Ibiza, Formentera en Espalmador

Spanje, Santa Eulària des Riu

Zondag laten we het vaste land achter ons en zetten koers naar Ibiza, zo’n 50 mijl 80 graden op ‘t kompas. Eerst op de motor omdat het nauwelijks waait, het grootste deel gelukkig toch op zeil, de wind steekt hier meestal wel op.
We ankeren in een baai aan de westkust, zwemmen en chillen (beetje niksdoend rondkijken in de baai), boekje, hapje, drankje, muziek komt van de kant, drukte is er op ‘t strand en wij blijven lekker aan boord.
De volgende dag San Antonio marina, dure haven (€80,-) maar hiervoor krijgen we wel alle vier een glas bubbels (à €10,-), dus dan is het ineens weer een goedkope haven, en dat is het ook in de zin van ‘ordinair’; veel vreetschuren, vette getatoueerde Engelsen, niet echt een idylle maar we tanken water en diesel, en doen een rondje lavanderia en supermercado.
Volgende dag naar Formetera, waar we ankeren in de meest azuurblauwe baai ( cala Saona) van de Balearen, de foto’s zijn niet bewerkt, maar liegen er niet om, ook hier muziek, strandgangers en een wit vierkant hotel op de kant.
Zo kabbelen we de hele week voort, van baai naar baai, ankerend, maar ook gebruikmakend van een mooring waar dan wel dik voor betaald wordt (€ 42,-), dit was op Espalmador en marinero’s in dinghy’s checken elke boot letterlijk in; ze komen aangevaren, kijken of de bootsnaam in hun boekje staat, nemen je lijn aan en leggen hem door het oog van de mooring.
Op Espalmador komen veel dagjesmensen met een grote boot naar het strand, na een paar uur moeten ze weer de boot op en krijgen lunch of diner, big business!
Op vrijdag varen we naar Santa Eulalia op Ibiza, we krijgen een mooie plek aan de buitenkant waardoor vrij uitzicht, en betalen op het nippertje slechts €80 per dag; deze prijs geldt voor boten met een lengte van max 12,60 maar met onze 12,70 mochten we de plek proberen, afhankelijk van de plaats waar de mooringlijn op de bodem ligt en waar deze aan dek bevestigd wordt zou het net wel of net niet kunnen, we hadden geluk maar het scheelde niet veel, en dan hadden we een plek voor €120 per dag gehad, Yes, this is Ibiza!
Santa Eulalia blijkt, in tegenstelling tot San Antonio, een leuke haven in een prettig stadje, horeca en winkels in de haven en een gezellige boulevard en binnenstad op loopafstand.
Met huurauto op zaterdag naar Ibiza city, leuke oude stad boven de baai, beneden nieuw, groot en druk, blij dat we met ons bootje in een wat rustigere haven liggen.
Morgen zullen we naar een baai in het noord-westen gaan, Portinatx, in de loop van de week zeilen we naar Mallorca.
Frank en Herma zijn vandaag van boord gegaan, ze verblijven nog tot donderdag in een erg mooie B&B, waar we vandaag ook even zijn gaan kijken.