The North Channel to Northern Ireland

Verenigd Koninkrijk, glenarm

Donderdagochtend vroeg, om het zuidgaand tij op de North Channel te hebben uit Campbletown vertrokken.
Voorbereid op toch wel behoorlijk wat wind gingen we op weg, een goede voorbereiding blijkt meer dan ooit het halve werk; we rondde the Mull of Kyntyre op de motor, met het grootzeil bij voor de stabiliteit en om toch het hele kleine beetje wind ook mee te pikken, kortom het oversteken van het beruchte North Channel, zie een plaatje uit de stroomatlas, was deze ochtend peanuts, bijgaand een foto van de bijna vlakke zee.
Rond half twee kwamen we aan in het kleine haventje van Glenarm, nog maar een paar jaar geleden was dit een droogvallend haventje maar nu een goede marina met top faciliteiten en een erg vriendelijke havenmeester, 2 pubs om de hoek en in een dorp verderop een hotel waar we liftend naar toe zijn gegaan om te eten. Onderweg ernaartoe een foto van de zee, waar we die dag vandaan zijn gekomen, de kleuren van de verschillende elementen lopen haast vloeiend in elkaar over, beeldschoon!
Next day een auto gehuurd om naar Belfast te gaan, erg mooie stad die ons bekend voorkwam, al waren we er nooit geweest, het heeft veel weg van Boston, met zijn Victoriaanse bouwstijl, amper hoogbouw, een mooie combi van oud en modern, met dwars erdoorheen de rivier Larne. Via de Tesco Extra de boot weer helemaal volgeladen om een week vooruit te kunnen.
Ondertussen houden we het weer goed in de gaten, in het noorden stormt het ongeveer onafgebroken, en de bracknell kaarten laten onstabiel weer zien met koude- en warmtefronten die elkaar lijken af te wisselen, waar wij nu in geïnteresseerd zijn is of we de tocht naar The isle of Islay met zijn 8 whisky distillaries zondag kunnen maken. De bracknells stemmen ons positief; ondanks wat frontjes staan de isobaren ver uit elkaar, dan valt het met de wind, op een buitje na, wel mee (hopelijk).
Naar Islay is ongeveer puur Noord, we moeten dus met de eb meestromen, dat zijn per uur 2 à2,5 mijl te winnen, op een totale afstand van slechts 40 mijl ( ruim 70 km) de moeite waard. Zondagochtend vanaf 4.00u dus vroeg op morgen, om vóór de middag in Port Ellen aan te komen. Sterre komt zaterdagmiddag aan op Belfast, daarna lekker aan boord, lekker koken, biertje in de pub en vroeg naar bed, Islay we komen eraan!

Lieve Arina en Wiger. Wat heerlijk om jullie zo te kunnen volgen. Met de verslagen en mooie foto,'s kunnen we ons een enige voorstelling maken hoe jullie het hebben en wat jullie meemaken. Een goede voorbereiding op ons weerzien in augustus. Fijne dagen met Sterre en veel liefs van de thuisblijvers! Bert en Hansa.