Blaffende honden

Spanje, Ayamonte

In Ayamonte op de mooiste plek van de haven, met uitzicht op de rivier had Tjepko veel om zich over op te winden;
Langszeilende kleine bootjes, waterscooters, honden ( vooral grote zwarte) op straat aan de overkant, én de boot in de tegenoverliggende box, ogenschijnlijk 'bewoond' door een in eerste instantie erg vriendelijk Spaans echtpaar waarvan de vrouw zich nauwelijks liet zien en de man erg veel te doen had.
Hij werkte aan zijn boot, het ene moment stonden er grote verfpotten ( reden tot blaffen), een ander moment stond er ineens een kooktoestel met heerlijk geurende pan aan dek (weer een nieuw object, dus...)
De reden dat ik denk dat zij er wonen was de grote gele schotel die naast de boot op het steiger gemonteerd was en die Tjepko af en toe inééns in het vizier had, behalve er tegenaan plassen vond hij ook dat hij er wel iets over te blaffen had, en soms kwam dit ineens uit het niets en rende hij er keihard blaffend naar toe, waarop mevrouw 'blaffend' naar buiten kwam.
Een ander moment stond er een werkbankje, dan weer hingen er allerlei doeken, volle vuilniszakken, kortom Tjeps instincten werden flink geprikkeld.
Gisterenochtend ben ik in mijn beste Spaans excuses gaan maken en toen bleek dat ze niet een béétje boos maar echt zíedend 😳 waren, en dat als die hond nog één keer geluid zou maken hij de boot los zou gooien, zijn vrouw bleek ziek en overprikkelbaar, begrijpelijk maar... we kunnen hem geen pleister op de bek plakken, dus Wiger mét Tjep naar de havenmeester om een andere plek te vragen.
Ik denk dat Tjep het Spaans van de boze buurman kon verstaan want hij heeft de hele verdere dag niet geblaft, maar we zijn wel 50 meter verderop gaan liggen.
Bijgevoegd een foto (met toestemming) van de inmiddels niet meer boze buurman, met wie ik een aardige conversatie in 't Spaans heb gevoerd, je ziet hierop goed wat Tjep bedoelt😂
Inmiddels heb ik de hele boot via het kleine bootje in de was gezet, een hels karwei maar wel dankbaar en Tjepko hield me al die tijd gezelschap in het bootje, mét zijn leeuwtje, via de spiegelende romp zag ik zo dat hij zijn leeuwtje wilde leren zwemmen, gelukkig bleef het beestje drijven🦁
Ondertussen zijn we flink aan het bevoorraden want zondag gaan we de zee op, naar Galicië, hopelijk hebben we niet het hele traject tegenwind, wat wel de heersende wind is langs de Portugese kust deze tijd van het jaar. We hebben 65 liter extra diesel in jerrycans, die kunnen veilig vaststaan in de bakskist, maakt een totaal van 250 liter, bij heftige tegenwind óf te weinig wind zullen we het hard nodig hebben, verder de vloerruimtes vol met flessen water en nog wat extra grote kannen, én natuurlijk lekker eten, veel lekker eten, veelal éénpans met lekkere verse dingen. Als ik tijdens het koken maar een beetje naar buiten kan kijken dan komt het goed, ondanks de zeehobbels, ter voorbereiding hierop maar even een paar dagen 'droog', is mijn voornemen.

Fijn om weer wat te horen...hard gewerkt Arina 👌🏼tjepco breng leven in de brouwerij....goede vaart 🖐 hier kom het zonnetje ook🌞( eindelijk) lieve groet

Marga 2021-05-27 11:27:11

Spaans temperament! Boot ziet er goed uit!

Marjolein Schouten 2021-05-27 12:22:13

O, o, o, die Tjepko. Maakt het wel levendig! Goed aan het voorbereiden! Romp inderdaad als een spiegeltje. Goede vaart en tot in Galicië!

Frank 2021-05-27 13:17:03

Ach die tjepco🤗😃 Goede en veilige reis😘