*Whisky festival op Isle of Islay*

Verenigd Koninkrijk, port ellen

Zondagochtend om 4 u vertrokken uit Noord Ierland, op weg naar Islay, eiland met 8 whisky distilleerderijen, waaronder Bowmore, Laphroaig en Ardbeg. Na een best wel heftige tocht over een behoorlijk wilde zee, komen we om 11u aan in Port Ellen, waar in het kleine en zeer ondiepe baaitje een pontoon gebouwd is waar amper ruimte is om te manoeuvreren maar we heerlijk met de neus in de wind hebben aangelegd. Het is druk vanwege het pinksterweekend, en het blijkt deze week ook nog eens het whiskyfestival te zijn, waarbij elke dag één distillery open dag heeft en wat veel toeristen trekt, behalve Engelsen en Schotten ook veel uit Nederland en Duitsland, sommige optimisten staan hier zelfs, exposed to the wind, met een tentje op een veldje, brrrrr!.
Voor Sterre was het een heftige eerste zeiltocht, die ze dapper heeft doorstaan, eerst liggend in de voorpunt waar haar bed is, maar later is ze wijs naar de achterhut verhuisd waar ze niet steeds zoveel omhoog stuiterde. Onderweg wind uit het noordwesten, het was nét bezeild, maar variërend van 12 kopen tot gusts van 26 knopen, beetje onrustig wel.
De volgende dag maken we een bustour over het eiland, waar vooral schapen wonen, geen snelwegen zijn, en slechts een paar kleine dorpen waar het vanwege het festival gezellig druk is. Onderweg lunchen we in een piepklein haventje aan de sound of Islay; het water dat stroomt tussen Islay en Jura, en dát het stroomt; de ferrie verplaatst zich als een krab om aan de overkant te komen! De langoustines, local catch, smaakten ons heerlijk, met een fles witte wijn, niks mis mee.
Vandaag een wandeling naar de open dag van Laphroaig welke tevens zijn 200 jarig bestaan vierde, whisky proeven, rondkijken, taart eten.
Al is het weer slecht voor mei, het is goed te doen hier als je niks moet, en je enige zorg is welk boek je hierna gaat lezen want het koel houden van bier, wijn en andere levensmiddelen, wat normaal gesproken in de zomer aan boord ongeveer je grootste zorg is, is in dit klimaat een 'eitje'.

Leuk om jullie verslagen te lezen, het voelt alsof we er een beetje bij zijn! Al zijn jullie nog maar kort weg, ik denk dat het absoluut niet zo voelt. De operatiekamers, het ziekenhuis,het afscheid van Wiger, jullie 'business as usual' in Nederland zal naar de verre achtergrond geschoven zijn. Gelukkig dat de voordelen van de, voor deze tijd van het jaar, te koude temperatuur door jullie gezien worden. Hopelijk gaat het weer toch wat beter worden, voor hier in Nederland geldt hetzelfde. Wij hebben met Pinksteren 4 dagen gevaren op het IJsselmeer op een klipper. Was een bijzondere ervaring om dit met Lieke en Reinoud en alle kinderen te doen. Indrukwekkend groot schip ( vond ik tenminste) en veel bedrijvigheid aan boord. In alle opzichten. Reinoud voelde zich goed wat de dagen met elkaar extra fijn maakte. Zo verdrietig te weten dat dit ieder moment kan veranderen. Bert en ik volgen jullie berichten met lichte jaloezie :) Geniet!! xx Hansa

hansa van ramshorst 2015-05-26 22:07:42

Ziet er weer goed uit jongens, even een vraag: halen jullie de Brecknell en eventuele andere weerkaarten van het internet of via de korte golf met computer programma? Ik kreeg afgelopen jaar maar moeizaam kaartjes door via korte golf van de bekende weerstations.

Pieter en Esther 2015-05-27 22:12:00

Hoi pieter, we hebben simkaarten van hier in de ipads maar t bereik is vaak slecht, echter in de pub is het altijd goed. Daarnaast ben ik erg blij met de navtex waar meerder malen per dag een update per gebied wordt gegeven, recht van de met office marine, en wat aardig betrouwbaar blijkt. Zij geven sowieso een overzicht van het weerbeeld van Europa vanuit de Bracknells.