Waterford

Ierland, Waterford

Op tweede pinksterdag zijn we, met een volle dieseltank, naar Greystones gevaren, het waaide niet of nauwelijks waardoor we alles op de motor hebben gedaan. Greystones is een stadje met veel vergane glorie, de crisis heeft zijn sporen hier nagelaten, maar inmiddels is er duidelijk sprake van economische groei, er wordt gebouwd en niet alle restaurants zijn gesloten.
Wijn is hier in Ierland wel een 'dingetje'; een fles waar wij een euro of 6 voor betalen bij appie kost hier al gauw tegen de 20!
Het mag de pret niet drukken en Spanje zal het straks ruimschoots goedmaken, evenals de seafood, waar ze hier in Ierland ook niet echt van zijn, althans op de plekken waar we tot nu toe geweest zijn. De supermarkten hebben wél hoge kwaliteit spullen dus we eten meestal aan boord.
In Greystones de laatste avond met Anne en Vincent bij een Indiaas restaurant gegeten, dinsdagochtend zijn ze met de bus naar het vliegveld in Dublin gegaan, we hebben met hen ruwweg 220 mijl gevaren, hadden ontzettende mazzel met de wind die heerlijk uit een noordelijke hoek kwam. Het waren tien geweldige dagen, qua zeilen, Anne en ik hadden eigenlijk nog nooit echt samen gezeild, behalve vroeger op de Amer toen we ook zeilles gaven aan de kleine kinderen van de vereniging in Optimistjes. Toen zijn we eens samen in het 'edeltje' van haar ouders op een ondiepte beland ergens op de Amer, waarschijnlijk met ieder een glas wijn en totaal niet oplettend, en de ouders maar denken dat hun kinderen veilig waren bij ons!
Oh ja en we hebben Harms Drifter eens vanuit Zeeland terug naar Drimmelen gevaren, ook met zijn tweeën, maar op zee dus nog nooit, dit was een leuke ervaring, en ik heb er weer goede zeilmaatjes/bemanning bij, Anne en Vincent.
Ook qua gezelligheid waren het tien leuke dagen, lekker gegeten en geen onvertogen woord, is toch altijd afwachten met zijn vieren op een boot.
Grappig dat wij allebei een landrot hebben gevonden en er allebei zeerotten van hebben weten te maken, hihi!

Vanaf Greystones is het nog 150 mijl naar Kinsale, waar zaterdag 28 mei Bart en Harm aan boord komen om samen met mij naar La Coruña te varen.
Vanuit Greystones zeilden we, voor het eerst met tegenwind, naar Arklow, 25 mijl verderop, om de volgende dag met een prettig rustige zee, weinig wind uit het noordwesten, afwisselend met motor en met zeilen de zuidoostkust te ronden. Het stroompatroon is hier bijzonder, als je op het juiste tijdstip vertrekt heb je een uurtje of 8 stroom mee, 6u losgooien dus! We maken altijd onafhankelijk van elkaar een planning, alle pilotes en stroomatlassen raadplegend en soms komen we ieder tot een ander plan maar deze keer stonden onze neuzen gelukkig precies dezelfde kant op.
Onderweg de eerste uren windstil, rond 9u gingen we zeilen, en de rest van de dag alleen de motor erbij wanneer we onder de 5 knopen over de grond gingen, we wilden het liefst naar Waterford omdat het een leuke stad schijnt te zijn, maar dit was in totaal 80 mijl. Alles zat mee, zelfs de zon ging schijnen, en de stroom deed een deel van het werk.
Het ronden van een kaap is altijd een beetje spannend; inshore een kolkende zee ivm relatieve ondieptes en het weer is altijd een beetje afwachten, maar het viel allemaal erg mee, wind bleef helaas net iets te veel uit, we namen een route langs Kilmore, een goede haven maar waarschijnlijk een beetje saai om langer te blijven, maar wel de mogelijkheid om daar naar binnen te gaan, uiteindelijk hebben we Kilmore rechts laten liggen en zijn doorgevaren naar Waterford, een stad een mijl of 15 landinwaarts aan een flink stromende rivier. De laatste twee uur buien en variabele wind uit west tot noordwest, om half 7 lagen we heerlijk afgemeerd en zijn lekker gaan eten bij een Frans restaurant.
De komende dagen wat minder mooi weer en harde wind voorspeld dus blij dat we op een leuke plek liggen, én blij dat we al zo dicht bij Cork zijn! Nog slechts 60 mijl te gaan...
De series zijn weer uit de kast, nu bezig in Top of Lake, een Britse crimeserie die zich afspeelt in Nieuw Zeeland, thuis heel even Netflix gehad en vanwege gebrek aan interesse weer opgezegd, aan boord kunnen we er wel van genieten, zo lang het te koud is om aan dek te zitten 's avonds.
Foto's van zee, zee en nog eens zee, en de zuidoost kaap van Ierland.

Fijn dat jullie het zo gezellig hebben! Wij zijn nu in Volos en hebben net heerlijk drankjes en hapjes ( octopus) genomen aan de boulevard! Wijn kost hier 2 euro. Morgen zeilen wij door naar Alonissos.wind staat gunstig!

Jacqueline 2016-05-19 20:31:33

Geweldig zeilen. We zijn jaloers maar bekijken het ook met enige weemoed want we hebben onze Cadans verkocht. Jullie weten waarom maar het blijft raar om geen boot meer te hebben als je meer dan veertig jaar varen achter je hebt. Geniet er maar van en we leven mee met jullie reis. groeten, goede vaart. We hopen ergens nog eens bij jullie aan boord te mogen komen.

Louis en Josje 2016-05-20 19:32:59

Dat zouden wij ook heel erg leuk vinden, ergens in august?

Schotland2015 2016-05-20 20:30:46

ja en dan snap ik nu waarom ik geen contact heb via de app. wel leuk om deze blog te volgen. Goede vaart . ik volg het harry