Citytour

Ierland, Waterford

Vandaag heerlijk relaxed de stad bekeken, de was werd gedaan door een prettige laundry service; voor 50 euro 3 grote tassen was schoon weer terug, zonder toestanden van drogers die niet drogen en wasmachines die bezet worden gehouden door andere zeereizigers: brengen, halen, betalen, klaar.
Waterford is groot genoeg om een paar gezellige dagen door te brengen, en klein genoeg om direct het overzicht te hebben en alles kuierend te doen. We gingen al een toren in uit de vroege Middeleeuwen toen de Vikingen hier huishielden, ook ligt er een boot van deze Noormannen, helaas betrof het een replica, dat voelt toch anders. Ooit was ik na een zeilrace in Oslo en bezocht daar het Vikingmuseum waar een echte Vikingboot ligt, in zeer goede staat, dat voelt echt anders, alsof je bij wijze van spreken een dinosaurus in de ogen kijkt, al waren die toen ook al lang van de aardbodem verdwenen...
Na de toren gingen we naar het Waterford Crystal House, een tour door de fabriek waar ontzettend veel vaklui handwerk verrichten om de wereld van het mooiste, als je er van houdt, Crystal te voorzien.
Het mag duidelijk zijn dat Crystal niet echt mijn ding is hoewel ik de gladde glazen wel erg mooi vind.
De rondleiding was leuk en het vakmanschap bewonderenswaardig, met een monniken geduld worden handmatig de patronen geslepen en de gravures gemaakt.
We hebben er niks gekocht, sorry mam...
Hierna nog even het vierde nachtje betaald, voor de eerste drie betaalden we bij elkaar €50, waar we dit in sommige havens voor 1 nacht betaalden, de vierde nacht echter kostte ons 10 euro!
Verder zijn we nog in 2(!) kerken geweest, niet veel bijzonders maar ik steek altijd even een kaarsje aan, niet uit religieusiteit maar voor iedereen die het nodig heeft, dat is dan toch overgebleven van mijn min of meer Katholieke achtergrond.
De middag brachten we, na een overdadige pub lunch bij de Munsterpub, die meer weg had van een winterse avondmaaltijd, en die we dan ook na wat voorzichtige happen weer terzijde schoven, door aan boord, lezend, met de kachel aan.
Tegenover de boot is een prettig hotel, goed voor een glas wijn laat in de middag met een sterke wifi waardoor ik weer even online kan. Voor dit verhaal, maar ook om het weer en de wind te bekijken. Het ziet er vanaf maandag heel goed uit om richting Cork te zeilen, morgen het tweede deel van de citytour.