Perrito caliente!

Spanje, Matalascañas

De Spanjaarden hebben een wel heel letterlijke vertaling van een woord dat eigenlijk op de hele wereld in oorspronkelijke vorm wordt toegepast, of níet letterlijk vertaald.
De hot-dog wordt hier 'Perrito caliente' genoemd, (perrito = pup, klein hondje, caliente =warm).
Ze zijn wel consequent dus in het vertalen van alles naar het Spaans, zo worden nog steeds alle films en series nagesynchroniseerd, wat resulteert in een wel zeer matige kennis van de Engelse taal, waar overigens wel aan gewerkt wordt; overal zie je taleninstituten voor Inglés.
Nou heb ik zelf sinds een tijdje een hond en bij het woord hot-dog moet ik echt helemaal niet aan mijn eigen hondje denken, bij het woord Perrito echter wel, dat komt natuurlijk omdat iedereen altijd enthousiast 'perrito' roept in Spanje, als we Tjepko bij ons hebben, op één of andere manier zijn ze ineens allemaal verdacht.
Onze Perrito is er deze keer niet bij, hij logeert bij verschillende mensen die dol op hem zijn en hem zeker niet in een broodje zullen stoppen, dat stelt wel gerust want dát we hem missen!
De afgelopen week hebben we Cádiz en Rota bezocht, Cádiz is een mooi klein stadje (het oude centrum) met veel Moorse kenmerken in de gebouwen en straten, de jachthaven ligt achter de container overslag, echt mooi en rustig lig je hier niet, erg veel deining van de boten die in en uitvaren. Die deining komt niet van de mega cruiseschepen die er elke dag aanleggen, zij varen stapvoets.
Rota is een leuk plaatsje in dezelfde baai, en elk uur varen er ferry's naar Cadiz, voor personenvervoer.
In drie kwartier sta je dan in het oude centrum van Cádiz, dat doen we volgend jaar, we zijn er nu geweest met de boot, en alleen dan mag ik van mezelf een 'kitchdingetje' kopen voor aan boord, meestal een pinnetje, een sleutelhanger of een theedoek, maar van die laatste puilt de kast inmiddels uit en zodoende kocht ik in Cádiz twee pinnetjes, zie foto, en in Rota kregen we van onze meezeilers een sleutelhangertje, ondertussen is het een hele kermis aan boord met al die rommeltjes.
De achterwand van de salon, ja, zo heet het leefgedeelte van een zeilboot heel chique, is vaak het medium geweest om decoratieve theedoeken en ansichtkaarten op te hangen, sinds kort hangt er een handige kaartenbak, gemaakt door mijn broer Maarten, heel mooi vakwerk in onbehandeld teak.

Erg grappig, voor je het weet heb je net zo'n kermis aan prullaria aan boord als wij op Alonnisos, het lijkt hier wel Volendam. Liefs!

Tjitske 2017-09-23 17:07:52

Ziet er allemaal weer stress-vol uit jongens, het blijft tobben!