Spiegeltje, spiegeltje...

Spanje, San José

Almerimar bleek een prima haven met vlakbij een groot strand waar vanwege de harde wind nauwelijks badgasten waren en Tjepko dus naar hartelust kon rennen en graven, een idyllisch oord is Almerimar zeker niet, het is een soort Port Zélande met veel horeca, een goede supermarkt en chandlery en de havenfaciliteiten zijn goed. Zo lag de boot aan beide kanten vrij waardoor ik vanuit de rubberboot de hele romp weer heb kunnen poetsen, een vreselijk karwei maar je ziet wel resultaat. Wiger heeft alle fenders, die erg vies waren, ook weer schoongemaakt, anders heeft het poetsen geen zin. Vlakbij ons lag een ander Nederlands schip, zij waren samen (beiden 70+) in drie weken vanaf Zierikzee komen varen, drie of vier tussenstops (!!), het bleek een gezellig stel en we hebben twee leuke avonden met ze doorgebracht.
Pas na vier dagen werd de wind wat minder, ze zeggen hier dat er dit jaar iets extreems aan de hand is met het weer, het is hier veel kouder dan op dit moment in Nederland en windkracht 6 is ongeveer gangbaar geworden, vaak trekt het aan tot Bft 8 à 9! Vrijdag op genaker de baai van Almería over, met flinke snelheid omdat ook nu de wind weer aantrok tot 6, plan is naar San José te gaan en te ankeren in de baai, dit blijkt een meer dan prachtige plek en met de dinghy varen we met een jankende opgewonden hond naar het strand, voordeel van op deze manier naar het strand gaan is dat hij op de terugweg eerst een stuk moet zwemmen en daardoor zandvrij maar wel kletsnat aan boord komt.
Het weekend brengen we door in Puerto de San José, een prachtig vissershaventje, niet verpest door massatoerisme maar met een gezellig strand in het dorp, leuke horeca, een klein hotel, geen hoogbouw, het ligt in een groot nationaal park ‘Cabo de Gata’, een gebied van vulkanische oorsprong met een oppervlakte van ruim 45 Ha.
De mannen van de ‘Guardia Civil’ komen ook nog even op bezoek, kijken een beetje rond, checken alle papieren; ICP, ICC, verzekering en paspoorten, daarna willen ze onze doos met vuurpijlen zijn, die is (gelukkig) nog nooit open geweest en de pijlen waren dan ook al 4 jaar over de datum, maar daar zaten ze niet mee, verder nog een beetje rondkijken onder de vloer en in de voorhut, toen was het klaar, niet aan de ketting!
Maandagochtend besluiten we het weekend hier met nog een dag te verlengen, morgen zal de wind minder worden, zondagavond stond er hier een dikke 9, vanmiddag waarschijnlijk weer.
Morgen zullen we verder gaan, eind van de week willen we in Cartagena zijn en daar een dag of drie blijven