen ‘even’ heen en weer rijden om alles aan boord in orde te maken?” En zo geschiedde, toen ik wist dat Frits en Harm het zouden gaan doen, hebben wij ons plan om die kant op te gaan verder uitgewerkt, in eerste instantie wilden we in 1 dag heen en 2 dagen later in 1 dag terug, maar hier ging Wiger even dwars voor liggen, 1830 km vond hij iets te veel, dus hebben we de rit in twee dagen afgelegd, ook al genoeg achteraf, en lekker eten onderweg.
Afgelopen woensdag vertrokken we rond half zeven en donderdagmiddag rond vijf uur waren we aan boord.
Onze steun en toeverlaat Gerard had de boot schoongemaakt en de loopplank lag klaar, we konden zo aan boord stappen, het weer was al aan het betrekken, maar nog wel droog, na wat eerste werkzaamheden, koelkast aan, water getankt, zijn we met de dinghy van de haven naar de overkant gebracht en hebben, na een tapje bij ‘Ca la Mar’, heerlijk gegeten bij een goede vistent, ver van de toeristische boulevard.

Als je weet hoeveel ‘troep’ er aan boord is wat voor een externe bemanning alleen maar in de weg ligt, wij gebruiken de boot als ‘caravan’, terwijl zij mijlen gaan maken, het liefst varen ze in één keer naar La Coruña, een dikke 1100 zeemijlen, dag of 10 varen.
Dus nu zijn wij aan boord, halen haar leeg, bevoorraden voor zover mogelijk, de verse dingen moeten ze zelf nog kopen, maar ook daarvoor staat Gerard paraat, hij kan straks met Harm naar de supermarkt.
Verder heb ik al een half boek volgeschreven met allerlei dingen over de boot; waar dingen liggen en hoe dingen werken.
Nou zijn Harm en Frits niet de meest onervaren zeilers, hebben allebei de Azab gevaren, weten wel van de boeg en de kont, maar toch.
Vandaag was geen mooie dag qua weer, dus hebben we ons nuttig gemaakt aan boord, supermarkt bezocht voor houdbare dingen voor Harm en Frits, en verse seafood voor ons, vanavond blijven we aan boord.
Morgen de hele dag om Valencia te bekijken, onze fietsen staan al in de auto, morgenvroeg halen we ze eruit en gaan erop uit.

Heel veel plezier..met je vader, even ontspannen 🥂🌞

Eim/marga linders 2019-05-24 18:15:30

Goed bezig! Veel plezier nog en goede terugreis. Groet aan je vader 💋

Frank 2019-05-24 18:56:25

Dierbaar om dit samen met je vader te doen. Enjoy ! Goede terugreis.

Susan 2019-05-24 20:05:08

Goed voor elkaar . Veel plezier met je vader en sterkte voor de lange rit terug

Marjolein en Just 2019-05-24 20:10:50

Leuk om dit met je vader te doen, hij zal genieten. kordaat aangepakt ! Goeie thuisreis.

Bert, 2019-05-24 22:42:02

Goed verhaal! Geslaagde missie tot nu toe. Compliment! Maar jullie zijn vooral zaterdag gewone landrotten. Vergeet dus niet de werken van architect Calatrava te bezoeken. En voor daarna: goede thuiswedstrijd gewenst.

Ad en Francine 2019-05-24 23:58:28

Succes! (uit Hoorn)

Ans & Tom 2019-05-25 17:44:22

Wat heerlijk dat je dat met je vader kunt doen. Succes straks voor de bemanning.

Anne 2019-05-25 19:59:33

Knap werk Arina! Zo zie je maar weer: a cruiser should make no plans and stick to that plan.

Maaike 2019-05-26 09:36:56

Hallo Arina en Wiger, Wat een heftig verhaal. Hoe is het nu met jullie?