De mast in!

Spanje, Muros

Woensdag vertrokken we in wisselvallig weer vanuit Finisterre in zuidoostelijke richting, naar de Ria de Muros, met een west tot noordwesten wind, goed bezeild dus, en maar een kleine 20 mijl.
Onderweg de ene bui na de andere, waar zelfs één keer
40 knopen luchtverplaatsing uit kwam, ahum, gelukkig hadden we de genua al een flink stuk ingerold toen het meer dan 20 knopen ging waaien, tijdens die 40 knopen ging het zo tekeer dat de zee er even vlak van werd, met hevige regen en hagel.
Nu deed de windmeter het wel, bij weinig wind niet, daar willen we nog naar kijken.
In Muros wacht ons een warm onthaal door Rolf en Toos van de 'Matsya', we hebben hen in La Coruña ontmoet en zouden elkaar hier weer zien, erg gezellig!
De volgende dag ben ik, kleine aap was naar huis dus moederaap moest zelf, de mast in gegaan om de windmeter eruit te halen, we hebben 'm getaped met dacron zeilreparatietape in de hoop dat het vaantje zich daardoor iets beter zou richten en het lijkt te werken.
Rolf had een goede klimstoel en Wiger en hij hebben me met 2 spivallen naar boven gelierd, daar kon ik het ding gemakkelijk losdraaien en mee naar beneden nemen.
Ondertussen heeft Toos één en ander op de gevoelige plaat vastgelegd, en de tweede keer heb ik mijn phone meegenomen om een leuk bovenaanzicht te kieken.
's Morgens hadden we 2 aantrekkelijke ogende krabben gekocht aan de haven, die na 20 minuten koken in zout water vanavond de borrel zouden gaan opleuken, met succes!
Daarna ging er een grote kip op de Cobb, kleine kippen hebben ze hier in Galicië niet maar met zijn vieren kwamen we een heel eind.
Een ander 'dingetje' is onze dekwaspomp; we hebben hem nog nooit gebruikt omdat we niet wisten hoe en met welke aansluiting, Rolf blijkt echter van alle markten thuis en in no-time zit er een mooie Gardena aansluiting op de plaats waar altijd een vaag koppelstuk zat waar niks op paste.
Met deze dekwaspomp kunnen we met buitenwater het dek wassen, handig als er een dikke meeuw gepoept heeft, bijvoorbeeld...

Klinkt weer avontuurlijk! Erg leuk. Het weer mag wel beter geloof ik. Tot gauw.

Frank 2016-06-18 00:45:58

Stoer hoor, de mast in, durf ik niet. We stuurden je een vraag per email. Benieuwd naar het antwoord.

Maaike 2016-06-18 04:31:55

Met rood gelakte nagels de mast in....( wat is dat hoooooog). Sexy en stoer !!!