Réparaciones

Spanje, Huelva

Ons superluie verblijf in Sanlúcar de Guadiana hebben we nog tot zondag gerekt, het was er heerlijk rustig, met veel ruimte om Tjep los te laten, als hij 'iets' moest sjokte hij even de boot af, zocht een boom om tegenaan te piesen en kwam rustig weer terug. Ook was er een perfecte tapasbar 100 meter van de boot, en een helling waarvandaan we lekker konden zwemmen. We hadden een zeer opmerkelijke buurman op een bootje van 6 meter lang, grotendeels open met voorin onderdeks een ruimte om te slapen, en met een wel heel erg 'gipsy' uitstraling, ' een echte zonderling', had Wiger zich al laten ontvallen. Ik had inmiddels een praatje met hem gemaakt, het bleek een keurige Engelsman die sinds 2 jaar weduwnaar was en dit bootje zelf gebouwd had om in zijn eentje op te wonen.
Op een ochtend merkte Wiger, vraag me niet hoe het kan, dat de stuurstand een bepaalde axiale frictie had, dit hadden we een paar jaar geleden ook en is toen gereapareerd in Schotland, kon overigens geen kwaad, maar voelt toch niet goed. Enfin, dealer gebeld, handleiding gemaild gekregen, kindkandewasdoen, zou je denken...
Maar na twee lagen verwijderd te hebben; het kompas en de ring waarmee hij vast zit, eigenlijk dus 1 laag, kwam de volgende, een stuk of 8 flinke schroeven hielden het operatiegebied voor ons verborgen, totaal geen beweging in te krijgen! Help, dit moet worden uitgeboord, of een nieuwe unit erop, het wordt in elk geval niks!! Zo tierde Wiger een eindje heen en weer, een belletje hier, een praatje daar, een grotere schroevendraaier gekocht, oeioeioei!!
Tot ik hem voorzichtig opperde tóch eens met de 'zonderlinge' buurman te gaan praten, zelf zijn boot gebouwd, de hele dag aan het klussen...
En jawel hoor, deze alleraardigste Charles bleek een marine engineer te zijn geweest, en serieus, na anderhalf uur was het probleem gefixed. Hij kwam aan boord om even te kijken, bromde wat van 'oh, Yes, we're going to get them out!', en ging terug naar zijn boot om wat gereedschap te halen, dit bestond uit een klein ovenschaaltje waarin een dikke oude afgebroken schroefbout, van dezelfde dikte als de vastzittende schroeven, een tang en een schroevendraaier.