Zonder wind

Portugal,

Zondagochtend rond half elf hebben we los gegooid om vanuit Ayamonte naar Vigo te varen, windvooruitzichten zijn goed te noemen; waar normaal gesproken een stevige wind tegen blaast langs de Portugese kust, zullen we de komende dagen bezeild kunnen afleggen, dit betekent niet kruisend tegen de wind in 'beuken' maar koers recht op het doel af kunnen zetten. Regelmatig zullen we weinig tot geen wind hebben, dat begon al direct de eerste dag, 80nM naar kaap St Vincent met nauwelijks wind op de motor.
De eerste nacht ging het toch nog waaien en hebben we een uurtje of vijf stevig aan de wind kunnen zeilen, het was bewolkt, geen maan of ster te zien, dus stekedonker, maar afgezien van een enkele visboot is er geen hond op zee, die visboten zijn tegelijk wel het lastigst omdat ze geen koers houden, niet te vertrouwen dus altijd blijven opletten. In de ochtend zakte de wind weer weg en moesten we weer op de motor varen.
Het is erg gezellig met zijn drieën, we eten lekker en zien af en toe een schooltje dolfijnen of een walvis boven komen.
Rond zes uur ( Portugese tijd vijf uur ) maandagmiddag varen we op de hoogte van Lissabon, we zien geen kust, zijn te ver buiten om die te zien.
Vanavond een Indiase stoofpot in de snelkookpan, gisteren Marrokaanse lamspot met dadels en abrikozen en quinoa.
Wiger verblijft met Tjep in een prettig oord bij Coïmbra, heeft het ook erg gezellig daar, Tjep mag niet in het zwembad maar er is een riviertje waar ze samen gaan zwemmen.
Vanaf Cascais is de koers pal Noord, nog zo'n 220 mijl te gaan, overwegend op de motor

Wat een avonturen beleven jullie. Hoe lang kunnen jullie wegblijven ? Goede reis stay safe

Conny Helmer 2021-06-01 10:03:33

Fijn dat het weer meezit op dit traject! En handig hè, die snelkookpan! Zie ook mijn artikel in Zeilen april 2018. Hier staat de Fesenjan te pruttelen.