Tot de laatste druppel?

Spanje, Moaña

Het ging zo door, weinig tot geen wind, veel dolfijnen die helaas niet erg fotogeniek bleken, en lekkere versnaperingen van tijd tot tijd. De nachten waren donker en fris, de dolfijnen trokken zich daar niks van aan, regelmatig lichtte er een streep fluoricerend water op naast de boot, waren ze er weer.
De voorspelling dat we dinsdagnacht wind zouden krijgen kwam niet uit, dus we hadden de diesel letterlijk tot de laatste drup nodig. Einddoel was Moaña, maar minstens een uurtje dichterbij zijn we eerst maar even gaan tanken, want het laatste uur stond het metertje écht op nul, en dat voelt niet goed, al komt er altijd een oplossing als de tank echt leeg zou zijn; ankeren, één van de vele kleine vissers aanroepen, eigen dinghy opblazen en een jerrycan gaan halen, maar het bleek niet nodig, en waar ik zéker 190 liter dacht te kunnen tanken zat het ding vol bij 144 liter, rara?
Óf het metertje is door een bezorgde monteur zó geplaatst dat er altijd diesel inblijft als je denkt dat ie leeg is, óf we tanken niet goed af en stoppen bij 't eerste sein van de tanktuit dat ie vol zit terwijl hij gewoon een 'boertje' moet laten en dan weer verder gevuld kan worden, óf de tank heeft slechts een inhoud van 150 liter en niet van 190 zoals in het boordboek staat.
Ik denk dat de eerste optie de meest waarschijnlijke is, maar het fijne is wel dat we nu weten dat doorvaren tot ' nul' geen problemen geeft waardoor de motor ontlucht moet worden.
We zijn weer in Galicië, en het regent hier, helemaal niet erg want jullie hebben éindelijk het welverdiende zomerweer, geniet er met zijn allen van en dank voor alle leuke reacties op mijn blog, ik blijf schrijven.

Ik heb dit ook weleens meegemaakt. Tanken op volle zee met een flinke zeegang. Niet fijn. Leuk jullie bijna dagelijkse commentaar! Goede vaart. Controleer de tank eens halverwege op de gevaren motortijd op het metertje veilig gevoel. Wiger OK

Louis en Josje 2021-06-02 16:28:49

Beter dan wat wij ooit meemaakten in Griekenland: meter nog helemaal niet op 0, maar toch al lucht happen op golfen van de Ferry 🚢, met alle gevolgen van dien. Mooi dat jullie er zijn. Nu nog mooi weer! Groet aan Pieter en Frits en Wiger.

Frank 2021-06-02 18:32:49

Gelukkig is de overtocht probleemloos en snel verlopen! Jammer van de niet foto gewillige dolfijnen. Dit lijkt me zo gaaf als ze je vergezellen naast de boot. Je hebt goed voor je bemanning gezorgd Arina zo te oordelen naar de inhoud van je pannen. In Nederland is eindelijk de zomer begonnen. Ook hier is het nu eindelijk heerlijk om buiten te vertoeven. Snel weer naar Wiger en Tjep toe, We horen wel weer van je, X

Claudia 2021-06-02 19:41:33

Ja, blijf maar schrijven, heel leuk om het allemaal te lezen. Hier inderdaad mooi weer. Fijne dagen xxxjes groet Ankie