Réparaciones 2

Spanje, Huelva

Deze Charles, over wie in Ayamonte de week ervoor ook al gesproken werd; er zou achterin de haven een soort kluizenaar liggen met een bootje vol met gordijnen en lappen, één grote zooi, en hij was bij aankomst in Ayamonte zijn schroef verloren, heeft toe een reserveschroef gemonteerd onder zijn boot en ging met harde wind weer de haven uit, op dit moment wees iemand aan onze steiger me op hem, hierover later meer...
Charles ging zeer vastberaden te werk, eerst hadden we WD40 rond alle schroeven moeten spuiten (dat hadden we al gedaan) daarna ging hij met schroefbout op de kop elke schroef een paar flinke meppen met de hamer geven (dat hadden wij nooit gedurfd), daarna met schroevendraaier, tang onderop, draaide hij één voor één de schroeven los, en kon de plaat worden verwijderd, en zagen we waar de speling vandaan kwam, 2 over elkaar heen draaiende schijven waar teveel ruimte tussen zat, er moest een ring tussen worden geplaatst, maar die hadden we natuurlijk niet aan boord. We hebben best veel reserveonderdelen aan boord, en gereedschap, tapes, tyrips, maar het is onmogelijk om alles aan boord te hebben, dus moet je improviseren, en daar was deze Charles, gezien ook zijn bootje, erg goed in, met een leven als marine engineer achter je is dat ook niet vreemd.
Die ring zou hij wel knippen van een plastic container of een beercan, either plastic or aluminium would be fine.
Na drie pogingen, aan boord in zijn eigen 'werkplaats' uitgevoerd, hadden we een passende solution. Binnen no-time was alles weer bevestigd en stond de stuurstand weer vast, biertje erop, klaar!
De volgende avond namen we Charles mee naar 'onze' tapasbar, waar ze heerlijk zelfgemaakte dingen seveerden: gestoofde varkenswangetjes, kroketten van ossestaart, lamscoteletten, tonijn, inktvis, alles met een lekkere karaf huiswijn en voor weinig geld. Op deze avond vertelde Charles ons dat hij de week ervoor in Ayamonte zijn propeller was verloren, hij had er een reserveschroef voor in de plaats op gemonteerd, die hebben wij dus écht niet aan boord, een reserveschroef!
En op dit moment herinnerde ik me wat ik bovenaan dit verhaal schreef, het blijft een bijzondere man, maar geen kluizenaar

Wat fijn dat er van die _'kluizenaars'_ zijn!! Behouden vaart verder.

Susan Schuddeboom 2017-07-11 10:20:07

ik denk dat Charles een orthopeed was

harry de Vries 2017-07-11 23:31:03

Wat een fantastisch verhaal weer. Dat je zo iemand dan op het goede moment treft! Wiger en ik hebben natuurlijk ook eens geprobeerd die zuil te demonteren, maar bleven toen steken op die beruchte bouten. Nu weten we dus hoe het moet? 😜