Illa de Ons

Spanje, Puerto de Aldan

Donderdag zijn we vanuit Portonovo naar Illa de Ons gezeild, vlak voor de kust.
Dit is het tweede eiland van het Nationaal park dat we aandoen.
We ankeren bij een prachtig naaktstrand aan de noord-oost kust van het eiland, deze keer houden we ons aan de regels; we blijven niet overnachten.
Nadat we ervan overtuigd zijn goed te liggen gaan we met het bootje naar de kant voor een wandeling over het eiland. Een eindje verderop worden dagelijks heel erg veel dagtoeristen gedropt met grote ferries om later op de dag weer te worden opgehaald, een kleinschalig massatoerisme wat enigszins lijkt de botsen met de beperking die wordt opgelegd aan ankerende boten; Je moet reserveren, en vol=vol. Dat dit ook voorkomt merken we enkele dagen later als we voor illa Ciel willen reserveren, drie dagen achter elkaar zit het vol, we hebben uiteindelijk 'geboekt' voor dinsdag en woensdag as.
Het zijn vooral de foto's die jaloersmakend tot de verbeelding spreken en ik kan jullie verzekeren dat het in het echt nóg mooier is.
Na deze idyllische middag varen we, zonder wind, naar de ria de Alcon, een pittoreske ria aan de zuidzijde van de ria de Pontevedra en hemelsbreed liggen we nog geen 2 mijl van het eerste strand in de ria de Vigo af, ik sluit een kaartje bij ter verduidelijking.
Op advies zijn we gaan eten bij een restaurantje aan het water, vlakbij de boot, en aten een lekkere arroz de bogavante: paëlla met kreeft, niet een béétje lekker!
Na 2 nachten in deze ria vertrokken we vanochtend naar strand in de ria de Vigo, echter richting zee bleek er een giga zeemist te bestaan die ons heeft doen omkeren, geen zin in; koud, nat en onveilig.
De rest van de dag hoorden we, hangend achter ons ankertje in de zon met een boekje, de misthoorns loeien, goed besluit!

dat ziet er heerlijk uit!