Felle zon, stevige wind, lagerwal

Spanje, Portonovo

We zijn inmiddels alweer een week aan boord, na de eerste dag wat bevoorraden en acclimatiseren, regende het donderdag de hele dag op z'n Schots, miezer, met als enige grote verschil de temperatuur, die ver boven de 20 graden lag, we bleven liggen in Vilagarcia, heel lui, en zijn de volgende dag, op Wigers verjaardag gaan zeilen, met een zacht windje naar een baai een mijl of vijf verderop, nog steeds heel erg lui. Onderweg kom je veel viveros tegen, de schelpenkwekerijen waar ik al eerder over schreef, in eerste instantie lijken ze enorm in de weg te liggen, ondanks hun zeer geliefde product, maar je kunt er gewoon tussedoor varen, zonder gevaar voor ankerlijnen, omdat deze drijvende kweekbanken vanuit het midden aan de bodem zijn verankerd.
Ook liggen ze vrij netjes in banen en staan de velden goed aangegeven op de kaarten.
We hebben thuis bij Datema, een grote nautische boek- en kaartenwinkel die sinds begin dit jaar tegenover ons huis zit, de Admiralty kaarten van de ria's aangeschaft, ter aanvulling op de navionics in de Ipad en de Imray die we ook al hadden van dit gebied.
De volgende dag hebben we ingecheckt om bij Isla Salvoras te ankeren, één van de eilanden die bij het Nationaal park horen. Dit was een unieke baai, waar we geankerd hebben en voor de nacht zijn blijven liggen. Dit laatste was achteraf niet zo handig; de wind draaide en nam toe waardoor het toch wel erg lagerwal was en we bovendien bij laag water af en toe de grond aantikten, oei! Hierop hebben we de ketting een paar meter ingehaald, en na het laagste water was het probleem snel, al duurt het 's nachts eeuwig, opgelost. De nachten zijn hier sowieso erg lang; het wordt rond 22u donker en pas om 7u weer licht, om half 8 gingen we, met nog steeds behoorlijk wat wind, ankerop. Dit kostte nog genoeg moeite, ons anker graaft zich lekker in, maar met geduld en af en toe een peut gas (daar is Wiger voor opgeleid) voeren we 10 minuten later naar de ria de Pontevedra waar we naar Portonovo gingen, een kleine, goed gefaciliteerde haven, en waar we de ontbrekende nachtrust inhaalden.

Ziet er geweldig uit! Hier hebben we herfst, ook fijn, xx

Tjitske 2016-08-10 13:44:52

mooie foto's.

harry 2016-08-10 21:37:41

Dit zijn wel andere foto's dan die van vorig jaar. Wind, lagerwal of regen is wel heeeel anders bij 20 +graden.... Een mooie omgeving om een nieuw levensjaar te starten!! Liefs

Hansa 2016-08-10 21:58:42

Te laat maar alsnog: Wiger, van harte gefeliciteerd. Fijn dat jullie blij zijn met de boeken en kaarten. Geniet verder lekker.

joop en marja, datema amsterdam 2016-08-11 20:07:12

Wat ziet het er heerlijk uit en el capitano ook geheel op zijn gemak zie ik. Geniet !