Southbound Zondag

Ierland, Cork

Om half elf, na een pan vol met bacon & eggs te hebben verorberd, gooien we los en varen naar buiten, bij het fort nog even rustig drijven zodat Wiger foto's kan maken vanaf de kant.
Buiten op zee blijkt de wind toch iets meer dan binnen aan het steiger en al gauw varen we 4 knopen over de grond, er wordt optimaal getrimd; daar heb ik m'n bemanning op geselecteerd!
Het waypoint is geplaatst bij La Coruña: 498,5 mijl te gaan.
Het is zonnig, 5 kn wind uit het zuid-oosten, we zeilen en dat is goed, de windgenerator draait rustig en de hydrogenerator zoemt zacht, beide apparaten wekken stroom op waardoor we de accu's vol houden, de koelkast aan kan blijven en we geen onredabele motoruren hoeven te draaien, die veel diesel kosten en maar weinig opleveren, een goede (en dure) investering.
19u. Hele dag weinig wind maar toch redelijke snelheid, 45 minuten in complete windstilte op de motor gevaren, om 18.45 spi erop en met een koers van 165* ruim 5 kn over de grond, voorste deel van de kajuit vanmiddag al in de wax &shine gezet.
Happy hour met biertje, Italiaanse vleeswaren en muziek, shirtje en zonnebril, straks een gisteren gemaakte Irish stew, lamsvlees met groenten en aardappelen, alles in één.
De volgende dagen koken we, afhankelijk van de omstandigheden, een keer een pastamaaltijd, er zijn 12 goede
hamburgers van Iers rund ingeslagen, een groot pakket tosti's ham/kaas, spek en eieren, spek en kidneybeans voor een captain's dinner, verder voor 3 keer adventurefood, heel veel repen; twix, mars, muesley etc, frisdrank, en ook biertjes voor ons dagelijkse, indien mogelijk, happy hour, met chips of pinda's en muziek.
Verder hebben we 2 ongesneden broden, kaas en ander beleg, toetjes, noodlebekers, cup a soup, heel veel water, appels en bananen, enz...
Van de honger zullen we niet omkomen.