Puerto de Santa Maria

Spanje, El Puerto de Santa María

Ons plan om vanuit Rota met het voetveerpont naar Cádiz te gaan moest worden bijgesteld; 'prohibido para perros', helaas,, maar zonder Tjepko gaan we niet een hele dag op pad, en zeker niet zo ver, maar Rota was in geen enkel opzicht een straf
Na een paar dagen Rota zijn we de baai overgevaren naar Puerto de Santa Maria, vooraf keurig telefonisch in mijn beste Spaans een ligplaats besproken. Het is een clubhaven aan een stromende rivier met een fantastich clubgebouw, zeg maar: goed restaurant.
Hiervandaan werd lang geleden de Sherry verscheept naar allerlei plaatsen in de wereld, totdat een spoorlijn de havenplaats overbodig maakte voor dit doel. Verschillende bodega's zijn te bezichtigen, dat hebben we niet gedaan, te lui.
Wél hebben we een fietstochtje door het stadje gemaakt, eerst naar het strand met Tjep zodat hij zonder schuldgevoel achtergelaten kan worden op de boot, die we dan wel altijd afsluiten. Het strand is overdag niet te doen met Tjepko, hij wil rennen en spelen met alle kinderen die ballen over en weer gooien, 's Morgens is prima, dan is het strand van de honden met hun baasjes, die allen netjes de poep opruimen, in tegenstelling tot de paardenbezitters die er héél duidelijk die ochtend ook hadden gelopen, gelukkig wordt er uitgebreid schoongemaakt voordat de, vaak ook erg vervuilende, badgasten weer komen. Daarna dus de fietstocht, eerst bekeken we de Real Plaza de Toros van Puerto de Santa Maria, de stieren arena uit 1880 was vrij toegankelijk zonder tour en zo, zie foto's, daarna kwamen we bij de oude katholieke kerk, waar nét de mooi geklede communicantjes naar buiten kwamen, voorzien van de toestemming voortaan deel te nemen aan de heilige communie, de meisjes in mooie 'bruids' jurkjes, de jongens veelal in matrozenpakjes, en de ouders in hun mooiste kleding , om daarna de hele middag te eten en te drinken in de volop aanwezige en altijd florerende Spaanse horeca.
We vervolgden ons tochtje naar het Castillo de San Marcos, ook hier lieten we het erbij, geen bezichtiging, gewoon een beetje rondkijken, onder andere naar een mooi paard dat van zijn baas een parasolletje op zijn hoofd had gekregen tegen de zon. De koffietjes zijn hier heerlijk, voor Wiger de café solo en voor mij de cortado, een solo (espresso)met een beetje melk, meestal voor een euro of iets minder per kopje.
Het leven aan boord is weer lekker: @ blij met de bimini, een bootontsierende constructie van stalen buizen met tentdoek waaronder je heerlijk in de schaduw kunt zitten & klein dagelijks (liefst 2) schoonmaakrondje om Tjeps haren (zie foto) en meegebracht zand te verwijderen# boeken boeken, ik lees nu ' Tiergartenstrasse' , over een Amerikaan die met zijn gezin in 1933 naar Berlijn gaat om als diplomaat te werken en wiens dochter spion wordt voor de Russische geheime dienst, op advies van Wiger, en hoewel ik niet van de geschiedenisboeken ben: dit is een aanrader! @Lekker eten, vaak aan boord vanwege Tjep, die hier ook weer elke dag vers vlees krijgt bij zijn brokjes ( gekookt), wij maken schelpen, kreeft, stoofpot, heerlijk! # tochtplanning, we willen morgen doorvaren richting Gibraltar, via Barbate, de wind was de afgelopen week erg hard en tegen, algemeen advies is om op rustigere omstandigheden te wachten, dus morgen naar Barbate, wat niet leuk schijnt maar we een prima tussenstop, en dinsdag naar Gibraltar, waar de nodige spullen in watersportwinkels kunnen en zullen worden gekocht: harpen en katrollen om de loopplank verder in orde te maken; op de middellandse zee leg je vaak aan met de kont naar de kant, met de boeg aan een anker wat de haven al heeft neergelegd, 'in de laag afmeren' heet dat, maar daarvoor moet je je spullen wel op orde maken.
Ons kontje is nogal smal en daarom heeft Bart een oersterke lichtgewicht plank gemaakt die met een 'vork' om de achterstag heen kan liggen, als alles klaar is laat ik het zien.
Verder moet er nog een nieuw toilet komen, misschien dat we die in Gibraltar alvast kopen, om 'm later te (laten Frank!) monteren.

Ziet er fantastisch uit xx

Tijtske 2018-05-20 18:05:34

Heel veel succes door de straat van Gibraltar. Klinkt allemaal weer fijn en lekker. Liefs xxx

Anne en Vincent 2018-05-21 12:22:19

Wow, wat een heerlijke verhalen weer!! Lekker genieten daar 😘 Mijn Spaans is niet zo goed maar: 'prohibido para perros‘ betekent: verboden voor honden? Ik ben ook lui, te lui om t op te zoeken😉 Goede reis verder. @Frank: waterpomptang meenemen !!

Susan 2018-05-22 08:10:07

Heerlijke verhalen, Leuke foto’s....zeker die van mijn dikke vriend! We missen hem wel en dachten even we halen hem met alle plezier op na zijn misselijke dag aan boord! Liefs,

Claudia 2018-05-22 22:37:45

Arina, Je stuurde een app om foto’s te bekijken... Kan je deze nogmaals sturen. Ik heb hem niet meteen geopend en ben hem nu kwijt!!! Xxx