Help! Een dikke baard onder de boot

Spanje, Gandia

Donderdagochtend om vijf uur vertrek uit Gorinchem, om elf uur zaten we aan boord, in de welbekende hitte snel korte broek aan en ‘aan het werk’. Boot opblazen, water tanken, boiler aan, koelkast aan, zooi opruimen, boodschappen doen, lijnen aan dek leggen, en.... er achter komen dat er een baard van ‘t formaat van Sinterklaas onder de boot hangt, groeiend vanuit een pokdalige huid van kleine schelpjes... Holy Shit!
Meerdere opties: 1: schijt aan hebben maar lekker varen zal het niet.
2: de kant op om een dag keihard te werken.
3: onze steun en toeverlaat Gerard bellen, die laatste is het geworden.
Ik heb hem ontmoet tijdens het vele zwemmen met Tjep, in de haven van Valencia, hij bleek als zzp’er allerlei werkzaamheden aan boten te verrichten, en kent bovendien de maritieme bedrijven in de omgeving. Afgelopen zomer heeft hij al wat zaken voor ons in orde gemaakt; de preekstoel was afgebroken nadat ik er vanuit de dinghy was opgeklommen, en de ankerbediening was niet meer betrouwbaar, niet echt handig, ook was er een klokje van het volvo penta paneel los en hing ergens in de bakskist. Toen we aan boord kwamen had Gerard alles voor ons in orde gemaakt, en de boot ook nog even schoongespoten.
Voor de pokdalige huid met zoute Sinterklaasbaard heeft hij een blik duikers opengetrokken die in een uur tijd met drie man sterk de hele onderkant heeft kaalgeschoren met plamuurmessen.
Vrijdagochtend dus helemaal klaar voor de eerste zeiltocht, qua afstand niet erg ambitieus, Gandia, 30 mijl naar het zuiden, volledig bezeild hoog aan de wind, eerst 12-15 knopen, later tot 34 knopen, de laatste uren met dubbel ingerolde genua nog steeds op volle snelheid, en....in bikini, in Schotland hadden we met deze wind thermo-ondergoed aan onder het zeilpak en
ijsmutsen op.
Gandia, de goedkoopste haven tot nu toe in deze omgeving, wij betalen €19,50, voorzien van een mooi zwembad, een goed restaurant, en strand en winkels vlakbij. Het zwembad slaan we over, een Gin Tonic, douchen en eten bij de club nautico.

Genieten jullie er van! Veel vaarplezier

Marja 2018-09-01 10:00:26

Het klinkt allemaal weer heerlijk! Goed opgelost met die baard. Veel plezier allemaal 😘😘😘😘

Susan 2018-09-01 10:20:44

Er zat toch antifouling van een bijzondere soort op het schip? Werkte dat niet afdoende?

Louis Richard 2018-09-01 11:07:56

Lieve vrienden, Voor deze klus was ik ook graag snel komen overvliegen. Had Frank zijn duikpak maar mee Heel veel plezier samen!

Claudia 2018-09-02 00:17:32

Hallo Arina en Wiger, Ik dacht een tijdje geleden, dat we elkaar mogelijk zouden treffen; jullie nog in Valencia en wij bij Ibiza. Jammer genoeg (nog) niet.... Zo herkenbaar die aangroei. Vorig jaar lagen wij ook in Valencia en waren we voor twee maanden naar huis. Inderdaad schrikken bij terugkomst in de haven. Veel plezier de komende tijd.