Goede winden, wie draaide er aan de knoppen?

Het Kanaal

Vrijdagochtend bleef ik alleen aan boord achter, zaterdag zou ik Harm en Bart in Porto ophalen en tot die tijd had ik nog een boel te doen. Alle was deed ik in de snelle lavanderia waar ik met mijn fietsje heen ging, de boodschappen voor een week op zee deed ik bij winkels in de buurt, ook op de fiets, en ik richtte de boot ‘zeewaardig’ in.
Zaterdag met een spiksplinternieuwe huurauto naar Porto en die avond eerst een borrel aan boord met wat seafood en daarna nog meer seafood in de stad.
De komende dagen geen seafood, borrels en andere luxe, wél een mooie uitdaging namelijk het oversteken van de Golf van Biskaye en aansluitend door Het Kanaal naar Nederland. In totaal een kleine 750 Nm.
De afgelopen twee maanden stond er steeds een wind uit het Noorden, wat de overtocht niet gemakkelijk zou maken, maar de afgelopen anderhalve week kwam de wind iets meer uit het Westen, waardoor we de oversteek naar Brest, de eerste 330 mijl, in één bezeild rak zouden kunnen varen, tussen halve wind en ‘ met een knik in de schoot’, als dat toch eens zou kunnen
Onze lieve moeder, die vandaag drie jaar geleden overleed, zou doodsangsten hebben uitgestaan, twee van haar kinderen én haar kleinzoon samen op zo’n in haar ogen levensgevaarlijke zeiltocht. We verdenken háár ervan ‘aan de knoppen te hebben gedraaid’, zodat we een relatief veilige overtocht zouden hebben. Toen ik begin juni langs de Portugese kust naar Galicië voer, en de in die tijd normaliter heersende noordenwind plaats gemaakt had voor een nietszeggend briesje uit het Zuiden, precies díe drie dagen, had ik al een vaag vermoeden, maar nu waren ook mijn nuchtere broer en zoon het erover eens, zij zou dit wel geregeld hebben. Niet slecht mam!
We hebben steeds tussen 20 en 25 knopen wind gehad, vooral ‘s nachts trok het soms iets aan, met hoge golven en veel water over dek, maar al met al goed te doen, om de beurt een paar uurtjes sturen, paar uurtjes slapen. Koken was met deze zeegang niet te doen, alleen zondag maakte ik nog een éénpanspot met kip, courgette,asperges, padronpepers en rijst. We aten noodles, kersen, appels, crackers, koekjes, chocolade, snoep, chips, noten.
Veel dolfijnen, donkere nachten met bewolking, regen, hoge golven. De boot liep als een trein en tolde als een tuimelaar, naar de wc gaan is topsport, je aan- en uitkleden nog meer dus wat doe je dan? Alles aanhouden!
Na twee donkere bewolkte nachten met forse regenbuien en windstoten volgden twee heldere nachten met een diepblauwe sterrenhemel en goed zichtbare melkweg, en al doen we niet aan astronavigatie, want we hebben gps met zeekaarten en alles erop en eraan, om koers te houden in een donkere sterrennacht kun je heel goed gebruik maken van de sterren door te focussen op een groepje wat zich voor je zeil of naast de mast laat zien, wel af en toe bijsturen anders komt het niet goed.
Na minder dan vijf etmalen knoopten we vrijdagochtend vast in St Annaland, thuis komen is wel het fijnste.

🌹 voor je moedertje...ben toch blij dat jullie er weer zijn 😍( en snel) nog even en dan genieten oma....🌸

Marga linders 2021-07-16 15:00:38

Fantastisch verslag. Welcome home!

Gaby 2021-07-16 15:23:04

Fijn dat je er weer bent. Wat ben jij een Kanjer !!!!!

Willemien 2021-07-16 16:56:15

Geweldig gedaan! Fijn dat jullie weer thuis zijn.

Ans & Tom 2021-07-16 16:59:34

Weer een mooi verhaal om te lezen. Tot kijk😘

Ankie van Oord 2021-07-16 18:08:10

Schitterende, jaloersmakende foto's.

harry de vries 2021-07-16 18:36:02

Mooi gedaan! Welkom thuis !

Pieter 2021-07-16 19:09:35

Mooi verslag, heel herkenbaar! koken ho maar en niet uit de kleren...! Maar lekker vlot gedaan hoor met deze top-beman/vrouwing.

Marjolein 2021-07-16 19:18:47

Het leest als een roman, jullie reis!! Met een spannend eind en een moeder die van boven haar kinderen een handje helpt. Mooi!! Fijn dat jullie weer veilig terug zijn. 😘

Hansa 2021-07-17 08:38:01

Het leest inderdaad als een roman. Wat een avontuur zeg! En zo mooi dat Harm en Bart ook ondergedompeld werden in het avontuur (en mam toekijkend). Prachtig.