Loch Sunart

Verenigd Koninkrijk, Ardnamurchan

Tot maandag in Oban gebleven, heerlijk relaxed, gezellige ontmoetingen, de neuringlijn aangepast na tips en tricks van een Nederlands stel met wie we een Bourgondische avond aan den dis hebben doorgebracht. De nieuwe neuringlijn heeft een dunnere lijn, metaan het uiteinde een zwaar gewicht dat de bal niet onder water trekt maar wel zorgt dat ie precies boven het anker blijft, en in te stellen op waterdiepte, dan nóg moeten we hem niet laten ontsnappen!!
Maandag helemaal naar Salen in loch Sunart gezeild, bijna 40 mijl, heel de sound of Mull was pal tegen en hebben we hard gewerkt om op te kruisen, tot 25 knopen wind. Op bijgesloten foto's van de route lijkt het of we een stuk over land zijn gevaren boven Tobermory; de verder uitvergrote foto's laten zien dat we er rakelings langs zijn gezeild. Halverwege het loch is een piepklein haventje gebouwd, er kunnen maximaal 20 boten liggen aan het pontoon wat voorzien is van water en stroom en keurige voorzieningen op de kant. Dit is typisch een particulier bedrijfje, gerund door een echtpaar dat in de vier maanden dat het seizoen kort is dag en nacht aanwezig is en hun uiterste best doet alles in orde te houden, wat een verschil met de Oban Marina waar amper toezicht is.